וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי יצחק יוסף: "בסוריה מתרחשת שואה קטנה, אסור לנו לשתוק"

במפגש המשותף למנהיגי דתות מישראל ומהרשות הפלסטינית בבית הנשיא, התייחס הראשון לציון לנעשה בסוריה. "רצח עם לא יכול לעבור לסדר היום". ריבלין: "המפגש החשוב ביותר בימים אלו"

צלמים זמניים מורשים

(תיעוד: תמונות מל"ט חושפות את ממדי ההרס בחאלב)

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אירח אתמול (חמישי) מנהיגי דת בכירים, יהודים ומוסלמים, שהתכנסו כדי להביע את התנגדותם לאלימות דתית ואת תמיכתם בחיים משותפים בשלום. במפגש השתתפו בין היתר הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון יצחק יוסף, וכן שייח מחמוד הבאש, השופט העליון בבית הדין השרעי של הרשות הפלסטינית והיועץ לעניינים אסלאמיים של יו"ר הרשות הפלסטינית.

"המפגש בינינו הוא מפגש חשוב ומשמעותי, אולי החשוב ביותר, שאפשר להעלות על הדעת, בימים אלו", אמר הנשיא. "מטרתו היא בראש ובראשונה קריאה לכולנו להיזהר זהירות יתרה בכל פגיעה שעלולה לעלות בחיי אדם. זוהי קריאה שכולנו, בני אברהם, שותפים לה. מסביבנו, יש לא מעט אנשים, שמשוכנעים ורוצים לשכנע אחרים, ואולי לשכנע את הציבור כולו, שמלחמה ואלימות, הן מצוות האל. האנשים הללו, הגורמים הללו, הם מיעוט בכל דת שלה הם שייכים, אבל הקול שלהם היה, לדאבוננו, הקול הרועם ביותר, בשנים האחרונות", המשיך הנשיא בפני קהל שומעיו.

בין הנוכחים היו גם הרב שלמה ברין, המלמד בישיבת הר עציון תלמידים בשנה הראשונה, הרב משה ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון שבגוש עציון והרב דניאל טרופר, מייסד והנשיא אמריטוס של ארגון גשר. "כולנו יודעים, שהמתחים בין יהודים למוסלמים, הם קשים ולא פשוטים, ודווקא בגלל זה, אנו מתעקשים להיפגש כאן יחד. אסור לתת לאדמה הזו להיות שוב קורבן של דמים, שנשפכים לשווא", הוסיף הנשיא.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי הביקורת: בית המשפט התיר לפרסום את שמו של המחבל מירושלים
נתניהו: "החלטת אונסק"ו על הר הבית הזויה ואבסורדית, האמת תנצח"
שומרים על הטבע התת-ימי: כך נלחמים הפקחים במלכודות דיג אסורות

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
"לא רחוק מכאן נרצחים נשים וילדים קטנים". הרב יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

הרב הראשי לישראל יוסף, שבירך על המפגש, ביקש בתחינה כי בימים אלה של חשבון נפש תיפסק השתיקה באשר לרצח העם, כהגדרתו, המתרחש בחאלב שבסוריה. "חביב אדם שנברא בצלם", אמר הראשון לציון, "כשיש רצח עם אסור לנו לשתוק. אסור לנו לחזור אל מה שקרה בשואה אז נרצחו מיליוני יהודים והעולם שתק. גם בין היהודים והמוסלמים צריכה להיפסק האלימות".

על המלחמה בסוריה אמר: "לא רחוק מכאן, בשעה שאנחנו יושבים כאן, נרצחים בסוריה השכנה ובעיקר בעיר חאלב מדי יום אנשים, נשים וילדים קטנים בנשק כימי וביולוגי ובהפצצות מהאוויר. מיליוני פליטים נמצאים ללא קורת גג, מאות אלפים אחרים נתונים ברעב תחת מצור, הם אינם ידידים שלנו, אבל הם בני אדם שעוברים שואה קטנה.

"עם ישראל עבר שואה איומה לפני 70 שנה, מיליוני יהודים נרצחו, מיליונים אחרים נותרו פליטים, לא ניתן להם מפלט באף מקום. החיה נאצית רצחה את כל אותם מליונים והעולם ראה ושתק, אנחנו כיהודים שהרגשנו על בשרנו את השתיקה הזאת זעקנו זעקה לאורך השנים, שאלנו איך העולם ידע ושתק?", אמר הרב הראשי.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבן מאזן ונשיא המדינה ראובן ריבלין, הלוויית שמעון פרס. 30 בספטמבר 2016. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"ביקור משמעותי". ריבלין עם אבו מאזן בהלוויית פרס, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"אני רוצה לנצל את הבמה הזאת ולומר, כיהודים אסור לנו לשתוק, מכאן תצא הקריאה: רצח עם לא יכול לעבור לסדר היום, לא בסוריה ולא בשום מקום ולא על שום עם, גם אם אינם ידידים שלנו. חביב אדם שנברא בצלם, לא כתוב יהודי או מוסלמי, כולנו בני אדם. אני פונה גם אליכם מנהיגי הדתות, השמיעו קולכם, כל אחד יפעיל את השפעתו ואולי בכך נוכל למנוע את הזוועות".

הוא הוסיף: "אבי היה הרב הראשי במצרים, הוא היה הולך אל מלך מצרים פארוק יחד עם כל ראשי הדתות, בכל חג. הוא ישב לצדו ושוחח איתו בידידות על התנ"ך. חיינו בשלום לפני 70 שנה, לפני מאה שנה, זה כל כך חשוב. עלינו לשוב לחיות בשלום, יהודים לצד מוסלמים. אבי היה הראשון שנתן פסק הלכה שמותר להשיב שטחים בשביל שיהיה שלום. אבל דוד המלך אמר: 'אני שלום אדבר והמה למלחמה'. אותו מיעוט העוצר את השלום צריך להיעצר על ידינו. עלינו לגנות טרור מכל סוג שהוא ואחרי שהמיעוט הזה יעצור, יש סיכוי לשלום בינינו לבין המוסלמים".

"חשוב שמנהיגים דתיים ישמיעו את קולם"

הפסגה הדתית הנדירה בין המנהיגים היהודים והמוסלמים – ללא השתתפות בני דתות אחרות - היא פרי מאמצים של כעשרה חודשים. הובילו אותם שני חוקרים בכירים ממכון וושינגטון, אחד ממכוני המחקר המובילים בארה"ב: דייוויד מקובסקי, ששימש בין היתר חבר בצוות המשא ומתן של שר החוץ קרי בשנים 2014-2013; ודייויד פולוק, גם הוא בכיר לשעבר במשרד החוץ האמריקני.

בתחילת השנה אירגן המכון פגישה ראשונה בקליפורניה, שבה השתתפו השייח חבאש והרב ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, ובה נידונו סוגיות כמו תפקידה של הנהגה דתית בפתרון סכסוכים ונרטיבים דתיים בשני הצדדים. לאחר מכן התקיימו שני סבבים נוספים, כאשר כל צד צירף אליו שלושה מנהיגים דתיים נוספים. לטענת גורם שהיה מעורב במגעים, בתחילה תיכננו המנהיגים הדתיים לפרסם הודעה משותפת, אך בסופו של דבר הוחלט לקיים את המפגש עם הרב הראשי בבית הנשיא. במכון וושינגטון מקווים עכשיו לפגישת המשך לדיאלוג הבין-דתי שתתקיים ברמאללה.

הריסות מהפצצות חאלב, סוריה. אוקטובר 2016. AP
"רצח עם לא יכול לעבור לסדר היום". הריסות לאחר הפצצה בחאלב/AP

"בשנה האחרונה ראינו עלייה במתחים בין ישראלים לפלסטינים שהובילו להשלכות קשות", אמר מקובסקי לוואלה! NEWS, "מכיוון שחלק גדול מהאלימות בשנה האחרונה הונע ממניעים דתיים הרגשנו שחשוב שמנהיגים דתיים ישמיעו את קולם".

לדברי מקובסקי, "אף אחד לא חושב שפגישה אחת תהפוך עולמות אבל היא יכולה לספק בסיס חשוב לבנות עליו בהמשך. עם כזו תהום בין ההנהגות הפוליטיות של הישראלים והפלסטינים למנהיגים דתיים יכולה להיות הרבה השפעה. התזמון הוא חשוב – אנו מציינים שנה לתחילת גל הטרור והסכינאות וחשוב שמנהיגים דתיים יגידו שהם חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully