וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם: משטר אסד אחראי למותם של רוב האזרחים בסוריה

באן קי מון ציין כי כוחות המשטר "ממשיכים לתקוף שכונות מגורים ולענות עצורים". מוקדם יותר התייחסה מוסקבה להפצצת שיירת הסיוע של האו"ם, והכחישה כל מעורבות שלה או של צבא סוריה. באו"ם השהו את הפעילות באזור

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מזכ"ל האו"ם באן קי מון הטיל היום (שלישי) על המשטר הסורי את האחריות על מותם של רוב האזרחים במהלך חמש שנות המלחמה במדינה. "הממשל הסורי ממשיך לתקוף שכונות מגורים בפצצות חבית, ומענה באופן שיטתי אלפי עצורים", אמר במהלך נאומו האחרון בעצרת הכללית של האו"ם. באן הדגיש כי האחריות לא מוטלת רק על משטרו של אסד, אלא גם על גורמים חיצוניים, מבלי לנקוב בשמותיהם. "גם לפטרונים החזקים הממשיכים להאכיל את מכונות המלחמה יש דם על הידיים", ציין.

מוקדם יותר הכחישה רוסיה כי חיל האוויר שלה או של סוריה היה מעורב בתקיפת שיירת הסיוע ההומניטרי בחאלב, שאירעה אתמול. לטענתה, רק למורדים היה מידע מדויק על תנועת המשאיות שהובילו אספקה לאזרחים. גם המשטר בדמשק טען כי הוא אינו אחראי לתקיפה, שבה נהרגו לפי הצלב האדום 20 בני אדם.

בעקבות התקיפה, הודיע האו"ם על השעיית כל השיירות ההומניטריות לסוריה. דובר מטעם הארגון מסר כי השיירה קיבלה את כל האישורים המתאימים וכי כל הצדדים המעורבים במלחמה במדינה, כולל רוסיה וארצות הברית, קיבלו התראה על כך. 31 משאיות, ובהן חיטה, בגדים לחורף ותרופות, היו בשיירה שהופצצה. 18 מהן נהרסו כליל ועוד כמה אנשים נהרגו, בהם בכיר בצלב האדום הסורי. התקיפה אירעה כמה שעות לאחר שצבא סוריה הודיע כי הוא אינו מאריך את הפסקת האש, בתום שבוע.

לקריאה נוספת בנושא
בתום שבוע של שקט יחסי: צבא אסד הכריז על סיום הפסקת האש
אחרי תקיפת הקואליציה: דאעש הפיל מטוס קרב סורי בדיר א-זור

משאית סיוע שנפגעה בתקיפה אווירית בחאלב, סוריה, 19 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
משאית עולה באש לאחר תקיפת שיירת האו"ם, הלילה/צילום מסך, טוויטר

"המצב בסוריה הוא מקור לדאגה גדולה", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב מוקדם יותר, כשנשאל על תקיפת השיירה. "לרוע המזל, אנו יכול לומר שעמיתנו האמריקנים נכשלו להפריד בין הטרוריסטים לבין אלו המכונים מורדים מתונים". בעקבות התקיפה, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב נפגש עם מקבילו האמריקני ג'ון קרי בשולי עצרת האו"ם.

ממחלקת המדינה נמסר הלילה כי ארצות הברית "זועמת" על הדיווחים וכי וושינגטון תעריך מחדש את שיתוף הפעולה העתידי שלה עם רוסיה. "היעד של השיירה הזאת היה ידוע למשטר הסורי ולרוסיה, ועדיין עובדי סיוע נהרגו בניסיונם להעביר עזרה לעם הסורי", מסר דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי. הוא הוסיף כי ארצות הברית "תעלה את הנושא ישירות מול רוסיה. בהתחשב בהפרות הבוטות של הסכם הפסקת פעולות האיבה, נבחן מחדש את שיתוף הפעולה עמה".

(עדכון ראשון: 14:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully