וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבודים על רפסודה בלב ים: הצצה לסדרת האימונים החדשה של החובלים

11.9.2016 / 0:26

אחד הקורסים היוקרתיים והקשים בצה"ל כלל במחזור האחרון סדרת תרגילים יוצאת דופן, שנועדה להכשיר את הצוערים להתמודדות עם מצבי קיצון לא צפויים, העשויים להימשך ימים ארוכים. "כל רגע יש הפתעה", סיפר קצין בכיר

כתב: אמיר בוחבוט, עריכה: אביב אברמוביץ', צילום: ערן גילווארג, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, מתן חדד

(בווידאו: הצצה נדירה לגיבוש חובלים של חיל הים)

תרחישים לא צפויים, ניווטים בחשיכה מוחלטת ושהות ממושכת על רפסודה בלב ים – קורס החובלים האחרון, שהסתיים ביום שלישי, לא דומה ל-133 המחזורים שקדמו לו. הפעם, אל העומס הפיזי והעיוני המאפיין את אחד הקורסים היוקרתיים והקשים ביותר בצה"ל, הצטרפה סדרת "החוסן הנפשי", שנועדה להכשיר את הצוערים לקראת העומס ואתגרי הים בעתיד.

את הסדרה, שכללה תסריטים ומשימות מורכבות במיוחד, חלקן לא צפויות, הרכיבו מפקדי ומדריכי הקורס בליווי פסיכולוגים ומאמנים אישיים (קואוצ'רים). "לקחנו אירועים מהעבר ותרחישים שלהערכתנו עשויים לאתגר את הצוערים בעתיד בצוללות, על גבי ספינות הטילים ושאר כלי הביטחון השוטף, והפכנו אותם לסדרת 'חוסן נפשי'", סיפר קצין בכיר בקורס. הוא הוסיף כי "המטרה היא לבנות את החוסן המנטלי של הצוערים, להכשיר אותם למשימות הקצה ולתת להם כלים להתמודדות".

עוד בוואלה! NEWS:
תקציב הזרוע הצבאית של חמאס: מאה מיליון דולר, 40% ממנו - למנהרות
טראמפ שוב שיבח את פוטין: "הרבה יותר מנהיג מאובמה"
אחרי שקרא לו "בן זונה": אובמה נפגש עם נשיא הפיליפינים

תרגיל 'חוסן נפשי' להכשרת צוערי קורס חובלים למצבי קיצון במלחמה. דוברות חיל הים, דובר צה"ל
"המטרה היא לבנות את החוסן המנטלי של הצוערים". החיילים באחד התרגילים בסדרה/דובר צה"ל, דוברות חיל הים

"מדובר בקושי פיזיולוגי מתמשך. הצוער קופץ אל התרחיש בהפתעה מוחלטת", סיפר הקצין הבכיר. "פעם אחת מדובר בפעולה שנמשכת 48 שעות ופעם באורך של 96 שעות". הקצין הוסיף כי הפעולות כוללות ניווט בחשיכה בתוך יער, צוערים "הרוגים'"לכאורה או "פצועים מלאים בדם" על כלי שיט, ושלבים שכוללים קרב מגע עם חיכוך גבוה במיוחד שבו נדרש הצוער לגבור על האיום. "המטרה היא להכניס אותו לאי-ודאות. הצוער לא יודע מה יהיה בעוד דקה, וכל רגע יש לו הפתעה מסוג אחר", אמר הקצין.

אחד השלבים הקשים ביותר בסדרה החדשה נקרא "הרפסודה": כמה צוערים מתבקשים לעלות על רפסודה, לנווט אל יעד בים, ושם הם מתחילים להתמודד עם משימות משתנות, כאוס, אירועים לא-צפויים, עומס פיזי ומחסור בשינה. "תוך כדי הסדרה אתה מעביר מספר מסרים לצוערים", הסביר הקצין הבכיר על מה שנראה לאזרח הפשוט כמו הסיוט הכי גדול של החיילים. "איך מתמודדים עם העובדה שהקשר אבד, הכלי נפגע ואתה נדרש לבצע משימה בשטח אויב רווי איומים? איך נכנסים לחדר בוער ומטפלים בו? הוא צריך להתעמת עם הבעיות ולטפל בהן. גם התמודדות עם חיילים שלקו בהלם. תוך כדי הסדרה אנחנו מחדירים לחיילים שלא חוזרים בלי ביצוע המשימה. בלי ניצחון".

תרגיל 'חוסן נפשי' להכשרת צוערי קורס חובלים למצבי קיצון במלחמה. דוברות חיל הים, דובר צה"ל
"לא חוזרים בלי ביצוע המשימה". תרגיל בסדרת האימונים/דובר צה"ל, דוברות חיל הים

במהלך הקורס, כל צוער זוכה למעקב אישי של מפקדים, פסיכולוגים ומומחי ידע. אל התיק האישי שלו מצטברים הנתונים ואחת לכל כמה זמן נערכות עמו שיחות אישיות, שבהן משקפים לו את המציאות ומעניקים לו את הכלים להתמודד עם הרגעים הקשים.

"אין לנו שום כוונה לייצר תחושת כישלון. ממש לא. אם אנחנו רואים שהתרגיל לא משיג את המטרה אנחנו עוצרים אותו", הדגיש הקצין הבכיר. "סדרת החוסן הנפשי שלנו, שמבוצעת בפעם הראשונה בהיקף ובתצורה כזו בחיל הים, מאפשרת לנו להכשיר חובלים טוב יותר ולנבא את מידת ההצלחה שלהם בעתיד בהיקפים גבוהים. מפקד הסטי"ל ומפקד הצוללת שיקלוט את החובלים החדשים יקבל תיק אישי מפורט על כל אחד מהם ויידע מה הוא צריך לחזק או לשפר בהם. התהליך לא הסתיים בקורס. אין ספק שמסיימי קורס החובלים הנוכחי הם מהטובים ביותר".

קורס החובלים האחרון נחתם השבוע בטקס חגיגי במעגן דרור שבחיפה במעמד הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט ובכירי חיל הים.

(עדכון ראשון: 18:40)

תרגיל 'חוסן נפשי' להכשרת צוערי קורס חובלים למצבי קיצון במלחמה. דוברות חיל הים, דובר צה"ל
"איך מתמודדים עם העבודה שהקשר אבד"/דובר צה"ל, דוברות חיל הים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully