וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של המשבר? החרדים לא צפויים להתנגד להמשך העבודות בשבת

השר חיים כץ הודיע כי עבודות הכרחיות ברכבת יבוצעו ביום המנוחה הקרוב, ולשכתו סירבה לפרט על היקפן מחשש לעימות עם החרדים. עם זאת, דרעי העביר מסר פייסני ואמר: "אין לנו עניין לחולל משברים". גורם ביהדות התורה: "אם העבודות נחוצות, לא נתנגד"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: השיבושים הקשים ברכבת בסוף השבוע האחרון)

שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע היום (חמישי) כי בשבת הקרובה ייערכו עבודות תחזוקה הכרחיות ברכבת. עם זאת, נראה כי בשלב זה, ראשי הסיעות החרדיות לא מתכוונים להילחם נגד ביצוען.

יו"ר ש"ס אריה דרעי העביר מסר פייסני. "אנחנו חיים בתוך מדינה חילונית, יהודית אומנם, אבל חילונית. אין לנו עניין לחולל משברים", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. לדברי דרעי, "לא פניתי ולא לחצתי על השר חיים כץ בעניין העבודות בשבת. צריך לעשות מה שחייבים ובאמצעות עובדים לא יהודים, ואני סומך שזה ייעשה. עבודות שלא חייבים לבצע בשבת אפשר לדחות לאמצע השבוע".

מוקדם יותר אמר השר כץ כי "בשבת זו יערכו עבודות אחזקה הכרחיות, על מנת שתנועת הרכבות תפעל כסדרה בצורה המיטבית והבטיחותית ביותר למען כל נוסעיה", הוא הדגיש כי הנחה את הנהלת הרכבת לאפשר לכל עובד שלא לעבוד בשבת במידה ואינו מעוניין בכך.

עוד כתבות בנושא:
אחרי צו בג"ץ: "רכבת ישראל נערכת לעבודות בכל עת"
העליון: נתניהו לא יכול להורות על הפסקת עבודות הרכבת בשבת
תרגיל פוליטי? אדלשטיין דחה את כינוס הפגרה על משבר הרכבת

אריה דרעי. ראובן קסטרו
"לא נאכוף על אף אחד מה לעשות". דרעי/ראובן קסטרו

בלשכת השר אמנם סירבו לתת פרטים על היקף העבודות שאושרו על ידי כץ, מחשש לעימותים עם החרדים, אך עד כה ההודעה לא התקבלה בזעם בקרבם. "בסופו של דבר, החילונים הם אלה שיחליטו איזו שבת הם רוצים, אנחנו לא נאכוף על אף אחד מה לעשות", ציין דרעי. "אנחנו מבינים שאנו לא חיים במדינת הלכה, טרם הגענו לימות המשיח וטרם הגענו למצב האידיאלי שבו כל עם ישראל מבין מהי מהות השבת".

דברי דרעי עוררו כעס בקרב גורמים ביהדות התורה. "הוא נטש אותנו באמצע המאבק", הם אמרו. "אולי בגלל דבריו כץ הרשה לעצמו לשגר הודעות רשמיות על עבודות בשבת". עם זאת, לדברי גורם במפלגה, אם יתברר להם כי העבודות אכן נחוצות, הם לא יתנגדו להן. "נבחן אם אלה אכן עבודות שחייבים לבצע בשבת, ואם אכן כך, לא נתנגד", אמר הגורם והוסיף: "ככל שיהיו לנו השגות על כך, הדברים יובאו בפני גורמי המקצוע".

השתיקה של הח"כים ביהדות התורה והמסרים הפייסנים של יו"ר ש"ס מלמדים על כך שהפוליטיקאים החרדים נגררו מלכתחילה למאבק נגד עבודות הרכבת בשבת, אף שלא רצו בו. עד כה מתלבטים הפוליטיקאים החרדים כיצד להגיב מעשית להודעתו של כץ, ולטענת גורמים במפלגות החרדיות "הח"כים רוצים לסיים עם זה".

שר הרווחה חיים כץ, מחוץ לביתו, שוהם. 18 במאי 2016. בני בן סימון, מערכת וואלה!
"עובד חרדי או חילוני יוכל שלא לעבוד בשבת במידה ולא ירצה בכך". כץ/מערכת וואלה!, בני בן סימון

הודעתו של כץ מגיעה לאחר שהשבוע הגיש בג"ץ צו ביניים האוסר על ראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק את עבודות הרכבת בשבת. זאת, בתגובה לעתירה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ), שהוגשה לאחר שבסוף השבוע האחרון, מעט לפני כניסת השבת, ביטל נתניהו את העבודות המתוכננות - צעד שהוביל להפסקת תנועת הרכבות בקווים מרכזיים ביום ראשון.

מצו הביניים עלה כי אין מניעה לבצע עבודות תחזוקה ביום המנוחה. נתניהו עצמו התייחס לנושא בביקורו הרשמי בהאג, ואמר כי הוא "מכבד את ההחלטות של בג"ץ". לדבריו, "השר האחראי הוא שר העבודה, הוא יקבל על פי החוק את ההחלטות הנחוצות. זה הסדר הנכון, זה ישים קץ לפרשה".

עבודות התשתית ברכבת, בסמוך לתחנת תל אביב האוניברסיטה, ספטמבר 2016. דוברות רכבת ישראל,
עבודות התשתית של הרכבת בתל אביב/דוברות רכבת ישראל

כץ, האחראי על שעות העבודה והמנוחה, הוא הגורם היחיד שיכול לאשר את עבודות הרכבת בשבת. ביום שלישי האחרון הוא כינס שורה של התייעצויות מקצועיות, שבהן בחן את ההיתרים שהובאו לאישור, והחליט על כמה צעדים שמטרתם "להרגיע את הרוחות ולהחזיר אותן למסלולם התקין", לפי הודעה מלשכת השר.

הצעד הראשון הוא בחינה מחדש של היתרי העבודה בשבת של הרכבת, שיינתנו מעתה בצורה שבועית, ולא חודשית או שנתית כפי שהיה עד כה. בנוסף לכך, כץ הודיע כי לא תהיה מעורבות של גורמים פוליטיים בדיונים, אלא רק של הדרגים המקצועיים במשרד התחבורה וברכבת.

שר העבודה והרווחה אמר שהצעדים נדרשים "לנוכח משבר האמון החריף בין החרדים לרכבת", וכי "לאחר שיחזור אמונם של החרדים במערכת יחזרו הדברים למסלולם הרגיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully