וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמירם לוין לא חוזר בו מדבריו נגד פרס: "אין לי על מה להתנצל"

אחרי שתקף בחדשות 10 את הנשיא המנוח וטען כי לא תרם למבצע אנטבה, אמר מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר לוואלה! NEWS: "מי שצריכים להתנצל זה איילה חסון והערוץ". בדיקת טענותיו של לוין מגלה מציאות הפוכה לחלוטין

צילום: דוברות הנשיא לשעבר, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: הילדים החטופים נזכרים בחוויית החטיפה, השחרור והלידה מחדש)

מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') עמירם לוין, שתקף שלשום (שישי) את הנשיא המנוח שמעון פרס וטען כי לא תרם למבצע אנטבה, מסרב לחזור בו מדבריו. "על מה אני צריך להתנצל?", אמר הקצין הבכיר לשעבר בשיחה עם וואלה! NEWS, "מי שצריכים להתנצל זה איילה חסון וערוץ 10 שלקחו שיחה פרטית שהוקלטה בלי ידיעתי, החזיקו אותה שלושה שבועות והחליטו לפרסם אותה בטרם הסתיימו 30 ימי האבל של משפחת פרס".

"חבל לי שהם לא התחשבו ברגשות של המשפחה", הוסיף. "העובדות הן מדויקות אבל אני מצטער שבחרו לשדר שיחה פרטית. הסגנון הוא בוטה כי היה מדובר בשיחה אישית וחבל לי שהמשפחה נפגעה. הקליטו אותי בסתר, ללא ידיעתי וזה לא תקין. משפחת פרס זקוקה לימי האבל שלה וצר לי שאיילה חסון בחרה לפגוע בהם פגיעה מודעת וצינית".

מערוץ 10 נמסר בתגובה לטענותיו של שלוין: "אנו דוחים מכל וכל את טענותיו של עמירם לוין. הדברים אודות מר פרס נאמרו מיוזמתו של מר לוין מבלי שנשאל על העניין כלל, ותוך כדי הקלטת ריאיון עמו בנושא אחר לגמרי. איש לא דחק במר לוין לומר את הדברים שאמר. כפי שדיווחנו אמש במהלך השידור, מערכת 'שישי' החליטה שלא לפרסם את הדברים עד לתום השבעה על מות מר פרס".


עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ מסתבך בקלטת חדשה: "תפוס נשים באיבר המין שלהן"
הוריקן "מתיו" מתקדם לקרוליינה הדרומית; הרוגים בפלורידה
פרס נובל לכמעט שלום: כך מנציח נשיא קולומביה דרך רצופה כישלונות

שר הביטחון שמעון פרס מדבר עם חיילים אחרי מבצע אנטבה, 1976. GettyImages
שר הביטחון דאז שמעון פרס משוחח עם חיילים אחרי מבצע אנטבה/GettyImages

עוד נמסר מהערוץ כי "באשר לטענות משוללות היסוד של מר לוין, כאילו 'הוקלט בסתר', נבהיר - הדברים נאמרו במהלך ריאיון מסודר. מר לוין היה מחובר כל העת למיקרופון, מצלמה מכוונת אליו והתאורה פועלת. כך גם המראיינת. בשום שלב מר לוין לא ביקש שהדברים יהיו שלא לציטוט או לא לייחוס. אם היה מציין שהדברים אינם לפרסום - מובן שהיינו מכבדים את בקשתו, כפי שאנו נוהגים בכל מקרה אחר". בחדשות 10 הוסיפו כי "מערכת 'שישי' הקפידה לשדר את דבריו של לוין במלואם, ואף פנתה לפני השידור למר לוין ולמשפחת פרס כדי להגיב על הדברים".

לוין טען כי פרס לא תרם למבצע אף שלא היה בארץ בימים שלפניו

לוין, שתקף את הנשיא לשעבר שמעון פרס וטען כי לא תרם למבצע אנטבה, כלל לא היה בארץ בימים שקדמו למבצע. לוין שהה בפריז בימים שלפני המבצע, כדי לגבות עדויות מהחטופים הלא יהודים שהיו על המטוס - ושוחררו. המידע שהעביר אז לוין היה בעל ערך רב למבצע הנועז. למעשה, המידע שהביא יצר את התפנית בתכנון המבצע ותרם להחלטה של ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, להוציא את המבצע אל הפועל.

לוין טען בין השאר כי הנשיא לשעבר לא פגש את יוני נתניהו מעולם, אך למרות זאת אמר כי נתניהו "נסך בו ביטחון". עם זאת, הטענה הזו ידועה, ופרס אף הודה לפני כ-15 שנים על הדבר והתנצל על כך. למעשה, מדובר באירוע שהתרחש ביום בו נחטף המטוס, אז הגיע שר הביטחון פרס עם אלוף יקותיאל אדם לבסיס סיירת מטכ"ל. השניים פגשו את סגן מפקד הסיירת מוקי בצר שסיפר להם על תרגול ההשתלטות על המטוס. לימים סיפר פרס כי פגש באותו יום את נתניהו, אך למעשה מפקד הסיירת היה באותם ימים בתרגיל בסיני. בשנת 2001 התנצל פרס בפני בצר על ההתבטאות הלא נכונה.

עמירם לוין, פברואר 2016. ראובן קסטרו
שהה בפריז לפני המבצע. עמירם לוין/ראובן קסטרו

דן שומרון, שהיה קצין חי"ר וצנחנים ראשי באותם ימים, צוטט בספר "כעוף החול", הביוגרפיה על פרס, כמי שאמר ש"את המהלך הזה יזם שמעון פרס". בתום ישיבה שנערכה בתחילת חודש יולי 1976, בה השתתפו מפקד חיל האוויר בני פלד, דן שומרון, ראש אגף מודיעין שלמה גזית, ראש המוסד יצחק חופי וגורמים אחרים, אמר פרס כי הוא תומך במבצע. בצר, ממתכנני המבצע, זכר שדן שומרון יצא מהישיבה ואמר לו: "מוקי, יש! פרס קלט שזה בר ביצוע".

כשהגיע רפאל איתן, שהיה באותם ימים אלוף פיקוד הצפון, אמר לו הרמטכ"ל דאז מוטה גור מיד עם היכנסו ללשכתו כי "פרס כל הזמן דחף. בלעדיו לא הייתה אנטבה". בזמן שמטוסי חיל האוויר עשו את דרכם חזרה ארצה עם סיום המבצע, אמר הרמטכ"ל גור בלשכתו: "אי אפשר לסכם את הפעולה גם בשלב ראשוני זה, מבלי להצביע על הדחף וההשפעה על הביצוע שהתמקדו באדם אחד. אינני יודע אם אפשר לחלק אחוזים לכל אחד שהיה לו חלק מכריע בהחלטה על הפעולה הזאת, אבל אם יהיה מקום לחלוקת אחוזים כאלה, יגיע הרוב הגדול שלהם לאיש אחד שלחץ ודחף בכל הכיוונים, כלפי מעלה וכלפי מטה, למען פעולה זו. וזהו שר הביטחון שמגיע לו כל הקרדיט".

בניגוד לדברים הקשים שאמר לוין, בשנים האחרונות פורסמו פרוטוקולים ומכתבים שונים המעידים על מעורבותו של פרס בתכנון מבצע ההשתלטות באנטבה. בין היתר, לפני כשנתיים פרסם ארכיון צה"ל חלופת מכתבים בין יצחק רבין לפרס מהיממה שלפני המבצע, המעידה על מעורבותו העמוקה.

"איך מתחיל מבצע?" כתב פרס לראש הממשלה דאז, "אומרים שהוא בלתי אפשרי, שהמועד אינו מתאים ושהממשלה לא תאשר. השאלה היחידה שראיתי ואני עדיין רואה, היא 'איך זה מסתיים'". פרס עצמו סיפר לפני כשנתיים בריאיון לוואלה! NEWS כי הפתק נכתב בזמן שהמטוסים כבר עמדו להמריא לאנטבה מבסיס חיל האוויר בסיני. "מטוסים נשלחו לשארם א-שייח בטרם התקבלה החלטת הממשלה, כדי לקצר זמן, אם הממשלה תאשר את המבצע", תיאר הנשיא לשעבר. "אמרתי זאת לראש הממשלה, והוא אישר".

נעה פרייס השתתפה בהכנת הידיעה

(עדכון ראשון: 15:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully