וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהיריבות - ועד השירה המשותפת: הקשר המיוחד של פרס ונתניהו

30.9.2016 / 0:40

עוד לפני העימות הטלוויזיוני בבחירות 1996, כשנתניהו תקף את פרס ואף הביא להדחתו מראשות מפלגת העבודה, היה זה המוות של יוני נתניהו שחיבר בין ראש הממשלה והנשיא לשעבר. כך נראה הקשר שחרג מיחסים פוליטיים רגילים

עריכת וידאו: ניר חן

לפני כשבועיים, בצהריי היום שבו הובהל שמעון פרס לבית החולים שיבא בתל השומר, ראש הממשלה בנימין נתניהו שעשע את באי לשכתו בחיקויים מהעבר. רפרטואר החיקויים של נתניהו כולל משפטי שפר במבטא ובאינטונציה של אהוד ברק ואריאל שרון, ובאותו יום הוא בחר ב"מזרח תיכון חדש" של פרס. כמה שעות אחר כך, כשפרס אושפז, מיהר נתניהו לפרסם סטטוס "אנחנו אוהבים אותך", בפייסבוק ובטוויטר. "הוא באמת אוהב אותו", אמר לאחרונה אחד ממקורביו.

הקריירה הפוליטית המשותפת של נתניהו ופרס ידעה עליות ומורדות, מקרב ראש בראש בעימות הטלוויזיוני המפורסם בבחירות 1996 ועד שירה בציבור משותפת על הדשא בבית הנשיא. הם החלו כיריבים פוליטיים מושבעים - בחירתו הראשונה של נתניהו לראשות הממשלה הייתה על גבו של פרס, שהובילה גם להדחתו מראשות מפלגת העבודה - וסיימו כמדינאים העובדים זה לצד זה, כשברקע מרחפות מחלוקות אידיאולוגיות עמוקות ולא מעט מתחים. עם זאת, הקשר המיוחד בין נתניהו ופרס התחיל עוד הרבה לפני הפוליטיקה וחרג מגבולות הגזרה של יחסים שגורים בין אישים פוליטיים. הוא נוגע בנימים העמוקים ביותר בנפשו של ראש הממשלה – המוות של אחיו יוני.

מותו של שמעון פרס - כתבות אחרונות:
דרכו האחרונה: ארונו של פרס הובל בשיירה לירושלים והגיע לכנסת
מבצע "כעת מחר": חסימות כבישים ואלפי שוטרים לקראת הלוויית פרס
ליווה את ישראל מהקמתה: קיצור תולדות פרס - אחרון דור המייסדים

בנימין נתניהו נפגש עם נשיא המדינה שמעון פרס בירושלים לגבי הגדרות התפקיד,אוקטובר 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
קשר מיוחד. פרס ונתניהו בשנת 2012/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

פרס, שהיה שר הביטחון במבצע אנטבה ודחף להוצאת המבצע לפועל, העריץ את מפקד סיירת מטכ"ל שהפך לגיבור עם מותו. "אחד המעולים שבבני ישראל, אחד האמיצים שבלוחמי ישראל, אחד המבטיחים שבקרב מפקדי צה"ל - יונתן נתניהו המופלא", אמר בדברי הספד מרגשים שנשא בהלווייתו של נתניהו הבכור, שהפכו במרוצת השנים לנכס צאן ברזל בהנצחתו ושימור מורשתו. משפחת נתניהו התרגשה עד מאוד מ"ההספד הכביר", עד כדי כך שאבי המשפחה, בנציון, שיגר לו מכתב תודה עוד לפני שקמו מהשבעה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זו הייתה הפעם הראשונה שצה"ל קרא למבצע על שם אחד הנופלים בו ומאותו יום הפך זה להיות המבצע של יוני נתניהו

שבועיים לאחר מכן, כינס פרס דיון מטה מיוחד במשרד הביטחון, שבו הוחלט על החלפת השם הרשמי של מבצע "כדור הרעם" לשם "מבצע יונתן". זו הייתה הפעם הראשונה שצה"ל קרא למבצע על שם אחד הנופלים בו ומאותו יום הפך זה להיות המבצע של יוני נתניהו.

"בשלוש לפנות בוקר שמעתי דפיקה בדלת. מוטה גור עמד בפתח חיוור כסיד: 'שמעון, יוני איננו, כדור פגע בו בגב ופילח את לבו'. לא יכולתי לעצור את דמעותיי", סיפר באחת האזכרות של יוני, שאותן נהג לפקוד מדי שנה, ממשיך לשבחו כ"מעולה שבמעולים".

בספר "ללכת עם אנשים" תיעד פרס את מפגשיו עם שבע דמויות שהשפיעו עליו עד מאוד; יחד עם דוד בן גוריון ונתן אלתרמן היה ברשימה גם יוני נתניהו. "לעולם לא אשכח את יחסו החם כלפיי, כלפי אחי עדו, וכלפי הוריי זכרונם לברכה, ברגעי יגוננו", אמר נתניהו אתמול.

בן ציון נתניהו יחד עם בנו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה שמעון פרס באזכרה ליונתן נתניהו שנהרג במבצע יונתן, יולי 2011. עומר מירון
פרס באזכרה ליוני נתניהו, עם ראש הממשלה ואביו, בנציון. יולי 2011/עומר מירון

ואולם, המפגש הרגשי המיוחד של נתניהו עם פרס לא מנע ממנו לכתוש אותו בדרכו לצמרת. את קמפיין הבחירות הראשון שלו לראשות הממשלה ב-1996 החל נתניהו כאנדרדוג, וההתקפות החריפות על פרס, וקעקוע ההתנגדות לתהליך הדגל שאותו הוא הוביל, הסכמי אוסלו, הביאו אותו לנצח בניגוד לכל התחזיות. פרס היה המועמד השקול והרציני, הסקרים ניבאו לו הצלחה מסחררת, אפילו נשיא ארצות הברית דאז ביל קלינטון נחלץ לעזור לו.

בצל רצף פיגועים עם עשרות קורבנות, נתניהו הוביל מסע תקשורתי ופוליטי ממוקד שבו הפחיד את הציבור עם דימויים של זגוגיות מתנפצות והציף את סרטוני התעמולה בתמונות משותפות של פרס עם יאסר ערפאת. גם המופע הצעיר והדינמי שנתניהו נתן בעימות ההיסטורי שלושה ימים לפני הבחירות, לא שינה את הערכות הפרשנים, ובמדגמי היציאה שפורסמו בטלוויזיה פרס הוכרז כמנצח. כמה שעות אחר כך הוא התעורר כראש אופוזיציה ונתניהו כראש הממשלה. נוק אאוט.

כשנתניהו הצהיר על תמיכתו בפתרון שתי המדינות - פרס באמת האמין לו

הפעם השנייה שבה הצטלבו דרכיהם של השניים, בין 2014-2009, כראש ממשלה הפועל לצד נשיא, החלה בהרמוניה אחרת. בשנים הראשונות לעבודתם המשותפת, פרס ונתניהו שמרו על יחסים קרובים ביותר ונהגו להיפגש מדי שבוע ולקיים שיחות של שעות שנמשכו לעתים עד השעות הקטנות של הלילה. כבר לא בעמדת מתחרה, פרס העריך את כשרונו הפוליטי של נתניהו והאמין כי הוא יכול להיות כלי לקידום חלום השלום.

בנימין נתניהו ראובן ריבלין ושמעון פרס – בכנס חדנות במרכז פרס לשלום. רפי דלויה
נתניהו, פרס והנשיא ריבלין בכנס חדשנות במרכז פרס לשלום, יולי האחרון/רפי דלויה

כשנתניהו הצהיר על תמיכתו בפתרון שתי המדינות בנאום בר אילן, פרס באמת האמין לו ועשה מאמץ לשכנע בכך מנהיגים רבים בעולם. נתניהו מצדו, נהג בפרס בכבוד ובהערכה ואפשר לו ליצוק תוכן לתפקיד ייצוגי גרידא; הוא שיתף אותו במגעיו המדיניים, שיגר אותו לשליחויות ברחבי העולם ואפילו נתן לו לנהל משא ומתן עם הפלסטינים. אבל באמצע 2011, כשפרס היה בדרך לפגישה מכרעת עם אבו מאזן ולהצגת נוסחה להסכם מסגרת שתחזיר את הצדדים למשא ומתן, נתניהו נתן לו ברקס, והורה לו לעשות סיבוב פרסה.

פרס ניסה לשכנע את נתניהו להאמין באובמה ובהבטחתו למנוע גרעין מאיראן

הסוגיה האיראנית תקעה טריז נוסף בין השניים. פרס תמך בעקביות בעמדותיו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בכל הנוגע למאבק בגרעין האיראני, העדיף הטלת סנקציות ומשא ומתן על פני פעולה צבאית והיה שחקן מרכזי בדרמה שהתרחשה בין 2012-2009 בבלימת הכוונות של נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק לתקוף את מתקני הגרעין. הוא גיבה את ראשי מערכת הביטחון שהתנגדו לפעולה ישראלית עצמאית, ואמר בפומבי שלישראל אין יכולת ואסור לתקוף לבדה.

כשנתניהו אמר שהסכם הגרעין הוא רע ותקף את אובמה מעל כל במה, פרס היה אומר לכל מי שנפגש איתו שאובמה הוא נשיא טוב לישראל ושכל הסכם טוב ועדיף על מלחמה. הוא ניסה לשכנע את נתניהו להאמין באובמה ובהבטחתו למנוע גרעין מאיראן. "הוא מחכה ברוח טובה, תדע לך, לא הרגשתי טיפת עוינות", אמר לנתניהו בשיחת טלפון מוושינגטון ביוני 2012 באחת התקופות המתוחות ביותר בין וושינגטון וירושלים. "אני מציע לך שתשמור על זה, הוא קרוב לוודאי ייבחר שוב", העיר.

אובמה מעניק מדליה לפרס. AP
שיבח את מנהיגותו. אובמה מעניק לפרס את מדליית החירות/AP

פרס, שקיבל אז מהנשיא אובמה את מדליית החירות הנשיאותית, היה נקודת האור בבית הלבן בצמתים רגישים רבים במערכת היחסים העכורה בין אובמה לנתניהו. כל בכירי הממשל, החל מהנשיא וסגנו ג'ו ביידן, דרך היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס ושר החוץ ג'ון קרי, וכלה בשגריר בישראל, דן שפירו, העבירו איתו שעות של שיחות ברגעים הקשים כשהיה נדמה שעם לשכת נתניהו כמעט ואבד הקשר. "שמעון חברי", כתב הנשיא אובמה באגרת נרגשת שפרסם אתמול, בה שיבח את מנהיגותו וראייתו המוסרית. "כמי שעבד עם כל נשיא אמריקני מאז קנדי, אף אחד לא עשה יותר משמעון פרס לבניית הברית בין ישראל וארצות הברית", קבע בנחרצות.

אובדן האמון

האכזבה בנושא הפלסטיני והכעס על יחסו של נתניהו לאובמה הובילו את פרס, שנמנע בשנים הראשונות מלבקר את נתניהו בפומבי, לפתוח את פיו. בשלב כלשהו הוא איבד את האמון בו וביכולת שלו להיות כלי לשלום, ובשיחות סגורות החל להשמיע יותר ויותר ביקורת על האחריות של נתניהו לקיפאון המדיני. בריאיונות פומביים טען בעיקשות שאבו מאזן הוא הפרטנר הכי טוב שיכול להיות לישראל ושיש תקווה אמיתית לשלום - בשעה שראש הממשלה האשים אותו בסרבנות ובעידוד טרור והסתה.

הוא כעס על התערבותו של נתניהו בפוליטיקה האמריקנית, וקצפו יצא במיוחד על הנאום בקונגרס. "ביבי יכול לנאום בכל מקום ובכל תאריך אך כשנשיא ארצות הברית מבקש שלא יגיע לארצות הברית לפני בחירות עליו לכבד בקשה זו", אמר אז. בכל פעם שפרס יצא לכלי התקשורת באמירה כזו או אחרת שמשמעותה ביקורת על נתניהו, מקורביו של ראש הממשלה היו פותחים במתקפה, מאשימים אותו בהתערבות פוליטית וש"שכח מה זה תפקידו של הנשיא".

בנימין נתניהו ושמעון פרס פברואר 2012–. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
נזהר שלא להעכיר את היחסים. נתניהו ופרס בשנת 2012/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

נתניהו עצמו תמיד השתדל להרחיק את עצמו מהרפש, נזהר שלא להעכיר את היחסים ולשמור על ממלכתיות, והמשיך לשמור על קשר קרוב עם פרס, גם לאחר שעזב את בית הנשיא. "יש מעט מאוד אנשים שיכולים להזדהות עם מה שעובר על ראש ממשלה, שיכול להעריך את הקשיים והלבטים של מי שנמצא במקום הזה", אמר מקורב לפרס. למרות המחלוקות האידיאולוגיות והכעס, פרס ונתניהו החזיקו בשפה משותפת, ייחודית למדי, והמשיכו ביחסי כבוד והערכה.

"פרס לימד אותנו לא להיכנע לייאוש, אלא לדבוק בתקווה וגם להמשיך בעשייה"

בשבוע שעבר, בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, נתניהו הודה כי "תמיד הערצתי את האופטימיות חסרת הגבולות של שמעון". אתמול, בישיבת הממשלה, הוא שיבח את מאמציו לפיוס עם שכנינו והוסיף שפרס "לימד אותנו לא להיכנע לייאוש, אלא לדבוק בתקווה וגם להמשיך בעשייה".

לפני כחודשיים הגיע נתניהו עם רעייתו להשקת מרכז פרס כמרכז לשלום ולחדשנות. אחרי הטקס, הם ישבו ושוחחו על "חזוננו המשותף לטכנולוגיה ולחדשנות - וכן, גם לשלום", במילותיו של נתניהו. כדי להמשיך את מורשת פרס, נתניהו יצטרך לא רק לחתור חתירה בלתי נלאית לקראת אופטימיות ועתיד טוב יותר, אלא גם לנקוט צעדים ממשיים להסדר עם הפלסטינים. רק כך, "מזרח תיכון חדש" יהפוך מחזון וחיקוי למציאות.

(עדכון ראשון: 27:40)

הנשיא לשעבר שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון, אפריל 2013. רויטרס
פרס ונתניהו בטקס יום הזיכרון, אפריל 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully