וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיכון ביטחוני": מדוע ממשלת סומליה לקחה לאזרחים את הגת?

יום אחד בלבד לאחר שהכריזה הממשלה על הפסקת ייבוא העשב הממריץ מקניה השכנה, האיסור נכנס לתוקפו. עם זאת, כמה ממשלות מקומיות כבר הכריזו כי יפרו אותו. כ-20 מטוסי עמוסים בגת נהגו להגיע למדינה בכל יום

מוכר גת במוגדישו, סומליה, יולי 2012. AP
העובדים בניירובי התבקשו שלא להגיע לעבודה. מוכר גת בבירה מוגדישו, 2012/AP

איסור על ייבוא גת לסומליה נכנס היום (שלישי) לתוקפו – ועורר סערה במדינה המזרח אפריקנית ובאזור כולו. העשב הממריץ פופולרי למדי בקרב אזרחי סומליה, אולם בצעד בזק הכריז אתמול שר התעופה האזרחית עלי אחמד ג'נגאלי על האיסור, מבלי לציין לכמה זמן הוא יהיה תקף ומבלי לספק הסבר כלשהו לצעד השנוי במחלוקת. בהודעתו, ג'נגאלי רק ציין כי ההחלטה קשורה ל"אינטרסים ביטחוניים או כלכליים של המדינה".

על פי הדיווח ברשת BBC, אספקת הגת למדינה מגיעה מאתיופיה ומקניה השכנות, וההחלטה עלולה להשפיע על מאות חקלאים ועובדים נוספים בקניה, שהביעו ביקורת על האיסור שהוטל, לדבריהם, ללא כל אזהרה מוקדמת. מכיוון שעלי הגת נצרכים טריים בלבד, אין בסומליה מאגרים של העשב.

עוד בוואלה! NEWS:
"כמו ניסיון התנקשות": מכוניתו של פוטין נפגעה בתאונה - הנהג נהרג
מפגינים למען שחורים נשכבו על מסלול ההמראה - ושיבשו את הטיסות בבריטניה
גבון: עימותים בבירה לאחר שהנשיא המכהן ניצח בבחירות בפער זעום

אישה נושאת גת בקיסמאיו, סומליה, ספטמבר 2007. AP
במדינה אין מאגרי גת. אישה נושאת גת בעיר החוף קיסמאיו/AP

כ-20 מטוסי אספקה נהגו להגיע בכל בוקר מקניה לשדה התעופה בבירה הסומלית מוגדישו, לקראת חלוקת הגת בשעות הצהריים ברחבי המדינה. למרות הטענות בדבר השלכות שליליות על בריאותם של המשתמשים, צמח הגת נותר פופולרי, בעיקר בקרב הגברים הסומלים. עורך BBC בשפה הסומלית, פרחאן ג'ימלה, הסביר כי האיסור שקול לאיסור בזק על אלכוהול בעיר גדולה כמו לונדון.

עם זאת, כמה מחוזות, כמו מדינת פונטלנד האוטונומית וסומלילנד, הכריזו כי יפרו את האיסור הפדרלי. "סומלילנד היא מדינה עצמאית, והמשרד שלי מקדם בברכה ייבוא גת", טען פרחאן אדם הייבה, שר התחבורה של סומלילנד, שהכריזה על עצמאות מסומליה אולם לא הוכרה כלל על ידי הקהילה הבינלאומית.

העובדים בחברה המרכזית לייצוא גת בניירובי, בירת קניה, קיבלו הוראה שלא להגיע לעבודה אתמול והיום. ממשלת קניה התחייבה בעבר לתמוך במגדלי הגת, שמוכרת במדינה גם בשם מירה, לאחר שהעשב נאסר לשימוש במרבית מדינות אירופה. מדינות נוספות בעולם, כולל ארצות הברית וקנדה, אסרו גם כן על השימוש בגת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully