וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי האיטי זועמים על מחסור בסיוע: "מתייחסים אלינו כמו אל חיות"

12.10.2016 / 22:45

בעיירות הנידחות בהאיטי משאיות הסיוע חולפות על פני האזרחים בלי לעצור. אחרי שאיבדו את יקירהם ורכושם ונותרו רעבים ובתנאי דוחק, פורקים התושבים את תסכולם בין הריסות הוריקן "מתיו": "השפילו אותנו"

צילום: רויטרס

משאיות מלאות בציוד עבור תושבי האיטי נוסעות בעצלתיים בעיירות החרבות של המדינה הענייה ומוכת האסונות, אך הסיוע לא מספיק לכולם. חלק מהתושבים, משוועים לעזרה ומיואשים, ביטאו אתמול (שלישי) את תסכולם בכעס ואף באלימות. כשהם רואים את המשאיות חולפות על פניהם, באופן שנראה שרירותי וללא תיאום של חלוקת מים או מזון, אין להם מה להפסיד. רבים איבדו את בתיהם וכעת הם חיים בין ההריסות או במקלט צפוף, כועסים על איתני הטבע ולא פחות מכך – על בני האדם.

"הם השפילו אותנו, הם מתייחסים אלינו כמו לחיות. אנחנו לא יודעים לאן ללכת או מה יהיה בעתיד, הכול הרוס", אמר בכעס דמיטרי פייר, שצפה בארבע משאיות סיוע חולפות על פניו בלי לעצור. הוא מתגורר כעת בבית ספר שהוסב למקלט דחוס, ולא יודע מה יוליד יום. "הבתים שלנו נהרסו. יש 200 איש בבית הספר הזה. אנחנו צריכים אוכל, מים, אוהלים. הילדים שלנו נעשים חולים והולכים למות מרעב", הוסיף.

כמה אזרחים חסמו אתמול את המעבר לשיירת משאיות ליד בסיס של האו"ם בעיירה ג'רמי שבצפון-מערב המדינה. הם טעו ועצרו משקיפים של האו"ם במקום שיירת סיוע. המשקיפים, אזרחי ברזיל, קפצו מהמשאיות חמושים באלות לפיזור הפגנות ואף הטיסו מזל"ט שיצלם את המתרחש, כדי שיהיו הוכחות אם משהו ישתבש. לאחר כרבע שעה, המשיכה השיירה בדרכה.

עוד בנושא:
לאחר הוריקן "מתיו": הוארך מועד הרישום להצבעה בפלורידה
אחרי שהוחרבה בידי "מתיו", האיטי מוכה בידי התפרצות של כולרה
על אף שנחלש: "מתיו" גרם לשיטפונות עזים בקרוליינה הדרומית

נזקי סופת ההוריקן "מתיו", האיטי. אוקטובר 2016. רויטרס
"הכול הרוס". נזקי הוריקן "מתיו" בהאיטי, השבוע/רויטרס

האירוע התרחש בקרבת שני בתי ספר שמשמשים מקלטים. בתוכם רצים ילדים עירומים ליד שורדי הוריקן מבוגרים ובעלי מוגבלויות. כמה מהם אמרו כי לא אכלו דבר במשך חמישה ימים. "אנחנו כאן כבר הרבה זמן, אך מעולם לא קיבלנו סיוע. כל משאית שעוברת, הם לא נותנים לנו כלום", אמר ז'או-אדי צ'ארלס, שארגן את חסימת הכביש.

בכביש הררי בדרום-מזרח האיטי הגנו שני שוטרים על משאית סיוע מושבתת. אחד מהם אמר כי לא פחות משמונה משאיות הותקפו במקום בימים האחרונים. "כרגע מסוכן פה", אמר. "כשהנהג לבדו במשאית, אנשים יכולים לבוא מכל מקום וזה מסוכן מאוד. כל עוד המשטרה כאן, יש להם גיבוי". ווילפרייס דורוול, הנהג שהמשאית שלו ניזוקה, סיפר: "אנשים רבים רצו לכיווני והשליכו סלעים לעבר השמשות. לאחר שהשמשה נופצה האצתי, פחדתי לחיי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נזקי סופת ההוריקן "מתיו", האיטי. אוקטובר 2016. רויטרס
"מעולם לא קיבלנו סיוע". נזקי הוריקן "מתיו" בהאיטי/רויטרס

גם נשיא האיטי ג'וקלרמה פריברט חש אכזבה בנוגע לסיוע ממדינות זרות. לדבריו, כמה מדינות זרות הבטיחו לעזור למדינתו אך טרם מימשו זאת, והאיטי מממנת כמעט לבדה את השיקום. לדבריו, הממשלה ניתבה את הסיוע הקיים לאזורים המתאימים ודאגה לאפשר גישה לאזורים רבים שנותקו מהדרכים בעקבות הסופה. "מדינות רבות הבטיחו לסייע לנו – חלקן עזרו בדרך כלשהי, אך אחרות נתנו הבטחות שווא", אמר פריברט. "הדברים שעומדים כרגע בראש סדר העדיפויות שלנו הם סיוע לאלה שאיבדו את בתיהם ומצאו את עצמם במקלטים זמניים, לאלה שחווים מחסור במים, במזון ובתרופות".

פריברט הדגיש כי יש לסייע להאיטי במהירות. "הסיוע לא צריך להיעשות בדרך מסוימת, אבל אנחנו צריכים לוודא שהאזרחים יכולים לחזור לבתיהם, לשקם את חייהם", אמר. "יש לשוב לעסוק בחקלאות כדי לוודא שאחרי האסון הזה המדינה לא תיקלע למשבר מזון, למשבר חמור יותר מזה שכבר גרם ההוריקן".

הוריקן "מתיו" גבה את חייהם של יותר מאלף בני אדם
בהאיטי, עשרות אלפים איבדו את בתיהם וכ-1.4 מיליון זקוקים לסיוע בדחיפות. המדינה טרם התאוששה מרעידת האדמה הקשה שפקדה אותה בשנת 2010, שבה נהרגו כ-200 אלף בני אדם, וכעת נאלצת להתמודד עם אסון טבע נוסף, גם הפעם ללא משאבים. נוסף על כך, ביום ראשון מסרו הרשויות כי 13 בני אדם נהרגו מהתפשטות כולרה בדרום-מערב המדינה.

ארה"ב לא פותחת את הדלת למהגרים

בעקבות האסון הודיעה הלילה ארצות הברית כי היא משהה באופן זמני את גירושם של מהגרים לא חוקיים מהאיטי. "נצטרך להתמודד עם המצב ולהזדהות עם מצוקותיהם של אזרחי האיטי כתוצאה מההוריקן", אמר השר לביטחון הפנים של ארצות הברית, ג'יי ג'ונסון, באירוע במקסיקו סיטי, אך לא פירט כמה זמן תימשך ההשהיה.

מהגרים מהאיטי מגיעים לארצות הברית דרך מקסיקו, וכעת אלפים מהם התאספו בטיחואנה ובעיירות אחרות בגבול בין שתי המדינות. לפי נתונים ממקסיקו, 300 מהגרים מהאיטי מגיעים למדינה מדי יום.

ארצות הברית אמנם נרתמת לסייע להאיטי, אך גם היא מתמודדת עם נזקי ההוריקן. מניין ההרוגים עלה הלילה ל-34 בני אדם, בפלורידה, בג'ורג'יה, בקרוליינה הצפונית ובקרוליינה הדרומית. אמנם ביום ראשון הודיע המרכז לחיזוי סופות הוריקן של ארצות הברית כי הסופה "מתיו" נחלשה וכבר אינה מוגדרת הוריקן, אך היא עדיין מתחוללת בקרוליינה הצפונית וגורמת לשיטפונות.

כמה אלפי בני אדם נאלצו להתפנות מבתיהם אתמול, כשנהרות שעלו על גדותיהם איימו להציף את הבתים. המושל פט מקרורי הזהיר מפני מצב "מסוכן במיוחד" בימים הקרובים בצפון המדינה ובמזרחה, שם הגיע מפלס המים בכמה נהרות לשיא גובהו או כמעט לשיאו.

נזקי סופת ההוריקן "מתיו", האיטי. אוקטובר 2016. רויטרס
עשרות אלפים איבדו את בתיהם. נזקי הוריקן "מתיו" בהאיטי, השבוע/רויטרס
נזקי סופת ההוריקן "מתיו", האיטי. אוקטובר 2016. רויטרס
הסופה כבר נחלשה. נזקי הוריקן "מתיו" בהאיטי, השבוע/רויטרס
נזקי סופת ההוריקן "מתיו", האיטי. אוקטובר 2016. רויטרס
המדינה טרם התאוששה מרעידת האדמה של 2010. נזקי הוריקן "מתיו" בהאיטי, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully