וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפט כבר לא מכניס: סעודיה הכריזה על הקיצוצים החדים בתולדותיה

27.9.2016 / 8:47

הממלכה תחתוך ממשכורתיהם של השרים ושל אנשי בית המלוכה, בשל הצניחה במחירי הזהב השחור. בונוסים יבוטלו וחופשות יקוצרו, כחלק מהתכנית השאפתנית להיגמל מהתלות בנפט. "סימן לתקופה הקשה"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

ערב הסעודית תקצץ ב-20% את משכורות השרים ותבטל הטבות כלכליות במגזר הציבורי, באחד מהצעדים הדרמטיים ביותר שנקטה עד כה הממלכה כדי לחסוך כסף בתקופה שבה מחירי הנפט נמוכים במיוחד. הצעדים, שנחשפו אתמול (שני) בהצהרה של הממשלה ובצו מלכותי בשידור ישיר בערוץ הממלכתי אל-אחבריה, הם הקיצוץ הראשון במשכורותיהם של עובדי ממשלה, שמהווים שני שלישים מכוח העבודה הסעודי. התכנית תיכנס לתוקפה ב-1 באוקטובר.

נגמלים מהזהב השחור: כך תהפוך סעודיה ממעצמת נפט לאימפריה צבאית

"הממשלה החליטה לעצור ולבטל כמה בונוסים והטבות כלכליות", אמר אחד מחברי הממשלה בפני שרים ובני מלוכה, בהם המלך סלמאן, שהקריא רשימה של שורת קיצוצים בחלקים שונים במגזר הציבורי. הצניחה במחירי הנפט מאז אמצע 2014 דחקה את מדינות המפרץ העשירות לחסוך בהוצאותיהן המוגזמות. ערב הסעודית הגיעה לגירעון שיא של יותר ממאה מיליארדר דולרים, מה שאילץ אותה למצוא דרכים חדשות לחסוך כסף ולהגדיל את הכנסותיה.

תשלומי הדיור והרכב לחברי מועצת השורא יקוצצו ב-15%, בונוסים על שעות נוספות ייחתכו בשיעור של רבע עד חצי מהמשכורת הבסיסית והחופשה השנתית של עובדי המגזר הציבורי לא תימשך יותר מ-30 יום. מי שלא יסבול מכך הם חיילים המעורבים בלחימה בגבולה הדרומי של הממלכה ובתימן השכנה, במסגרת ההתערבות הצבאית של ערב הסעודית במדינה שנמשכת כבר שנה וחצי.

ההכרזה על "חזון 2030" של ערב הסעודית, ריאד, 25 באפריל 2016. רויטרס
המלך סלמאן במהלך הצגת הרפורמה באפריל/רויטרס

"זהו צעד כלכלי נוסף למען איזון ההוצאות", אמר הפרשן הסעודי ועורך האתר אל-ערב ניוז ג'מאל חשוג'י. "ברור שאנשים לא אוהבים זאת, אבל זה סימן לתקופה. סביר להניח שהמורים ורבים אחרים יושפעו מכך. זה מדגיש מדוע חשוב שהמגזר הפרטי והתל"ג הסעודי יהיו מגוונים".

ערב הסעודית חשפה רפורמה במהלך השנה כדי לגמול את כלכלתה מהתלות בנפט, מקור ההכנסה העיקרי שבו משתמשת הממשלה. התכנית, שנקראת "חזון 2030", אמורה להתניע את המגזר הפרטי וליצור מקומות עבודה לאוכלוסייה הגדלה.

משתמשי טוויטר בממלכה הגיבו בחוסר התלהבות להכרזה, ורבים מהם שיתפו את תמותנותיו של המלך הקודם עבדאללה ונזכרו בשגשוג שהיה בעבר מנת חלקה של הממלכה. "אלוהים יהיה עם האזרחים, אנחנו חוזרים לתקופת העוני", כתב ריאן א-שאמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully