וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין שינוי במצב "אופק 11": חשש במערכת הביטחון מפגיעה מודיעינית

14.9.2016 / 23:00

גם יום לאחר השיגור לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי מצבו של הלוויין, ולדברי גורמים המעורים בפרטים, יש להמתין ימים נוספים לפני שניתן יהיה לעשות זאת. בכירי משרד הביטחון והתעשייה האווירית החליטו שלא לפרסם פרטים על אודות הפעילות

צילום: מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון

(בווידאו: תיעוד משיגור הלוויין, אתמול)

בכירי משרד הביטחון והתעשייה האווירית החליטו היום (רביעי) שלא לפרסם פרטים, גם בתוך מערכת הביטחון, על פעילות הלוויין "אופק 11" ששוגר אתמול לחלל ועל הניסיונות לייצב את מצבו עד להודעה חדשה. מחר תתקיים הערכת מצב בין הגורמים השונים המעורבים בפעילותו, שבסופה יועבר המידע שיעלה ממנה לשר הביטחון אביגדור ליברמן. ברקע הדברים עולה החשש במערכת הביטחון מפגיעה מודיעינית.

מרגע שנכנס הלוויין למסלול בחלל הוא מקיף את כדור הארץ כל 90 דקות. לאחר מכן הוא אמור להתייצב בהדרגה, לאגור אנרגיה מקרני השמש באמצעות פנלים סולאריים ולהתחיל ליצור קשר עם תחנת השליטה והבקרה במפעל התעשייה האווירית ביהוד. אלא שזמן קצר לאחר הכניסה של הלוויין לחלל הבינו בכירי הפרויקט בתעשייה האווירית ומשרד הביטחון כי משהו השתבש בחלל והוא לא פועל כמצופה.

עוד בנושא:
השעות המתוחות לאחר שיגור "אופק 11": ניסיונות קדחתניים לייצוב הלווין
שעות לאחר השיגור: קשיים בתקשורת עם לוויין התצפית "אופק 11"
מכה קשה לתעשיית החלל: סופו של לוויין התקשורת המתקדם בישראל

שיגור הלוויין אופק 11, ספטמבר 2016. מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון, ספק 500
שיגור הלוויין מהבסיס בפלמחים, אתמול/ספק 500, מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון

מומחים לתחום החלל הסבירו כי הבעיות בפעילות הלוויין יכולות להיגרם מכמה סיבות, בהן בעיות בתחום התוכנה, מערכות חשמל, מערכות תקשורת או בעיה בקליטת האנרגיה מהשמש. לדברי גורמים המעורים באופן בסיסי בפעילות "אופק 11", לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי גם יום אחרי השיגור מה מצבו של הלוויין ולשם כך יש להמתין ימים נוספים. לכן, בשלב זה מוגדר מצבו "מצב ביניים" שנע בין אופטימיות כי יחול שינוי בפעילות הלוויין לבין פסימיות כי עד כה הלוויין לא מתפקד כמצופה ממנו.

עד כה נעשו כמה פעולות מתחנת השליטה ביהוד אך אלה לא הצליחו להביא לשיפור בפעילות הלוויין. שעליו הותקנה מערכת צילום מהמתקדמות בעולם, פרי פיתוח וייצור של "אל-אופ" מחברת "אלביט". המערכת הייתה אמורה לשדרג את יכולות איסוף המודיעין של מדינת ישראל.

הניסיונות הכושלים גרמו לדאגה ומתח בקרב ראשי מערכת הביטחון באשר לגורל פרויקט הלוויין "אופק 11", פרויקט צבאי שנועד לשרת את פעילות קהילת המודיעין של ישראל. זאת בשונה מפרויקט לוויין התקשורת האזרחי "עמוס 6" שהתפוצץ יומיים לפני שיגורו בפלורידה במהלך התדלוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully