וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל "דניה סיבוס" בדיון החירום: "הכשל היה הנדסי, לא בטיחותי"

8.9.2016 / 11:29

בעקבות קריסת החניון, הגיע רונן גינזבורג לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות והבהיר כי החברה תשתף פעולה עם חקירת המשטרה. רשם הקבלנים: "משרד הכלכלה מסרב להעביר נתונים על תאונות עבודה". ח"כ טיבי: "זהו מותם של אנשים שקופים"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

מנכ"ל חברת "דניה סיבוס" רונן גינזבורג, האחראית על בניית החניון שקרס ביום שני באסון שגבה את חייהם של שלושה בני אדם לפחות, הגיע היום (חמישי) לדיון חירום בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. במקום צפוי להיות גם מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, אליעזר יבלון.

"אני רוצה להביע צער עמוק על העובדים באתר שנהרגו", אמר בפתח דבריו. "אני בעצמי מהנדס אזרחי. למרבה האירוניה אני גם קצין חילוץ ומהנדס חילוץ. ככל, כל האירוע הזה קשה לי מאוד. מהכבוד שאני רוחש לרשויות החוק ולוועדה הסכמתי להופיע כאן למרות הלחץ הגדול. קשה לי להתייחס לאירוע, בגלל צו איסור הפרסום ואני לא רוצה לפגוע בחקירה. דניה סיבוס תעשה הכל כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה".

עוד הוא הוסיף: "למרות שהדיון מתרכז בבטיחות בעבודה, המקרה הזה לא כל כך קשור לאירוע בטיחות בעבודה. יש פה כפי הנראה כשל הנדסי".

קריסת החניון ברמת החייל - סיקור מיוחד
משפחת ההרוג מדברת לראשונה: "אולג עבד כדי לממן טיפול לבנו שבתרדמת"
היום השלישי לעבודות החילוץ: "הייתה אופטימיות – אך הסיכויים פוחתים"
קריסת החניון: ועדה הומניטרית תדון בסוגיית מעמדו של בן אלמנת ההרוג

רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת "דניה סיבוס". וועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
"כל האירוע הזה קשה לי מאוד". גינזבורג בוועדה/נועם מושקוביץ

בתשובה לשאלתו של ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) בנוגע לכך שבעבר התגאה בצמצום עלויות, ענה גינזבורג כי דבריו הוצאו מהקשרם. "הציטוט מלפני שנים ולגבי פרויקט כללי", אמר. "המתכנן ששכרנו הוא מהבכירים במדינה שתכנן גם את משכן הכנסת. כשקבלן זוכה בפרויקט תכנון ביצוע, זה מורכב ביותר. נשכר מטעמינו אדריכל מתכנן ראשי בשיתוף יועצים". גינזבורג המשיך ואמר: "החברה חרטה על דגלה בשנים האחרונות את תחום הבטיחות. אם נשמע שיש פה 17 מפקחים במשרד העבודה, לנו יש מתוך החברה 12 ממוני בטיחות".

לדבריו, "בבוקר הראשון אחרי האסון כינסנו ישיבה עם הנהלת החברה והבכירים. עצרנו את העבודה באתרים, בכולם, עד 10:00 בבוקר. ביקשנו ממנהלי הפרויקטים בשטר לדווח עד 10:00 אם האתר כשיר באופן מושלם לעבודה תקינה ולהעביר את כולם הדרכה".

וועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
"עבורה ערבית - רשלנות יהודית פר אקסלנס". ח"כ טיבי/נועם מושקוביץ

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הזכיר עם פתיחת הדיון את צו איסור הפרסום על החקירה, שספג לא מעט ביקורות. "אני מבקש שנכבד את החוקים של החקירה. בדיונים לא היינו מודעים ליכולת האדירה של החקירה של משטרת ישראל, שמנוהלת על ידי אגף ההונאה", אמר.

בהמשך, התייחס לכשלים האפשריים שעלולים היו להוביל להתמוטטות. "המתח המתמיד בין לחסוף בעלויות ולספק במידיות הנדרשת מביאים לאסונות רבים", אמר. עוד הוא התייחס ל"חוסר התחשבות וחוסר התייחסות רציני לעובדים הפשוטים של המערכת. יש משטר הפחדה על העובדים, שלא יעיזו להתלונן ואם יתלוננו הם לא יהיו בתחום הזה. משטר הפחדה שיטתי".

אמנון כהן, רשם הקבלנים במשרד השיכון, טען כי בארבע השנים האחרונות מנסים במשרד לקבל את הנתונים על תאונות העבודה ממשרד הכלכלה – אך לשווא. "אנחנו מנהלים מגעים עם משרד הכלכלה במשך ארבע שנים כדי לקבל דיווחים על תאונות עבודה, כדי שנוכל לנקוט צעדים מול קבלנים ולמנוע את ההרוג הבא. עד לרגע זה לא קיבלנו עדכונים. באופן עקבי לא נותנים לנו נתונים על מקרי המוות ותאונות עבודה", אמר. על כך, ענה לו אלאלוף כי בחסות חוק שעבר לאחרונה בנושא, "אין יותר סיבות לתרץ. הנתונים יעברו אליכם בתוך 48 שעות".

זירת אסון החניון רמת החייל – חילוץ לכודים. מגד גוזני
עבודות החילוץ באתר הבנייה שהתמוטט/מגד גוזני

סגן-ניצב אינס ברק, נציגת אגף החקירות במשטרה, התייחסה לצו איסור הפרסום ואמרה כי "האינטרס הציבורי הוא להגיע לחקר האמת. אנחנו לא יכולים לפעול באפלה כל הזמן, הצורך בצו איסור פרסום והנחיצות שלו נבחנים כל העת. לפעמים הוא משוחרר באופן חלקי בהתאם לאפשרות".

לדבריה, בימים אלה "נבחנת האפשרות לחזק את היחידות הארציות עם מומחים בתחום הבנייה". זאת, מאחר שלטענתה אין די מומחים בתחום. בתגובה לשאלתה של ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), אמרה סנ"צ ברק כי חקירות מהסוג הזה לא מתנהלות בצוות בינמשרדי שכולל הן את המשטרה ואת משרד הרווחה והעבודה, אלא כל גוף פועל בנפרד. על הגשת כתבי אישום בנושא, לאחר מותם של פועלים רבים בשנים האחרונות, אמרה: "לא נמצאו מספיק ראיות כדי שיוגשו כתבי אישום. לא כל תיק שנפתח הוא תיק פלילי".

וועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
וועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016/נועם מושקוביץ

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ציין את שמותיהם של ההרוגים. "זה מוות פריפריאלי. זה מוות של אנשים בשוליים", אמר, בהתייחס לכך שחלק מההרוגים הם תושבי הרשות הפלסטינית ועולים חדשים. "לא מדובר באליטה הישראלית. אלה אנשים שקופים שלא סופרים אותם בחיים. 230 קורבנות בעשר שנים. תארו לכם שהיו 230 קורבנות מצפון תל אביב - הרשלנות הייתה נמשכת? העבודב היא ערבית, אבל הרשלנות היא יהודית פר אקסלנס. אלו קורבנות פת הלחם".

בהמשך, פנה טיבי ישירה למנכ"ל "דניה סיבוס". "שמעתי אותך מתראיין והרגשתי לא בנוח, תהיה יותר צנוע", אמר. "באתר עבודה שאתה אחראי עליו, אחרי שבאתר אחר באשקלון שאתה אחראי עליו הייתה קריסה, לומר שאתם שופרא דה שופרא - זה יהיר. הייתי ממליץ לך לקחת יועץ תקשורת כי התדמית שלך בשפל".

זירת אסון קריסת החניון ברמת החייל. מגד גוזני
זירת אסון קריסת החניון ברמת החייל/מגד גוזני

ביום שלישי, החליט מפקד מחוז תל אביב במשטרה משה אדרי כי מפלג ההונאה של משטרת העיר הוא זה שיחקור את קריסת החניון ברמת החייל שבתל אביב. מפקד היחידה, סגן-ניצב דוד מישקיין, הקים צוות חקירה מיוחד שיבדוק את הכשלים שהביאו ככל הנראה לקריסת המבנה. צוות החוקרים יעזר ביועצים חיצוניים העוסקים בהנדסה אזרחית.

אתמול מתח גורם בכיר בענף הבנייה ביקורת קשה על מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך בעקבות צו איסור הפרסום שהוטל על חקירת האירוע. "מדובר כאן באחת מחברות הבנייה הגדולות במשק, שהיא ככל הנראה מושא החקירה, והיא מבצעת שורה של פרויקטים בכל רחבי הארץ", אמר הבכיר.

"חשוב שהציבור יידע מי נחקר, ומי עוד מעורב", הוסיף, "חשוב שיידעו אם היה כשל בתכנון או בביצוע. אם יש מהנדס שתכנן ברשלנות את המבנה וגרם לקריסתו, צריך שאנשים יידעו מיהו כדי לבדוק אם יש עוד מבנים שתוכננו על ידו. צריך לבדוק מבנים נוספים שנבנו על ידי החברה, או תוכננו על ידי המהנדסים שצפויים להיחקר".

(עדכון ראשון: 10:00)

זירת קריסת החניון רמת החייל – חילוץ לכודים. ניב אהרונסון
זירת קריסת החניון רמת החייל – חילוץ לכודים/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully