וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת רבין: "פרס הנהיג עם אבא גמישות מדינית וקשיחות ביטחונית"

28.9.2016 / 10:47

ילדיו של ראש הממשלה המנוח ספדו לנשיא התשיעי, שהיה שותפו לדרך של אביהם, יצחק רבין. "זו הייתה מערכת יחסים מורכבת שהובילה את ישראל להישגים רבים", אמרו. "נכתב עוד פרק עצוב במסכת הפרידה מדמויות מפתח"

בווידאו: נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס הלך לעולמו בגיל 93/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות בית הנשיא, צלמי וואלה! NEWS; עריכה: אוהד פיטר וטל רזניק; קריינות: שי ענבל

משפחתו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, שקיבל פרס נובל לשלום יחד עם שמעון פרס, שהיה ממלא מקום ראש הממשלה כשנרצח, ספדה היום (חמישי) לנשיא התשיעי. "הגורל גזר עליהם לעבוד ביחד", אמר יובל רבין, בנו של יצחק רבין, לוואלה! NEWS. "זו הייתה שותפות ומערכת יחסים מאוד מורכבת ולאו דווקא ידידות, היו הרבה יריבויות בין אבי לבין פרס לאורך השנים. יחד עם זאת, השותפות הזו הובילה את המדינה להרבה מאוד הישגים. אני חושב שהם היחידים בעשרות השנים האחרונות שבפועל קידמו את המדיניות המאוד ברורה של גמישות מדינית וקשיחות ביטחונית, על אף החשיבה האחרת שקיימת היום.

"מי שבפועל ידע לעמוד עד הסוף בעיקשות על כל מה שקשור לענייני ביטחון אלה היו רבין ופרס. יחד עם זאת, הרצון לנצל את הזדמנויות ואת עוצמתו הצבאית להישגים מדיניים, הייתה חלק בלתי נפרד מהשותפות הזאת לאורך השנים". לדבריו, "על אף שהם לא תמיד אהבו את זה, הגורל גזר עליהם לעבוד ביחד".

עוד כתבות בנושא:
הממשלה עמדה דקה דומיה לזכרו של פרס: "לימד אותנו לא להיכנע לייאוש"
מנהיגי העולם ספדו לפרס: "שינה את מסלולה של ההיסטוריה"
מנתב"ג ועד למשכן: כך תאובטח ההלוויה של אחרון מנהיגי דור המייסדים

משמאל, יאסר עראפת, שמעון פרס, יצחק רבין סטקס קבלת פרס נובל לשלום באוסלו – 1994. GettyImages
מקבלים יחד עם יאסר ערפאת פרס נובל לשלום ב-1994/GettyImages

אחותו של יובל, דליה, ספדה גם היא. "בשמי ובשם משפחתי ועובדי מרכז יצחק רבין אני מבקשת להביע השתתפות באבלה הכבד של המשפחה - הילדים והנכדים - להם הוא היה אבא גדול וחם", אמרה. "במותו של שמעון פרס נכתב עוד פרק עצוב במסכת הפרידה מדמויות המפתח, מהאדנים עליהם קמה והושתתה המדינה שלנו. שמעון פרס היה אחד הלוחמים לבלי חת לקיומה והתורמים לחזקותיה של ישראל. כשותף לדרך של יצחק רבין, תרם תרומה משמעותית לקידום השלום באזורנו - ולתשתית היחסים עם מדינות העולם, וככזה יישאר חקוק כאחד המנהיגים הגדולים בעולם. יהיה זכרו ברוך".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
יצחק רבין ושמעון פרס. AP
רבין ופרס בכנסת/AP

בשעות הבוקר התכנסו בני המשפחה של פרס ברחבת בית החולים והספידו את הנשיעי לשעבר. "אבא שירת את עמו בטרם קום המדינה, ואת המדינה עד יומו האחרון", אמר בנו חמי. "ברוב 70 שנות שליחותו הציבורית, פעל למען המדינה בנאמנות ובמסירות, כראש ממשלתה, כשר הביטחון ובשורה ארוכה של תפקידים נוספים".

"אבא נהג לומר: 'גדולתו של אדם כגודל העניין אותו הוא משרת'. לא היה לו עניין אחר אלא לשרת את עם ישראל בו האמין ואותו אהב עד נשמת אפו האחרונה", הוסיף. "בחייו, אבא ציווה לנו את המחר. שנבנה את עתיד ישראל בתעוזה ובחכמה. שנסלול נתיבים של שלום. הייתה לנו זכות גדולה להיות בני משפחתו, אבל אנחנו חשים שהאובדן הוא של עם ישראל כולו".

חמי פרס, בנו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. בית החולים שיבא בתל השומר. 28 בספטמבר 2016. רויטרס
חמי פרס מספיד את אביו בבית החולים, היום/רויטרס

גם חתנו של פרס ורופאו האישי, פרופ' רפי ולדן, נשא דברים וסיפר כי עם מותו תרם פרס את קרניות עיניו. "עד יום האירוע המוחי היה במלוא אונו. לפני עשרה חודשים לקה בהתקף לב קל, טופל במסירות בבית החולים שיבא וחזר לפעילותו במרכז פרס לשלום ולחדשנות כולל נסיעות לחו"ל", סיפר. "בפגישותיו בעולם חזרנו ונפעמנו גם בשנים האחרונות לראות את גדולי המנהיגים עומדים לפניו כתלמיד בפני רבו, ומצפים לשמוע את תובנותיו על הנעשה בעולם".

הממשלה עמדה דקת דומיה לזכרו של פרס. החדשות
הממשלה עמדה דקה דומיה, היום/החדשות

הבוקר התכנסה הממשלה לישיבת אבל מיוחדת ועמדה דקה דומיה לזכרו. במהלך הישיבה, נשא ראש הממשלה בנימין נתניהו דברים לזכרו של פרס. "מאחורי פרס שובל ארוך של הישגים יייחודיים. בשם העם היהודי כולו, בשם אזרחי ישראל, בשם ממשלת ישראל, אני מוסר כאן תנחומים עמוקים למשפחתו של שמעון", אמר. "שמעון פרס חי חיים עתירי מעש שהם סמל להיסטוריה הישראלית המתחדשת. חיי עם עתיק שצועד קוממיות על ארצו. כששמעון הגיע כנער צעיר אל בית הספר החקלאי בבן שמן הוא כתב 'מטרת חיי היא לשרת את עמי'. הוא הגשים את מטרתו זו".

בהמשך, התייחס למבצע שחרור החטופים באנטבה, שבו נהרג אחיו של ראש הממשלה. "הוא האמין בכל לבו במטרות הציונות, נישא על כנפי החזון מעורר השראה. שמעון ליווה את עליונה של המדינה, עמד ליד עריסתה, וידא שהיא תעמוד על רגליים איתנו. הוא ניצב לצדו של בן גוריון בזמן הכרעות גורליות ובזמן שישראל הצעירה היתה שברירית וכוחה הצבאי עדיין בהתהוות, שמעון תרם רבות לביצור כוחנו", אמר. "היתה לו תרומה סגולית להתעצמותנו הבטחונית במישור הגלוי ובתחומים שהשתיקה יפה להם. אחת מפסגות חייו הייתה הצלחת המבצע לשחרור בני עמנו שנחטפו לאנטבה. כשר הבטחון בממשלת רבין, שמעון מילא תפקיד מרכזי בהחלטה לשגר את לוחמינו וטייסנו לליבה של אפריקה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו סופד לנשיא המדינה לשעבר שמעון פרס בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת בירושלים, ספטמבר 2016. מרק ישראל סלם, ישראל היום, פול צלמים
"פסק לחתור לשלום". נתניהו בישיבת הממשלה, היום/פול צלמים, מרק ישראל סלם, ישראל היום

כמו כן, התייחס נתניהו לעשייתו של פרס למען השלום ופתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אבל לצד זה, לצד כל פעולתו למען ביטחון ישראל, שמעון פרס לא פסק לחתור לשלום, ולהאמין בשלום. ידו תמיד היתה מושטת לפיוס היסטורי עם שכנינו, וגם אם פיוס זה התמהמה, הוא לימד אותנו לא להיכנע לייאוש אלא לדבוק בתקווה וגם להמשיך בעשייה", אמר נתניהו.

נשיא המדינה נפגש הבוקר עם יו"ר מפלגת העבודה הנבחר יצחק בוז'י הרצוג. נובמבר 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הרצוג ופרס, 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר כי "שמעון פרס היה מגדולי המנהיגים שהיו למדינת ישראל", אמר הרצוג. "האיש שמנעוריו ועד ימיו האחרונים פעל למען מדינת ישראל, הלך מאיתנו היום והוא בן 93. הוא היה מורה, חבר ומנהיג גדול שיירשם לעד בתולדות ישראל", הוסיף.

"את דרכו החל כעוזרו ואיש סודו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון והמשיך עד שהפך למנהיג בעל שם ומעמד עולמי, נשיא, ראש ממשלה, שר חוץ, שר ביטחון, ויו"ר מפלגת העבודה, איש שידו הייתה בכל מה שצמח כאן", המשיך הרצוג. "איש של מעשים גדולים שעיצבו את פניה של מדינת ישראל לאורך כל שנות קיומה. הכרתי את שמעון פרס ומשפחתו מאז הייתי ילד, בבגרותי זכיתי להיות לו עוזר, יועץ וחבר. ייאמרו עוד מילים רבות על שמעון, אבל כעת העצב גדול מידי והלב כואב מידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully