וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות לוחמים וכסף, יותר אבידות: כך נחלש המותג "דאעש"

13.10.2016 / 10:00

לפי הערכות בישראל, ארגון "המדינה האסלאמית" איבד בתוך שנה וחצי יותר משליש מאנשיו. ההכנסות מתעשיית הנפט הצטמצמו, המתנדבים נשארים באירופה והבכירים חוסלו או ירדו למחתרת. בינתיים, מצליח הארגון הסוני לשרוד בזכות שינוי האסטרטגיה: ממתקפה – להתבצרות

עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד: מטוס אמריקני השמיד משאית של דאעש, לפני כחודש)

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) איבד יותר משליש מאנשיו בשנה וחצי האחרונות, כך על פי הערכות בישראל. בעוד בתחילת 2015 מספר הלוחמים נאמד ב-25 אלף, כיום הוא עומד על כ-15 אלף בלבד. זאת, בנוסף לצמצום מאסיבי בהכנסותיו מתעשיית הנפט, ירידה במתנדבים לארגון והפחתת ההשקעה בתשתיות אזרחיות. אף שהארגון שורד מבחינה לוגיסטית ופיקודית, המותג "דאעש" נחלש.

הירידה במספר הלוחמים היא תוצר של כמה גורמים; הראשון הוא התקיפות של צבאות ארצות הברית ורוסיה על אדמותיו, מה שגרם לו לאבדות רבות ולמספר פצועים גדול. כך גם הלחימה המתישה נגד צבא סוריה, חיזבאללה, מליציות שיעיות, טורקיה, הכורדים, הקואליציה הערבית והאופוזיציה הסורית.

המתנדבים מתקשים להצטרף לארגון לאור הפעילות הטורקית בשטח סוריה, וגם מורתעים במידת מה בעקבות המפלות הראשונות בקרבות בערים מרכזיות כמו פלוג'ה, רמאדי, מנבג' ותדמור, שגרמו לתדמיתו של דאעש כבלתי מנוצח להיסדק. כמו כן, פעילות מאומצת יותר של מדינות אירופיות בקרב קבוצות אסלמיסטיות מונעת גם היא מהמתנדבים להגיע – ולבסוף דאעש עצמו פנה לתומכיו וביקש מהם להישאר בארצות מולדתם ולפעול שם נגד "הכופרים".

עוד בוואלה! NEWS:
סקר חדש: טראמפ צמצם את הפער מקלינטון אחרי העימות השני
האב שילדיו נהרגו בתאונה בגיאורגיה שב לארץ: "תודה למי שעזר"
תושבי האיטי זועמים על מחסור בסיוע: "מתייחסים אלינו כמו אל חיות"

עשן מיתמר בשמי כובאני, צפון סוריה, 27 ביוני 2015. רויטרס
עשן מיתמר בשמי העיר כובאני לאחר התקפת ארצות הברית/רויטרס

הנסיגה בעוצמתו של דאעש ובמספר המצטרפים לשורותיו קשורה גם במהלומות הכלכליות שספג הארגון. כך למשל, ב-2015 נאמדו הכנסות הארגון מתעשיית הנפט ב-700-600 מיליון דולר בשנה, ואילו כיום ההערכה הרווחת היא שקצב ההכנסות של דאעש מנפט בשנה עומד על 350-250 מיליון דולר בשנה. אם ב-2015 ההכנסות מהנפט היוו מחצית מכלל הכנסות הארגון, כיום הן כשליש בלבד מהכנסות דאעש. כדי לצמצם את הפער, הגביר דאעש את המיסים על האוכלוסייה המקומית בשטחים שבהם הוא שולט, אך גם נאלץ לצמצם משמעותית את המשכורות שאותן הוא משלם לאנשיו: במקום כ-300 דולר בחודש, נעות משכורות אנשי דאעש בין 50 ל-150 דולר בחודש, תלוי בדרגה.

במקביל, צמצם דאעש את הוצאותיו במגזר האזרחי. הוא משקיע פחות בתשתיות אזרחיות כמו חשמל, מים, פינוי אשפה, בתי משפט ועוד, ונאלץ למקד את פעילותו במישור הצבאי.

הארגון איבד לא מעט מבכיריו בתקופה האחרונה, כשהחיסול האחרון של דוברו, אבו מוחמד אל-עדנאני בסוף אוגוסט, נחשב למכה הקשה מכולן. אל-עדנאני לא רק שהיה דוברו של הארגון אלא גם מפקד השטח הבכיר ביותר והאחראי על מנגנון הפיגועים בחו"ל, מאחר שאבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג הארגון, עסוק בניסיונות בלתי פוסקים להסתתר מפני התקיפות האמריקניות.

לוחם דאעש מנופף בדגל הארגון, א-רקה, סוריה, יוני 2015. רויטרס
הארגון איבד אנשים רבים. פעיל דאעש בסוריה/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל אלה הביאו את דאעש להחליף למעשה אסטרטגיה. במקום מתקפה, פשיטה והשתלטות על טריטוריות חדשות, הארגון מתמקד במגננה. הוא מתבצר במקומות שבהם הוא שולט, חופר תעלות למיגון ומנסה לשרוד את המתקפות הקשות מהאוויר. האזור החשוב ביותר של דאעש מחוץ לסוריה ועיראק היה לוב, וגם שם ספגו אנשיו מפלות צבאיות קשות.

ועדיין, מנגנון הפיקוד והשליטה של דאעש – כמה ממפקדיו הבכירים היו בעבר קצינים בצבא עיראק של סדאם חוסיין – ממשיך לפעול, ואל-בגדאדי נותן את הטון, ככל הנראה ממקום המסתור שלו בא-רקה, סוריה. גם המנגנון הבירוקרטי של דאעש שורד. מכאן, שעל אף שהירידה בכוחו של דאעש נמשכת כל הזמן, קשה עדיין לומר מתי תהיה ירידה דרמטית שלא תאפשר לארגון להמשיך ולפעול בצורה מסודרת.

במקרה של תבוסת דאעש, כלל לא ברור גם מי ייכנס לנעלי הארגוו מבחינת הארגונים האסלאמיסטים ומה יעלה בגורל הטריטוריות שמהן ייאלץ לסגת בהמשך. כלל לא בטוח שאם צבא עיראק יכבוש בחודשים הקרובים, לדוגמה, את מוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק, הרי שהשקט והביטחון ישובו לרחבי המדינה. ישנה עדיין מתיחות קשה בין סונים לשיעים ובין קבוצות שונות של שיעים סביב השאלה של ניהול המדינה ועתידה. גם בסוריה לא ברור כלל מי יכול להוביל את הקרב על הקרקע נגד דאעש בעיקר סבב א-רקה. הכורדים בשלב הזה לא נלהבים במיוחד לכבוש את העיר מידי הארגון ולהסתכן באבדות קשות.

עשן מיתמר מתקיפת הקואליציה האמריקנית בעיר מנבג', צפון סוריה, שנשלטת על ידי דאעש, 18 ביוני 2016. רויטרס
הפגזות אמריקניות במנבג' שבצפון סוריה/רויטרס

מבחינה תדמיתית, אין ספק שה"מותג" דאעש נחלש מאוד. אולם גם כאן, הרעיון ממשיך לנשום ולשרוד ומשנה צורה; כלומר מפקדיו כבר מודים בפורומים אינטרנטיים שונים שאולי לא תהיה חליפות בשטח, אך קוראים להמשיך בפיגועים נגד "הכופרים" ברחבי העולם. ואולם, לא ניכרת הצלחה גדולה של דאעש כארגון בפיגועי חו"ל. מנגנון הפיגועים שלו לא מצליח להוציא לפועל פיגועי ראווה קשים במיוחד בחו"ל בחודשים האחרונים, אך כן ממהר לקחת אחריות על פיגועים שנעשו בידי קיצונים המקבלים ממנו השראה, ללא קשר ביצועי למפקדת הארגון בסוריה.

בינתיים בסוריה - איראן קובעת את הטון

האירועים המרכזיים בסוריה הם סביב חאלב הנצורה, שהמשטר הסורי מנסה לכבוש מחדש בסיוע בני בריתו ברוסיה ובאיראן. בינתיים, דומה שדאעש אפשר לאופוזיציה בעיר להתאושש ולהשיג שם כמה ניצחונות מרשימים. הרוסים, שככל הנראה נכוו מכיבוש תדמור לפני חודשים אחדים, ימקדו מאמץ דווקא בלחימה נגד האופוזיציה המתונה וג'בהת פתח א-שאם, וישאירו את הלחימה נגד דאעש לאחרים.

בחזית מול דאעש, מעורבים כוחות של משמרות המהפכה האיראניים, שמנצחים יחד עם הרוסים והסורים על הנעשה בשטח. יש ברשותם כוחות של חיזבאללה, צבא אסד ושלוש חטיבות שיעיות שאינן סוריות או לבנוניות, מעין "לגיון זרים": אחת מעיראק, שתיים החטיבות האחרות הן מפקיסטן ואפגניסטן, וקואליציה של עשרות ארגונים סונים. בסך הכול, בחאלב ישנם עדיין כ-750 אלף בני אדם, מתוכם כ-250 אלף במצור בשכונות המזרחיות שבשליטת האופוזיציה. הפגיעה בחאלב קשה, בעיקר בתחום התשתיות והטיפול הרפואי, אולם ההערכות בישראל גורסות כי עדיין לא הגענו לנקודת האל-חזור והלחימה בחאלב עוד לא קרובה להכרעה.

הריסות באזורים שהותקפו בידי כוחות משטר אסד וחיל האוויר הרוסי בחאלב שבצפון סוריה. רויטרס
חאלב לאחר תקיפה של צבא סוריה ושל חיל האוויר הרוסי/רויטרס

ברמת הגולן הסורית אין כמעט שינויים בשטח. עדיין נמשכים הקרבות המצומצמים בין תומכי אסד יחד עם חיזבאללה, נגד האופוזיציה המתונה ונגד תומכי דאעש. לפני כחודשיים נעצרו ניסיונות של האופוזיציה המתונה יחסית יחד עם אנשי ג'בהת פתח א-שאם לצור על הכפר הדרוזי אל-חאדר, שנחשב לתומך אסד. המאמץ הזה נעצר, בין היתר, בשל מסר תקיף של ישראל שהועבר לאופוזיציה הסורית כי יש להימנע מכיבוש אל-חאדר הדרוזית, או מצור עליה, לנוכח הקשרים ההדוקים בין הדרוזים שם והדרוזים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully