וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות גדולה במערכת הביטחון: "אופק 11 לא מתפקד כמו שצריך"

20.9.2016 / 7:30

במערכת הביטחון לא מתייחסים רשמית למצב לוויין הריגול, כמעט שבוע אחרי שיגורו. גורמים ביטחוניים ממתינים בדאגה: "מבצעים בדיקות במערכות". הערכה: הודעה תתפרסם כשתהיה הכרעה סופית על מצבו

צילום: מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון

(בווידאו: תיעוד משיגור הלוויין, בשבוע שעבר)

כמעט שבוע חלף מרגע שיגור לוויין הריגול "אופק 11" לחלל, ומצבו עדיין לא ברור. שלשום הייתה אמורה להימסר על ידי כלל הגורמים האחראיים על הפרויקט במשרד הביטחון, בתעשייה האווירית ובצה"ל, הודעה על מצבו, אך היא נדחתה בעצת בכירי הפרויקט לקראת סוף השבוע. אתמול (שני) אמרו גורמי ביטחון לוואלה! NEWS כי מסיבות לא ברורות הוא "לא פועל כמצופה".

הלוויין שוגר באמצע השבוע שעבר מבסיס פלמחים ולאחר שעברו בהצלחה שלושת השלבים של המשגר, נכנס הלוויין לחלל למסלול שנקבע לו מראש. עם זאת, בשלב זה התקבלו דיווחים שלא הכול כשורה. לטענת הגורמים, יש סיכוי להשיב את הלוויין לפעילות מלאה, ובמקביל מתבצעות בדיקות על ידי "המומחים הטובים ביותר למשימה זו".

עוד בוואלה! NEWS:
לכישלון יהיו השלכות קשות: מפעילי "אופק 11" לא מרימים ידיים
השעות המתוחות לאחר שיגור "אופק 11": ניסיונות קדחתניים לייצוב הלווין
אין שינוי במצב "אופק 11": חשש במערכת הביטחון מפגיעה מודיעינית

שיגור הלוויין אופק 11, ספטמבר 2016. מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון, ספק 500
שיגור הלוויין אופק 11 לחלל, בשבוע שעבר/ספק 500, מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון

"קיים קשר עם הלוויין, אך הוא לא מתפקד כמו שצריך", אמר אחד הגורמים והוסיף: "אנחנו עדיין מבצעים בדיקות במערכות". ההערכה היא שתתפרסם הודעה רק כשתהיה הכרעה סופית על מצבו – שלילית או חיובית. יצוין, כי הפעילות מול הלוויין מתבצעת מתחנת הבקרה והשליטה של התעשייה האווירית ביהוד.

ביום שישי העריכו גורמים המצויים בפרטי הפרויקט כי "אין כל חדש במצבו של הלוויין, וכשתהיה התפתחות בנושא יתפרסם עדכון. במערכת הביטחון סירבו להתייחס לגורמים שהובילו לבעיות בתקשורת עם הלוויין.

השלכות גיאו-אסטרטגיות

מרגע ש"אופק 11" נכנס למסלולו בחלל, הוא מקיף את כדור הארץ בכל 90 דקות. בחלק מההקפות, ניתן לנסות ליצור עמו קשר, אך חלק מניסיונות אלה לא צלחו. בזמן שחלף מפעילי תחנת הלוויין ביצעו סדרה ארוכה של פעולות בתחומים שונים בניסיון להביא לשינוי במצב.

למצבו של לוויין הריגול יש השלכות גיאו-אסטרטגיות. כישלון של הפרויקט עשוי לגרור אחריו תחקור מעמיק ביותר. בקרוב אמור להתקיים דיון מקצועי ומשמעותי על פרויקט החלל הצבאי של ישראל, בלי קשר להצלחת או כישלון המאמצים להחזיר את "אופק 11" לתפקוד תקין. הדיון צפוי לעסוק גם במימון פיתוח משגר ולוויין נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully