וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: רוסיה אחראית לתקיפת שיירת הסיוע בסוריה

סגן היועץ לביטחון לאומי בן רודס אמר כי רוסיה התחייבה להפסיק את הפעילות באזורים שבהם מוזרם סיוע הומניטרי ולכן היא אחראית למתקפה. לדבריו, ההפצצה גרמה ל"טרגדיה הומניטרית אדירה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית רואה ברוסיה האחראית לתקיפת שיירת הסיוע ההומניטרי שהופצצה שלשום בסמוך לעיר חאלב שבצפון-מערב סוריה – כך אמר הלילה (רביעי) סגן היועץ לביטחון לאומי בן רודס. הוא הוסיף כי הפצצת השיירה גרמה ל"טרגדיה הומניטרית אדירה". לדבריו, רוסיה התחייבה להפסיק את הפעילות באזורים שבהם מוזרם סיוע הומניטרי ולכן היא אחראית למתקפה.

אמש אמרו שני גורמים רשמיים בממשל האמריקני לרשת CNN כי ארצות הברית הגיעה למסקנה ראשונית שלפיה מטוסים של צבא רוסיה הם שתקפו את שיירת הסיוע שהייתה בדרכה לחאלב. מוקדם יותר טען משרד ההגנה של רוסיה כי השיירה לא נפגעה ממתקפה אווירית, אלא מפעילות של המורדים, וכי מוסקבה או דמשק אינן אחראיות לאירוע.

לפי ההודעה, כלי רכב של המורדים, שהיו חמושים במשגרי פגזים, עקב אחרי השיירה – דבר שניתן לראות לכאורה בסרטון ממל"ט רוסי שצולם לפני האירוע ופורסם על ידי המשרד. "אין מכתשים באזור והחלק החיצוני של כלי הרכב לא ניזוק באופן שנגרם ממתקפה אווירית", אמר איגור קונשנקוב, דובר המשרד. לטענתו, נראה כי הנזק נגרם מאש שפרצה באחת במשאיות, שהתרחשה "באופן מוזר" כאשר המורדים מג'בהת פתח א-שאם – לשעבר ג'בהת א-נוסרה - החלו במתקפה באזור חאלב.

הסרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי

נוסף לדברים של הגורמים האמריקניים, דובר פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, ג'ון תומס, אמר כי נראה שהמתקפה בוצעה באמצעות מטוסים, שאינם שייכים לקואליציה הבינלאומית למאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). "בוודאות לא מדובר במטוסי הקואליציה, אך זה נראה כמו מתקפה אווירית", אמר תומס. "היישויות האחרות שמטוסיהן חגים בסוריה הן המשטר הסורי ורוסיה".

מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס לתקיפה במהלך נאומו בעצרת הכללית של הארגון בניו יורק, ואמר כי מדובר במתקפה "חולנית, פראית וככל הנראה מכוונת". "בזמן שאנו חושבים שלא יכול להיות גרוע יותר, המעשים הנוראיים מחמירים", אמר. "האו"ם נאלץ להשהות את שיירות הסיוע כתוצאה מהשערוריה הזו. הארגונים המספקים סיוע מציל חיים הם גיבורים, אלו שהפציצו אותם הם פחדנים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
משאית סיוע שנפגעה בתקיפה אווירית בחאלב, סוריה, 19 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
המשאיות שנפגעו בתקיפה/צילום מסך, טוויטר

לפי הצלב האדום הסורי, שלו היו שיכות המשאיות עם הסיוע ההומניטרי, ראש של אחד ממשרדיו המקומיים נהרג, כמו גם כ-20 אזרחים. דובר מטעם האו"ם מסר כי השיירה קיבלה את כל האישורים המתאימים, וכל הצדדים המעורבים במלחמה במדינה, כולל רוסיה וארצות הברית, קיבלו התראה על כך.

31 משאיות, ובהן חיטה, בגדים לחורף ותרופות, היו בשיירה שהופצצה. 18 מהן נהרסו כליל ועוד כמה אנשים נהרגו, בהם בכיר בצלב האדום הסורי. התקיפה אירעה כמה שעות לאחר שצבא סוריה הודיע כי הוא אינו מאריך את הפסקת האש, בתום שבוע.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד, העצרת הכללית של האו"ם, ניו יורק. 20 בספטמבר 2016. רויטרס
"הממשל הסורי אחראי להכשלת הפסקת האש". הולנד, אתמול/רויטרס

נשיא צרפת פרנוסאה הולנד האשים אתמול את הממשל הסורי בהכשלת הפסקת האש, וקרא למדינות התומכות במשטרו של בשאר אסד לסייע בהבאת הצדדים לשולחן המשא ומתן. מוקדם יותר אמר גורם רשמי ברוסיה כי המדינה מוכנה להמשיך ולעבוד על ישום הפסקת האש. זאת, לאחר דיון באו"ם שבו השתתפו נציגים מהמדינות המעורבות בניסיון להביא לפתרון פוליטי במדינה השסועה. "העובדה שאנו כאן היא אישור לכך שאנו נחושים להמשיך ולעבוד", אמר.

גורמים בכירים בארגוני האופוזיציה הסורית טענו גם הם שלשום, פחות מיממה לאחר סיום תוקפה של הפסקת האש במדינה, כי היא הסתיימה בפועל וכי הכוחות מתכוננים לחידוש הלחימה. הפסקת האש, בתיווך ארצות הברית ורוסיה, הסתיימה באופן רשמי אמש בשעה 23:59 (שעון מקומי), אולם לפי שעה לא דווח על חידוש הלחימה בהיקף מלא. עם זאת, הצדדים לא הכריזו על הארכת הפסקת האש, מעבר לשבוע הראשון שבו החזיקה.

(עדכון ראשון: 22:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully