וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אירופי: "לא נשנה את המדיניות בשטחים בגלל פיגוע בפריז"

17.9.2016 / 12:00

הממונה על הלוחמה בטרור באיחוד אמר שיש ליבשת "הרבה מה ללמוד מישראל", אך דחה את הביקורות על שיטת הפעולה האירופית: "לא צריכים ישראליזציה". בריאיון לוואלה! NEWS, הבהיר כי אירופה תמשיך לאזן בין חירויות הפרט לצרכי הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: פיגוע הדריסה בניס, לפני כחודשיים)

"אירופה לא צריכה להחליף דיסקט או חומרה בתחום הלוחמה בטרור. אנחנו לא צריכים לעשות ישראליזציה של הביטחון באיחוד האירופי" - כך אמר הממונה על הלוחמה בטרור באיחוד ז'יל דה קרחוב השבוע בראיון לוואלה! NEWS. הדברים באים על רקע הביקורת שנשמעה בישראל בשנה האחרונה נוכח מתקפות הטרור בפריז, בבריסל ובניס. בכירים פוליטיים וביטחוניים מתחו ביקורת על המדיניות של האיחוד בכל הנוגע ללוחמה בטרור, ואף ציינו כי קיים צורך באיזון מחדש של צרכי ביטחון ושל זכויות אדם וחופש הפרט כדי להתמודד עם האיום הביטחוני.

למרות כל הביקורות, דה קרחוב התעקש כי האיזון לא יופר. "למרבה הצער, בתחום הטרור והביטחון יש לישראל ניסיון וידע רב שבהחלט מעניין ללמוד ממנו", אמר הממונה על הלוחמה בטרור, "אבל זה לא אומר שנשכפל את הפתרונות הישראליים". הוא הוסיף כי "באירופה יש תמיכה פוליטית חזקה בצורך לשמור על האיזון העדין בין חירויות וביטחון, תמיכה שיש לה ביטוי גם בפרלמנט האירופי וגם בבית המשפט העליון של האיחוד".

לדבריו, הדבר לא מגביל את האמצעים שהאיחוד האירופי יכול להפעיל נגד טרור, "אבל זה מאלץ אותנו להיות מתוחכמים יותר בניסיון לשמור על האיזון". דה קרחוב ציין כי המדיניות האירופית מעוצבת על ידי מורשת ההיסטוריה. "יש לנו שורה של מדינות דיקטטוריות וקומוניסטיות לשעבר, שבהן אנשים נאבקו כדי להפוך לחברות דמוקרטיות ופתוחות", אמר הבכיר, "הם לא ממהרים לטשטש את הגבולות בין חופש הפרט וביטחון. הגסטאפו בגרמניה הנאצית ערבב את כל הפונקציות וזה הוביל לדרישות חוקתיות חמורות שהגרמנים מייחסים להם חשיבות רבה". למרות הדבקות בשמירת האיזון בין חירויות הפרט לבין הצרכים הביטחוניים, דה קרחוב הצהיר כי הרצון באירופה לחזק את השותפות עם ישראל בכל הנוגע ללוחמה בטרור הלך וגבר.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: שוטר לבן ירה למוות בנער בן 13 שחור שאחז באקדח צעצוע
הקרמלין: נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה בטלפון על תהליך השלום
מצבו של פרס ממשיך להיות קשה אך יציב; יישאר תחת הרדמה

ג'יל דה קרשוב, מתאם האיחוד האירופי בנושא המאבק בטרור. ספטמבר 2016. מגד גוזני
"לא צריך להחליף דיסקט". ז'יל דה קרחוב/מגד גוזני

השבוע נחת הבכיר האירופי בישראל בראשות משלחמת בכירה של נציגי הסוכנויות האירופיות השונות העוסקות בחקיקה, במודיעין ובאכיפת החוק. מדובר בביקורו השני של דה קרחוב בחודשיים, והפעם מטרת הביקור היא דו-שיח אסטרטגי ראשון בדרג בכיר בתחום הלוחמה בטרור. בפגישות משתתפים אנשי משרד החוץ והמועצה לביטחון לאומי.

"ישראל היא שותפה למאבק העולמי בטרור, ושותפה אירופית במסגרת מדיניות השכנות של האיחוד האירופי", אמר דה קרחוב, "יש לה מגוון רחב של חברות עם טכנולוגיות מעניינות ללוחמה בטרור ובניסיון ייחודי בתחום ביטחון התעופה". הוא הוסיף כי לישראל יש פתרונות ייחודיים שהאיחוד האירופי "בהחלט מתעניין בהם". בפגישות עם עמיתיו הישראליים מנסה דה קרחוב לבנות "יחסים קונקרטיים יותר" לקראת העתיד.

"טרור הוא טרור - לא משנה מה מקורו"

"מספר עצום של אזרחים אירופאים הלכו להילחם לצד המדינה האסלאמית - זה דורש לעבוד על מגוון רחב של תגובות"

אחרי גל הפיגועים באירופה, רבים בישראל קיוו כי גם הטון של הביקורת האירופית על המדיניות הישראלית הנוגעת לפלסטינים ישתנה, אך דה קרחוב מתעקש שאין כל קשר. "מאז ומתמיד תמכנו בישראל במאבקה בטרור. טרור הוא טרור - לא משנה מה מקורו. זה לא מתפקידי להתערב במדיניות חוץ, אבל הדרך שבה אירופה תופסת את הסכסוך היא מעולם אחר לגמרי. לא נשנה את המדיניות שלנו כלפי המדיניות בשטחי C בגלל שהיתה מתקפת טרור בפריז", אמר הבכיר האירופי.

בנאום שנשא השבוע דה קרחוב בכנס הבינלאומי לטרור של המרכז הבינתחומי בהרצליה, הוא הגדיר את האיום הנוכחי בתחום כ"איום הגבוה ביותר זה 20 שנה". לדבריו, "יש מגוון רחב של איומים שלא הכרנו קודם. יש טרור שמגיע מאנשים שנשלחו על ידי 'המדינה האסלאמית' (דאעש), יש אזרחים אירופאים שמקבלים השראה או הכוונה ישירה מדאעש, ויש אנשים שמעורערים בנפש שפשוט מעתיקים". הוא הוסיף כי "מספר עצום של אזרחים אירופאים הלכו להילחם לצד המדינה האסלאמית - זה דורש לעבוד על מגוון רחב של תגובות".

אחת הסוגיות שמטרידות את דה קרחוב במיוחד, במבט לעתיד, היא המספר הגבוה של האזרחים האירופאים שהלכו להילחם לצד ארגון הטרור – יותר מ-5,000 איש, ששבים ועשויים לשוב בעתיד לאירופה או ל"נקודות חמות", כהגדרתו, שם הם יבנו עצמם מחדש. הוא אמר כי גם הלחימה נגד הארגון בשטח תצליח, האיום הנשקף מדאעש לא ייעלם. "האידיאולוגיה של דאעש לא תיעלם גם אם הטריטוריה תיכבש", אמר דה קרחוב, "העימותים יעברו לנקודות חלשות אחרות כמו לוב או טוניסיה. זה מחייב לפתח מדיניות משותפת, כדי לא לחזור על הטעויות שעשו אחרי הנסיגה הסובייטית מאפגניסיטן, שגרם למוג'הידין להתבסס במדינות שונות בעולם".

שוטרים מאבטחים ברחובות פריז. נובמבר 2015. שי מכלוף
"המדיניות כלפי השטחים לא תשתנה בעקבות טרור בפריז". אנשי כוחות הביטחון בצרפת לאחר הפיגוע בשנה שעברה/שי מכלוף

לדברי הבכיר האירופי, אירופה "עשתה הרבה" בשלוש השנים האחרונות כדי לתקן חלק מהכשלים ומהבעיות שהתגלו בפיגועי הטרור הקשים שהכו ביבשת. הוא אמר כי הצעדים נעשו בזכות "רצון פוליטי חזק ברמות הגבוהות ביותר". דה קרחוב ציין שינויים נרחבים בהגנה ובפיקוח על ביקורת הגבולות, הגברת שיתוף הפעולה המודיעיני והמשטרתי וחקיקה שמרחיבה את סמכויות הרשויות בכל הנוגע למלחמה בטרור, ובהן גם פגיעה במקורות המימון של המחבלים. "זה לא אומר שהכל עכשיו מושלם", ציין הבכיר, "אבל מה שכן הצלחנו לעשות זה די מדהים, אז האיום אולי גבוה מבעבר, זה נכון, אבל חיזקנו דרמטית חלק מהנקודות הרגישות שלנו ואנחנו במסלול הנכון".

לדבריו, הדגש בעתיד צריך להיות על שיתוף מודיעין ומידע. "המלחמה באל-קאעדה לפני 15 שנה היתה שונה לגמרי מהמלחמה בדאעש בגלל האינטרנט והרשתות החברתיות שהפכו לאמצעי לחימה של ממש ומשמשים להפצת אידיאולוגיה והקצנה, תעמולה ומאפשרים גם הלבנת כספים והעברת הנחיות", אמר דה קרחוב והוסיף כי "בעוד שהסרטונים של א-זוואהירי, מנהיג אל-קאעדה לאחר בן לאדן, היו מיושנים שהיו צריכים לעבור ערוצים שונים כדי להגיע לשידור באל-ג'זירה, לדאעש יש סרטונים באיכות הוליוודית שמופצים במהירות בזק בלי מתווכים". לדבריו, מדובר ב"טריטוריה חדשה של התפתחות טכנולוגית" שיש ללמוד איך להתמודד עמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לדאעש יש סרטונים באיכות הוליוודית". צילום מסך מסרטון של דאעש בסיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל למאמץ לשיתוף מודיעין ומידע בין המדינות החברות באיחוד האירופי, דה קרחוב פועל לייצר שיתוף פעולה עתידי עם חברות האינטרנט, במסגרת פורום משותף שהקים האיחוד בניסיון להילחם בהפצת המידע והתעמולה. בעוד שבישראל מותחים ביקורת חריפה נגד גוגל ופייסבוק בטענה שאינן אחריות דיו על הסרת תכני הסתה ברשתות השונות, דה קרחוב דווקא שבע רצון משיתוף הפעולה של חברות הענק. הוא ציין כי טוויטר הסירה מאות אלפי חשבונות שהפיצו חומרי תעמולה, וחשף כי גוגל מפתחת בימים אלה דרך לנטר גולשים שמגיעים לאתרים הקוראים לג'יהאד - ולחשוף אותם לאתרים עם תוכן חלופי.

דה קרחוב ציין כי החברה מפתחת מנגנונים לזיהוי תכנים מסיתים שלמרות שהם מוסרים מאתרים מסויימים, הם מופיעים מיד באתרים אחרים. "הם בעד שיפורים ואנחנו בהליך של שיתוף פעולה. אנחנו משוחחים איתם על דברים שהם יכולים לעשות כדי להתמודד עם התעמולה. אני חש שיש הבנה שיש מקום כאן לאחריות תאגידית, הם משקיעים הרבה כסף ובהחלט יש שיפור", סיכם דה קרחוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully