וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההיסטוריה תזכור שהיינו פה היום": נאום החזון של לפיד

19.9.2016 / 0:35

יו"ר יש עתיד, שהתחזק לאחרונה בסקרים על פני הרצוג ונתניהו, נאם בכנס מפלגתו. הוא הציג בדבריו את תכנית שבע הנקודות שלו, העוסקות בין היתר בביטחון, במדיניות חוץ, בכלכלה ובחינוך

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביב אירגז

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נשא אמש (ראשון) דברים בכנס פעילי המפלגה לרגל ראש השנה בראשון לציון. לפיד, שחווה עלייה בסקרים לאחרונה על פני יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו, מסר הצהרות של אחדות, והציג את חזונו, שאותו הגדיר תכנית שבע הנקודות. מבחינה ביטחונית, אמר לפיד כי "צה"ל לא צריך להסתבך במערכות ארוכות". בהמשך דיבר על הפן המדיני של תכניתו, לפיו יש לשפר את היחסים עם ארצות הברית. "עלבונות פומביים מכוערים לידידה הכי טובה שלנו, למעצמת העל החזקה בעולם, הם לא מדיניות חוץ חכמה", אמר. בפן הכלכלי של חזונו קרא למנוע חקיקה פופוליסטית נגד עסקים.

אחרי שהוצג כראש הממשלה הבא, פתח לפיד את נאומו בקריאה לראש הממשלה נתניהו להזמין אליו את ראשי כל המפלגות לארוחה שתידון בנושא אחדות החברה הישראלית. "אנחנו זקוקים לדיאלוג ישראלי אחר. מכבד, לא צעקני, שיקדם אותנו במקום להסיג אותנו אחורה", אמר לפיד. "צריך להתחיל אותו, מפני שאחרת משתלטים על המרחב הציבורי הצעקנים, המפצלים, האנשים שהפכו את השנאה לשפה שלהם".

בהמשך דיבר לפיד על מסעותיו בחו"ל ולמלחמתו נגד תנועת ה-BDS. "הייתי בשטוקהולם, בשבדיה, ארג?נו שם הפגנה פרו-ישראלית, כי יש שם ממשלה אנטי-ישראלית ושרת חוץ אנטישמית והפלסטינים השתלטו שם על הרחובות והגיע הזמן להתייצב מולם. הגיעו לשם מאות אנשים כדי לצעוק יחד: We Love Israel".

לקריאה נוספת:
"ייתכן שלפיד אינו מודע לשינויים בשוק הדיור לזוגות צעירים"
החרדים מצננים את ההתלהבות מהתחזקות לפיד: "לא יהיה ראש ממשלה"
יאיר לפיד נגד כחלון: "המס על בעלי שלוש דירות לא הגיוני"

יאיר לפיד בכנס מפלגת יש עתיד, ראשון לציון. ספטמבר 2016. מגד גוזני
"אנחנו זקוקים לדיאלוג ישראלי אחר". יאיר לפיד/מגד גוזני

יו"ר יש עתיד התייחס גם לביטול לימודי הליבה בחינוך החרדי. "הדוגמה הכי מעליבה את האינטליגנציה של הציבור, היא ביטול לימודי המתמטיקה והאנגלית בחינוך החרדי", אמר לפיד ותקף בין היתר את "אחיו" לברית לשעבר, שר החינוך נפתלי בנט. "אותם פוליטיקאים שהצביעו השנה כדי לבטל את לימודי הליבה, הם אלה שהצביעו לפני שנה בעד לימודי הליבה. אותם אנשים, נתניהו, בנט, שטייניץ, שנה אחר כך, אמרו: 'עכשיו אנחנו נעשה בדיוק את ההיפך. ניקח את ההזדמנות מהילדים האלה, נחזיר אותם אחורה, נמנע מהם פרנסה והשכלה וחיבור אל שאר החברה'".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"צה"ל לא צריך להסתבך במערכות ארוכות"

את עיקר נאומו הקדיש לפיד לתכנית שבע הנקודות שלו לעתידה של ישראל. הנקודה הראשונה בעיני יו"ר יש עתיד עוסקת בתפיסת ביטחון. "צה"ל לא צריך להסתבך במערכות ארוכות. 51 יום של מבצע צוק איתן זה הרבה יותר מדי", טען לפיד. "המלחמה בטרור צריכה להיות דרך שילוב חכם בין הצבאי לאזרחי כי נקודות התורפה של הטרור הם הכסף שלו, התקשורת, שיתופי הפעולה הבינלאומיים". לדבריו, "צריך להעביר את 'חוק הקבינט' כי הקבינט לא מתפקד, צריך להקים מחדש את המועצה לביטחון לאומי כי היא לא מתפקדת. צה"ל לא יכול לנצח, אם אין מי שיגיד לו את מה ואת מי לנצח".

נקודה אחרת עסקה ביחסים של ישראל עם מדינות אחרות, ובראשן ארצות הברית. "ישראל צריכה לדעת לעמוד על שלה, אבל עלבונות פומביים מכוערים לידידה הכי טובה שלנו, למעצמת העל החזקה בעולם, הם לא מדיניות חוץ חכמה", אמר בהתייחסו למערכת היחסים הרעועה בין ראש הממשלה לבין נשיא ארצות הברית. "אנחנו צריכים לשקם את משרד החוץ הישראלי. אנחנו צריכים לבנות מההתחלה את מערך ההסברה הישראלי", אמר.

כנס מפלגת יש עתיד, ראשון לציון. ספטמבר 2016. מגד גוזני
"צריך להקים מחדש את המועצה לביטחון לאומי". לפיד/מגד גוזני

בפן המדיני אמר לפיד, בדומה למשנתו של נתניהו, כי על ישראל "ליזום מהלך אזורי יחד עם מדינות כמו סעודיה, מצרים ומדינות המפרץ – כל המדינות שהציר האיראני מאיים עליהן". הוא הציע "ללכת איתם לוועידה אזורית שמטרתה הראשונה היא להתחיל מול עזה תהליך של שיקום תמורת פירוז מנשק. זה יהיה שלב ראשון בתהליך הארוך, הזהיר, הממושך, של היפרדות מהפלסטינים".

יו"ר יש עתיד חזר שוב על גישתו המדינית בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "לא נישואין עם הפלסטינים אנחנו מחפשים, אלא גירושין. הקמת מדינה פלסטינית מפורזת מנשק לצד ישראל תוך שמירה קפדנית על סידורי הביטחון ועל חופש הפעולה של צה"ל בכל מקום", הציע. "גושי ההתיישבות יישארו כמובן חלק ממדינת ישראל, והפלסטינים יצטרכו להתרגל לכך שהם לא יקבלו את זכות השיבה וירושלים לא תחולק. ירושלים תישאר לנצח בירת ישראל המאוחדת".

"אם אבחר לראש הממשלה, אעביר חוק להגבלת הכהונה לשתי קדנציות"

בהמשך הציע לפיד "לנקות את המערכת הפוליטית" באמצעות החלת חוק הקלון וביטול המוסד הקרוי "שר ללא תיק". הוא גם התחייב: "אם אבחר לראש הממשלה החוק הראשון שנעביר הוא הגבלת כהונה לראש הממשלה לשתי קדנציות". בנוסף לכך אמר לפיד כי יש להחמיר את הענישה נגד שחיתות שלטונית, לתגבר את המשטרה ולתגבר את מערכת המשפט במאות שופטים. "זה אמנם מהלך יקר, אולם הוא יצדיק את עצמו כלכלית תוך זמן קצר, כפי שהוכח לא פעם במקומות אחרים בעולם, כמו למשל 'רפורמת החלונות השבורים' של ג'וליאני בניו יורק".

יואל רזבוזוב ויעל גרמן בכנס מפלגת יש עתיד, ראשון לציון. ספטמבר 2016. מגד גוזני
חברי הכנסת יעל גרמן ויואל רזבוזוב/מגד גוזני

הנקודות האחרונות בחזונו התייחסו לכלכלה ולחינוך ומדע. לפני יותר משבוע, הביע לפיד, שבבחירות 2013 רכב על גלי המחאה החברתית לכנסת, התנגדות חריפה ליוזמת שר האוצר משה כחלון להטיל מס על בעלי דירה שלישית ומעלה. לדברי לפיד, "המס על דירה שלישית לא הגיוני. אני לא רואה איך זה מקדם שום דבר מלבד זה שהאוצר מנסה למכור לשר שלו כל מיני רעיונות, שכל מטרתם לגבות יותר כסף ממסים".

אמש אמר לפיד כי יש "למנוע חקיקה פופוליסטית שפוגעת בעסקים". לדבריו, "יש לעודד את העצמאים, כי הם המעסיק העיקרי במשק. לתת הלוואת ארוכות טווח וזולות למפעלים – בעיקר בפריפריה – כדי שישקיעו במכונות חדשות ובהכשרות מקצועיות כדי להעלות את הפריון ואיתו את השכר שמרוויחים מעמד הביניים והשכבות החלשות".

בהמשך ציין את המיליארדים שייכנסו למדינה בשנים הקרובות מרווחי הגז וביקש "לשים אותם קודם כל בחינוך ומדע וחינוך ומדע וחינוך וחינוך וחינוך". הוא קרא להקים מחדש את מערך החינוך הטכנולוגי תוך חמש שנים ולאפשר לימודי תואר ראשון ושני בחינם. לפיד הסכים כי נקודות אלה קשות ליישום. "זה לא יהיה פשוט וזה לא יהיה קל, אבל זה אפשרי", אמר, אך הסביר כי השירות הציבורי יהיה צריך להיות מחויב ומגויס לחזון שלו. "כשההיסטוריה תבוא לשפוט אותנו, גם ההיסטוריה של המדינה וגם ההיסטוריה הפרטית של כל אחד ואחת מאתנו, היא תאמר שאתם באתם. אתם החלטתם לצאת מאזור הנוחות שלכם ולהיות חלק ממשהו גדול מכולנו", חתם את דבריו.

(עדכון אחרון: 21:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully