וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ילדים להורים שהיו תינוקות בשואה עלולים לסבול מסכיזופרניה

17.9.2016 / 10:40

חוקרים באוניברסיטת חיפה גילו כי ילדים להורים שהיו תינוקות במהלך השואה עלולים לסבול מתסמינים חריפים יותר. "החשיפה לשואה בגיל כל כך מוקדם גרמה להשפעות עמוקות יותר, שעברו בצורה אפיגנטית לילדים"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: מצעד החיים בפולין, מאי)

השאלה אם לילדים של ניצולי שואה יש סיכוי גבוה יותר ללקות בסכיזופרניה העסיקה חוקרים רבים. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה גילה כי בעוד שלילדים של ניצולי שואה אין סיכוי גבוה יותר לפתח סכיזופרניה מאלה שהוריהם אינם ניצולי שואה, אם ההורים היו תינוקות בזמן השואה - לילדיהם יש סיכוי גבוה יותר לסבול מהפרעות קשות יותר של המחלה. עוד גילה המחקר כי לא נמצאו הבדלים בעוצמת ההפרעה בין מתמודדים עם סכיזופרניה שהוריהם היו בשואה לבין אלה שהוריהם לא היו בשואה.

עורך המחקר, פרופ' סטיבן לוין אמר כי "ניתן לייחס את תוצאות המחקר למנגנונים אפיגנטים - שינויים גנטיים שנוצרים בעקבות אירועים חיצוניים ואינם נובעים משינוי בקוד הגנטי של התא, אך עוברים בתורשה בדרך מסוימת". סוגיית ההשפעות של החשיפה לשואה על בני הדור השני היא סוגיה שנמצאת במחלוקת בין החוקרים. בעוד שישנם מחקרים שמצאו השפעות טראומתיות על בני הדור השני, מחקרים אחרים טוענים שאין השפעות, או לפחות לא בכל התחומים.

עוד בוואלה! NEWS:
תוך שעה: סוכל פיגוע דריסה בקריית ארבע ופיגוע דקירה בירושלים
לא מחכים לנובמבר: הליך הבחירה בארה"ב יוצא לדרך - והוא מכריע
מהאיטי ועד שיבא: הרופא הצבאי לשעבר שמנסה להציל את שמעון פרס

ילדים אוכלים בבית הילדים האורתודוכסי גטו ורשה. יד ושם
סיכוי של פי 1.5 לחוות סיפטומים קשים יותר. ילדים בשואה/יד ושם

במחקר קודם שפורסם השנה, מצאו פרופ' לוין ועמיתיו כי ניצולי שואה היו בסיכון גבוה יותר לפתח סכיזופרניה, וכעת ביקשו החוקרים לבדוק אם ישנו קשר בין החשיפה לשואה לבין סכיזופרניה בקרב ילדיהם של ניצולי השואה. המחקר, שנערך על ידי פרופ' לוין ופרופ' יצחק לבב מהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה, בשיתוף אינה פוגצ'וב, רינת יופה ויפעת בכר מהמחלקה למידע ואומדן במשרד הבריאות ובשיתוף פעולה עם משרד הפנים, התבסס על מידע שכלל 51,233 בני אדם שהיגרו לישראל עד שנת 1966.

אוכלוסיית המחקר חולקה לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה כללה את מי שחווה את השואה באופן ישיר, ואילו קבוצת הביקורת היו כאלה שעלו לישראל לפני שהחלה השואה בארץ מוצאם. כל בני הדור השני נולדו בשנים 1989-1948 והיו במעקב עד שנת 2014 בכדי לדעת אם הם סובלים מסכיזופרניה. לאחר שהחוקרים גילו כי לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בכל הקשור לסיכון להתפרצות המחלה, החליטו החוקרים לבחון את עוצמת ההפרעה בקרב אלה שכבר פיתחו סכיזופרניה.

שלט אשוויץ, העבודה משחררת. AP
ניצולי שואה נמצאים בסיכון גבוה לפתח סכיזופרניה. הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו/AP

בשלב הזה הבחינו החוקרים כי ישנן שתי קבוצות שלהן סיכוי גבוה יותר לפתח הפרעה חמורה יותר. הקבוצה הראשונה היא מתמודדים עם סכיזופרניה שאמם היתה עובר בזמן השואה. להם יש סיכוי גדול פי 1.74 לפתח סכיזופרניה בעוצמה חמורה לעומת מתמודדים עם סכיזופרניה שהוריהם לא נחשפו לשואה. הקבוצה השנייה היא מתמודדים עם ההפרעה שאמם או אביהם היו עוברים במהלך השואה או שהיו בשואה עד גיל שנתיים. לקבוצה זו היה סיכוי גדול פי 1.5 לחוות סימפטומים קשים יותר של סכיזופרניה מאלה שהוריהם אינם ניצולי שואה.

פרופ' לוין ציין כי "הסבר אפשרי לממצא הוא שהחשיפה לשואה בגיל כל כך מוקדם, למעשה ללא שום רשת ביטחון וכמעט בלי יכולת לתווך את הטראומה בגיל כל כך מוקדם, גרמה להשפעות עמוקות יותר, שעברו בצורה אפיגנטית לילדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully