וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חמש שנים של נתק: בריטניה ואיראן מחליפות שגרירים

לונדון וטהראן מחדשות את יחסיהן באופן מלא, שהורעו בעקבות הסתערותם של מפגינים על שגרירות בריטניה בטהראן ב-2011. בלונדון מקווים שעתה תשוחרר אזרחית המדינה העצורה באיראן

עריכה: יאיר דניאל

(מערכת ה-S-300 נפרסת בסמוך למתקן הגרעיני בפורדו)

בריטניה ואיראן חידשו היום (שני) באופן מלא את יחסיהן והודיעו על החלפת שגרירים, לראשונה מאז 2011. המשבר אירע לפני חמש שנים, אז הסתערו מפגינים איראנים על השגרירות הבריטית בטהראן במחאה על הטלת סנקציות כלכליות עליה. מאז הפשירו היחסים בין המערב לרפובליקה האסלאמית בעקבות החתימה על הסכם הגרעין ביולי שעבר.

השגריר הבריטי יהיה ניקולאס הופטון, מומחה למזרח התיכון שטיפל באינטרסים של לונדון בטהראן מאז דצמבר. איראן שלחה לממלכה את חמיד בידינז'אד, שהיה דמות מפתח בצוות המשא ומתן עם המעצמות. לאחרונה חידשה חברת התעופה "בריטיש אירווייז" את טיסותיה לטהראן והבנקים הבריטיים מגבירים את פעילותם במדינה במקביל להסרת הסנקציות.

עוד ידיעות מהעולם
מכה לקאמבק של סרקוזי: התביעה בצרפת ממליצה להעמידו לדין
יום לפני פגישתם: נשיא הפיליפינים קרא לאובמה "בן זונה"

מפגינים שהתפרצו לשגרירות בריטניה בטהרן בירת אירן, 29 בנובמבר 2011. רויטרס
זעמו על העיצומים. מפגינים איראנים בשגרירות הבריטית בטהראן, 2011/רויטרס

שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון בירך על המהלך ואמר כי זהו "רגע חשוב ביחסים המעניק הזדמנות לפתח את הדיונים שלנו בשלל נושאים". הוא הביע תקווה כי זה יאפשר יישום טוב יותר של הסכם הגרעין כמו גם את הרחבת היחסים הכלכליים בין המדינות.

גורמים בריטיים מסרו לגרדיאן כי שדרוג היחסים אינו סותר את המשך המאמצים לשחרורה של האזרחית הבריטית בעלת האזרחות האיראנית, נזרין זגהארי-רטקליף, שעומדת לדין מסיבות שטרם פורסמו. עובדת הצדקה בת ה-37, תושבת לונדון, נעצרה כשהייתה בנמל התעופה עם בתה בת השנתיים לאחר שביקרה קרובי משפחה באיראן.

היא הואשמה על ידי גורמים איראניים בניהול "רשת עוינת בעלת קשרים זרים". מערכת המשפט ברפובליקה האסלאמית אינה מכירה באזרחים עם דרכון נוסף, ולכן לנציגים הבריטיים אין גישה אליה. בחודש שעבר שוחחה ראש הממשלה תרזה מיי עם הנשיא חסן רוחאני על זגהארי-רטקליף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully