וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבוד אחרון: הנשיא התשיעי שמעון פרס נטמן בטקס ממלכתי בהר הרצל

פרס נטמן בחלקת גדולי האומה, ולפני כן התקיים הטקס בהשתתפות עשרות מנהיגים זרים. נשיא ארה"ב ברק אובמה, הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו וגם הנשיא לשעבר קלינטון נשאו דברים בהלוויה. עם סיום ההלוויה נחסם כביש 1 לצורך אבטחת המנהיגים בדרכם לנתב"ג

צילום: רוני כנפו

הנשיא התשיעי שמעון פרס הובא הבוקר (שישי) למנוחות בחלקת גדולי האומה שבהר הרצל בירושלים. בטקס ההלוויה השתתפו עשרות מנהיגים זרים שנחתו ביממה האחרונה בישראל, בראשם נשיא ארצות הברית ברק אובמה שנחת הבוקר בנתב"ג ויעזוב את ישראל עם סיום הטקס. בטקס נשאו דברים גם הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים וחברי כנסת רבים.

לאחר סיום הטקס בהר הרצל, אובמה ימריא בחזרה לארצות הברית ולא ייפגש עם ראש הממשלה. אל אובמה הצטרפו שר החוץ ג'ון קרי, מושל מדינת ניו יורק אנדרו קומו, מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי, ויחד עם הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שהגיע כבר אתמול, הם ירכיבו את המשלחת האמריקנית להלוויה.

לפני תחילת הטקס, שוחח נתניהו בקצרה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאמר לו כי "הרבה זמן לא נפגשנו". נתניהו השיב לו: "אני מאוד מעריך את זה שבאת להלוויה". אל אבו מאזן התלוו בכירים פלסטינים נוספים. באירוע נוכח גם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי.

לקריאה נוספת על מותו של הנשיא התשיעי:
המפכ"ל: "עצרנו כל מי שיכול להפריע להלוויית פרס - כולל יהודים"
מהיריבות - ועד השירה המשותפת: הקשר המיוחד של פרס ונתניהו
אבו מאזן ושר החוץ של מצרים ישתתפו בהלווייתו של פרס

ארונו של שמעון פרס מובל מרחבת הכנסת לכיוון טקס ההלוויה בהר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. יצחק הררי
דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
אנשי משמר הכנסת נושאים את ארונו של שמעון פרס/מערכת וואלה! NEWS, יצחק הררי דוברות הכנסת
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובמה ונתניהו בהר הרצל, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אבו מאזן וראש הממשלה בנימין נתניהו בהלוויית שמעון פרס, 30 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
אבו מאזן עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו/צילום מסך, טוויטר

בני משפחתו של שמעון פרס, ילדיו ונכדיו, הגיעו הבוקר למשכן והתקבלו בלשכת יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין. הם עלו בני המשפחה לחדר שבו הוצב ארונו של פרס, התייחדו ונשאו יחד תפילה. באירוע בהר הרצל ישתתפו עשרות מנהיגים מרחבי העולם ופוליטיקאים ישראלים רבים, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. המשטרה חסמה כבישים לפני תחילת ההלווי.

רוני אלשיך בהלוויתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. ראובן קסטרו
מפכ"ל המשטרה אלשיך בהר הרצל, היום/ראובן קסטרו
ירושלים נערכת להלוויתו של שמעון פרס בהר הרצל, ספטמבר 2016. רויטרס
יונת השלום ודגלי ישראל. ירושלים נערכת להלוויה/רויטרס

האישים הבולטים מאירופה שהשתתפו בטקס הם נשיא צרפת פרנסואה הולנד והנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, יורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס, שילווה בראשי הממשלה לשעבר טוני בלייר, גורדון בראון ודייוויד קמרון יחד עם שר החוץ בוריס ג'ונסון ונשיא גרמניה יואכים גאוק ושר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר, ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי, פליפה מלך ספרד, נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק ושרת החוץ של האיחוד האירופי מוגריני, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן, ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיקו, נשיא קפריסין ניקוס אנסטסאידס ואחרים.

מנהיגים בכירים אחרים מרחבי העולם שהשתתפו הם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו, המושל הכללי של אוסטרליה פיטר קוסגרוב, נשיא חוף השנהב אלסאן אואטרה ונשיא טוגו פאורה גנאסינגבה.

ביל קלינטון הגיע להלוויתו של שמעון פרס בהר הרצל, ספטמבר 2016. GettyImages
ביל קלינטון בהר הרצל, היום/GettyImages
הנסיך צ'רלס ונשיא צרפת פרנסואה הולנד בהלויתו של שמעון פרס בהר הרצל, ספטמבר 2016. AP
נשיא צרפת הולנד והנסיך צ'ארלס בהר הרצל, היום/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כביש 1 לכיוון ירושלים נחסם היום ממחלף נתב"ג לתנועת כלי רכב לשני הכיוונים לפני הלווייתו של הנשיא התשיעי ואחריה. בין 7:30 ל-9:00 ומ-12:30 ועד 14:00 ילוו שיירותיהם של מנהיגים מהעולם ויחזרו ממנו לכיוון נתב"ג לאחר סיומו. במשטרה קוראים לציבור הנהגים שלא להגיע לכביש במהלך שעות אלו.

עוד נמסר מהמשטרה כי בשל סגירתו של הציר המרכזי המחבר בין תל אביב לירושלים, צפויים בשעות אלו עומסי תנועה כבדים בכביש 6, 38 431 ו-443. הציבור מתבקש שלא להשתמש בצירים אלו עד לפתיחתו המחודשת של כביש 1.

בירושלים עצמה, נחסמו לתנועת כלי רכב הצירים המובילים להר הרצל. הרחובות שנחסמו הם: איש שלום, פרבשטין, שדרות הרצל מצומת המיתרים עד כיכר הולנד, שמואל בייט לכיון הר הרצל, שד' הרצל, בית וגן, דרך הזיכרון. כמו כן נחסמו הצירים המובילים מבתי המלון לכיוון הר הרצל. רחובות אלה הם אגרון, רמב"ן עד צומת בתי המלון, הכט, הרצל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהל נתב"ג שמואל זכאי סיים הבוקר הערכת מצב עם היחידות המבצעיות של נתב"ג, משטרת ישראל, משרד החוץ ושותפים נוספים, לקראת בואם של אורחים רשמיים שמגיעים להלווייתו של נשיא המדינה לשעבר. ברשות שדות התעופה מסרו כי מאז ליל יום רביעי ועד כה לא היו שיבושים בלוח הטיסות המסחריות. אתמול, יום השיא של כל הזמנים, עברו כ-95 אלף נוסעים בנתב"ג, ובנוסף להם חלפו בו גם מאות אורחים שהגיעו ללוויה. במהלך כל היום צפויים לעבור בשדה התעופה עוד כ-73 אלף נוסעים ביותר מ-580 המראות ונחיתות. מדובר בשיא בפעילות של נמל התעופה ביום שישי. האורחים שהגיעו ללוויה יחלו לעזוב את ישראל בשעה 13:00, והאורח האחרון אמור להמריא בשעה 22:00.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, המפכ"ל רוני אלשיך ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי קיימו אמש הערכת מצב בבנייני האומה בבירה, שם הוקם החפ"ק לקראת הלווייתו של הנשיא התשיעי. אלשיך אמר כי "עצרנו כל אחד שיכול להפריע להלוויה, כולל יהודים". ארדן הוסיף כי "טקס ההלוויה הוא אירוע לאומי בעל חשיבות עליונה וכך ההיערכות של המשרד, של המשטרה ושל כל גורמי החירום. זה אחד המבצעים הכי מורכבים שנעשו אי פעם".

אחריו מסר דברים המפכ"ל רוני אלשיך. "אנחנו נמצאים בשלהי ההכנות של תהליך מורכב", הדגיש. "שמנו את האצבע על נקודות הכשל האפשריות, יש הרבה מאוד שחקנים, יהיו הפתעות. בין אם מדובר בהפתעות שנוגעות לאורחים ולאישים, ובין אם מדובר בהפתעות שקשורות לתקופה".

מטוסים פרטיים שנחתו בנתב"ג לקראת הלוויית הנשיא לשעבר שמעון פרס, ספטמבר 2016. דוברות רשות שדות התעופה, מערכת וואלה! NEWS
מטוסים פרטיים שנחתו בנתב"ג לקראת ההלוויה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דוברות רשות שדות התעופה
העבודות לכריית קברו של שמעון פרס בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, ספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
חפירות חלקתו של פרס בהר הרצל/נועם מושקוביץ
הכנות לקראת הלוויית שמעון פרס, הר הרצל. 29 בספטמבר 2016. צילום: משה שטיינמץ, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, משה שטיינמץ
ההכנות לטקס ההלוויה בהר הרצל/משה שטיינמץ , צילום: משה שטיינמץ, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully