וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: משרד החינוך ממליץ על "גדר חיה" בעקבות דוח ביטון

5.10.2016 / 14:24

אחרי הסערה בעקבות פסילת הרומן של דורית רביניאן, ייכלל הספר ברשימת יצירות "מזרחיות" שמתוכן יצטרכו מורים לבחור. בשנת הלימודים הקרובה ההנחיה ללמד יצירות אלה תהיה רשות, ותהפוך לחובה רק מהשנה הבאה. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכת וידאו: ניר חן

לאחר שנפסל מתכנית הלימודים לספרות חוזר הרומן "גדר חיה" של הסופרת דורית רביניאן לתכנית הלימודים בדלת האחורית. המפקח על לימודי הספרות, ד"ר שלמה הרציג, הודיע לאחרונה כי בעקבות המלצות ועדת ביטון, תחול "חובת הוראה של לפחות שתי יצירות 'מזרחיות'" בלימודי המקצוע בבתי הספר התיכוניים.

הרציג צירף להודעה רשימת יצירות שהוגדרו "מזרחיות", מתוכן יוכלו המורים לבחור, כאשר אחד הספרים הוא "גדר חיה" - שנפסל על ידי ראשי המזכירות הפדגוגית בדצמבר אשתקד, בטענה שהוא מעודד התבוללות. יש לציין כי "גדר חיה" נפסל מתכנית הלימודים לתלמידי חמש יחידות בספרות, אולם זמן מה לאחר פסילתו משרד החינוך החליט לאפשר ללמד אותו במסגרת מה שמכונה "הערכה בית ספרית", המהווה 30% מתכנית הלימודים שאינה לבגרות.

עוד בוואלה! NEWS:
האחראית על פסילת "גדר חיה": "איימו 'לשטוף אותי בגז'"
ראשי חוגים לספרות פנו לבנט: "היצירה לא אמורה לשרת את השלטון"
בנט על "גדר חיה": "לא צריך לקדם ערכים שנוגדים את ערכי המדינה"

כנס ועדת ביטון. אוניברסיטת בר אילן. 28 ביולי 2016. מגד גוזני
לימוד "יצירות מזרחיות" יהיה חובה מהשנה הבאה. השר בנט והמשורר ארז ביטון בעת הצגת המלצות הוועדה בחודש יולי/מגד גוזני

בימים אלה דנים במשרד החינוך אילו יצירות מזרחיות יכללו בפרק לימודי החובה במקצוע הספרות. עד כה הוסכם על הכנסתן של שתי יצירות: "הרומאן המצרי", מאת אורלי קסטל בלום והסיפור הקצר "חלום בדמי כבוד", מאת גרמאו מנגיסטו. בתוך כך נקבע כי החובה ללמד לפחות שתי יצירות "מזרחיות" תהיה "בבחינת המלצה" בשנת הלימודים הנוכחית ותיחשב לחובה החל משנת הלימודים הבאה. יש להדגיש כי הכנסתו של ספר לרשימת "היצירות המזרחיות" אין פירושה כי תלמידים ייבחנו עליו בבחינות הבגרות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

גורם בכיר בתחום הוראת הספרות תקף את ההחלטה להשיב את הספר מבלי להכלילו בתוכנית הלימודים לבגרות. "יצירות מזרחיות מתאימות רק לאג'נדה הלאומית. הטקסטים שנכנסים לבחינת הבגרות הם רק טקסטים שעברו את הסינון הלאומי", אמר הגורם. לדבריו, מערכת החינוך מאפשרת לתלמידים להיבחן רק על חומרים של סופרים "שהשלטון מאפשר להם לדבר". את הכנסת ספרה של רביניאן לתוכנית הלימודים הגדיר הגורם "מס שפתיים", בשל היותה אישה מזרחית.

בין היצירות הנוספות שהוגדרו "מזרחיות" ניתן למצוא את הספר "אלי כהן, האיש שלנו בדמשק"; כמה משיריו של רוני סומק; הרומנים "תרנגול כפרות" של אלי עמיר, "צוללים קדימה" של דבורה עומר ו"גוף שני יחיד" של סייד קשוע; הסיפור הקצר "חיזו בטטה" של סמי ברדוגו וכן מבחר מספריו של א.ב. יהושע, בהם: "המאהב", "גירושים מאוחרים"; "מר מאני"; "השיבה מהודו"; "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" ו"שלושה ימים וילד".

ממשרד החינוך נמסר: "יובהר שאין כל שינוי במדיניות בנושא. בדיוק כמו בשנה שעברה, הספר 'גדר חיה' יילמד במסגרת 30 אחוז בלבד – במסגרת הערכה חלופית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully