וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההקלטה חשפה: מה קרי חושב על מדיניות ממשל אובמה בסוריה

בשיחה עם אנשי אופוזיציה, כשברקע כישלון הפסקת האש, נשמע שר החוץ האמריקני חסר אונים, כשהוא מביע תמיכה בהגברת השימוש בכוח בסוריה ואף מציע לערוך בחירות שבהן ישתתף אסד. "אין מי שיותר מתוסכל מאיתנו", אמר

צילום: רויטרס

(בחודש שעבר: קרי ולברוב הכריזו על ההסכם להפסקת אש בסוריה)

ה"ניו יורק טיימס" חשף הלילה (שבת) הקלטות אודיו שבהן נשמע שר החוץ של ארצות הברית מותח ביקורת על הנשיא ברק אובמה בכל הקשור לפתרון המשבר בסוריה. הדברים נאמרו מאחורי דלתות סגורות לקבוצת אנשי אופוזיציה סורים.

בשיחה, שהתקיימה בשבוע שעבר בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, כשברקע כישלון הניסיון להביא להפסקת אש, נשמע קרי מתוסכל מכך שלא נעשה איום אמיתי בשימוש בכוח אמריקני בסוריה. "אני חושב שיש שלושה-ארבעה אנשים בממשל האמריקני שטענו בעד שימוש בכוח, ואני הפסדתי בוויכוח", אמר. "אנחנו מנסים לפתור זאת בדרך דיפלומטית, ואני מבין שזה מתסכל. אין מי שיותר מתוסכל מאיתנו".

עוד בנושא:
בתגובה למתקפה על חאלב: "ארה"ב שוקלת לתקוף בסיסים של אסד"
המצב ההומניטרי בחאלב מידרדר: "מאות פצועים זקוקים לפינוי"
בשל ההסלמה בסוריה: "במפרץ שוקלים לחמש את המורדים בטילי נ"מ"

ג'ון קרי וסרגיי לברוב במסיבת עיתונאים משותפת בז'נבה להצגת תכנית סיום המלחמה בסוריה, 10 בספטמבר 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
"יש שלושה-ארבעה אנשים בממשל האמריקני שטענו בעד שימוש בכוח, ואני הפסדתי בוויכוח". ג'ון קרי/רויטרס, צילום: רויטרס

בהמשך הפתיע קרי את הנוכחים כשהציע שהעם הסורי ישתתף בבחירות שיכללו את הנשיא הסורי בשאר אסד. זאת בניגוד למדיניות של אובמה, לפיה על אסד להתפטר. "אתם יכולים לערוך בחירות ולתת לעם הסורי להחליט - את מי אתם רוצים?".

"כל מי שרשום כפליט בכל מקום בעולם יוכל להצביע", אמר. "האם הם הולכים להצביע עבור אסד? הוא פוחד מכך שזה יקרה". קרי הציע כי הבחירות בסוריה עצמה ייערכו תחת פיקוח בינלאומי הדוק שיבטיח את אמינותן. עם זאת, מאזיניו הסורים הטילו ספק בכך שתושבי סוריה יצביעו לפי מצפונם, ובכך שרוסיה תתמוך בבחירות אם לא תוכל להבטיח את תוצאתן.

גורם במשרד החוץ של ארצות הברית הגיב לדברים, ואמר ל"ניו יורק טיימס" כי לא מדובר בשינוי מדיניות, וכי קרי רק התכוון לכך שהעם הסורי מאס באסד, וכי אם ייערכו בחירות הוגנות הוא יודח.

נשיא סוריה בשאר אסד מצביע בבחירות לפרלמנט בקלפי בדמשק, 13 באפריל 2016. AP
"אפשר לתת לעם הסורי להחליט". אסד מצביע בבחירות שנערכו בסוריה בחודש אפריל/AP

בפגישה מתח קרי ביקורת גם על רוסיה ומעורבותם במלחמת האזרחים, וציין את חוסר האונים של ממשל אובמה בכך שאינו יכול להילחם בממשל אסד, בעוד רוסיה נלחמת למענו. "הבעיה היא שלרוסים לא אכפת מהחוק הבינלאומי, ולנו כן", אמר.

בפגישה נשאל קרי "כמה עוד סורים צריכים למות" כדי שהממשל בארצות הברית ישקול אופציות חדשות, וענה כי "יש שיח חדש" מאז התגברות ההפצות של צבא אסד בחאלב וקריסת השיחות עם רוסיה. עם זאת, הדגיש כי כל מאמץ אמריקני נוסף לחמש את המורדים או להצטרף ללחימה עלול לחזור כבומרג.

ג'ון קרי וסרגיי לברוב במסיבת עיתונאים משותפת בז'נבה להצגת תכנית סיום המלחמה בסוריה, 10 בספטמבר 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
"לרוסים לא אכפת מהחוק הבינלאומי, לנו כן". קרי ולברוב, בחודש שעבר/רויטרס, צילום: רויטרס

קרי ציין בשיחה בתסכול כי הקונגרס לא יסכים לאשר שימוש בכוח בסוריה, וכי הציבור האמריקני עייף מהמלחמה. "הרבה אמריקנים לא מאמינים שאנחנו צריכים להילחם ולשלוח אמריקנים צעירים למות במדינה אחרת", אמר. אחד הנוכחים השיב כי "אף אחד לא מבקש פלישה", אך הדגיש כי המורדים זקוקים לעוד עזרה.

במשרד החוץ של ארצות הברית סירבו להגיב רשמית לדברים. אחד מהנוכחים בפגישה סיפר כי הסורים עזבו את השולחן פסימיים ומשוכנעים כי עזרה נוספת לא תבוא מממשל אובמה. "מר קרי למעשה אמר לאופוזיציה הסורית: 'אתם צריכים להילחם עבורנו, אבל אנחנו לא נילחם עבורכם'. איך זה מתקבל על הדעת? זה לא ייאמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully