וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי החקירה של פעילי דאעש חושפים מידע חדש על המתקפה בפריז

רשת CNN חשפה מידע המבוסס על אלפי מסמכי החקירה של שני פעילים, שהיו חלק מהתא שביצע את שורת הפיגועים בחודש נובמבר האחרון. בין היתר, גורמי מודיעין בודקים את הקשר לטכנאי גרעין בצרפת ולתשתיות נוספות בהולנד ובבריטניה

צילום: AP, עריכה: טל רזניק

(מרקל, לפני כחודש: "המחבלים שנכנסו למדינה כפליטים שמו אותנו ללעג")

תא הטרור של ארגון "המדינה האסלאמית" (דעאש) תכנן מתקפות נוספות במקביל למתקפת הטרור בפריז בחודש נובמבר 2015 בערים נוספות ברחבי אירופה – כך עולה ממסמכי חקירה של שני חברי התא שנעצרו באוסטריה בחודש דצמבר ופורסמו היום (שני) ברשת CNN. הדיווח, המתבסס על כ-90 אלף עמודים של מסמכי חקירה, שופך אור חדש על אופן הפעילות של זרוע פעולות החוץ של דאעש, אמן אל-חרג'י, על דרכי התקשורת של הפעילים ועל כוונות הפיגוע של תא הטרור מפריז.

המסמכים קשורים בעיקר לחקירתם של שני פעילים הקשורים לתא דאעש, עאדל חדאדי האלג'יראי ומוחמד עוסמאן הפקיסטני. הם הגיעו מא-רקה, מעוז דאעש בסוריה, לאירופה כשישה שבועות לפני המתקפה בפריז דרך טורקיה, ונעצרו לבסוף במרכז שהייה למבקשי מקלט בזלצבורג. על פי מסמכי החקירה, הם היו אמורים להיות חלק מחוליית המחבלים שפגעו באצטדיון הלאומי בפריז, אולם נעצרו ביוון למשך חודש ונשלחו חזרה לטורקיה, לאחר שהתגלו הדרכונים המזויפים שלהם.

עוד בוואלה! NEWS:
מכה לדאעש: דובר הארגון והסגן של אל-בגדאדי נהרג בחאלב
דאעש קיבל לראשונה אחריות על מתקפה ברוסיה: "זאת רק ההתחלה"
מסמכי דאעש שנתפסו במטה הארגון בלוב חשפו: "תשתית טרור במילאנו"

מבצע משטרתי בפרבר מולנבק, בריסל, 16 בנובמבר 2015. רויטרס
לא ברור כיצד נכנסו ליוון. מבצע משטרתי בפרבר של פריז לאחר מתקפת הטרור בעיר, נובמבר 2015/רויטרס

למרות שבהמשך הצליחו להיכנס ליוון, באופן שסירבו הרשויות ביוון להסביר, גורמים מודיעיניים הסבירו כי העיכוב בהגעתם לאירופה מנע מהם להשתתף במתקפת הטרור. החוקרים קבעו כי השניים היו חלק מחוליה, ששניים מחבריה אכן השתתפו במתקפת על האצטדיון בפריז. על פי מסמכי החקירה, חברי החוליה לא ידעו את שמותיהם האמיתיים זה של זה, או את יעדם הסופי. בחקירתו אמר חדאדי כי כל מה שידע הוא שהם נשלחים לצרפת "לעשות משהו למען אללה".

מפעיל החוליה הסורי, אבו אחמד, קישר את הפעילים עם גורמים באירופה וסיפק להם כסף, מכוניות ודרכונים מזויפים. המסמכים מבהירים כי חברי החוליה קיבלו בכל פעם מידע וכסף רק לשלב הבא של המסע, כך שלא יידעו את היקפו המלא של המבצע בשום שלב. כמו כן, הם השתמשו בתוכנות מוצפנות לתקשורת ביניהם או במילות קוד, והעבירו מאחד לשני עצות בנוגע להתחמקות מכוחות הביטחון במהלך המסע, כולל החלפה תכופה של מספרי טלפון והתחבאות בתאי שירותים ברכבות.

כעת, גורמים מודיעין אירופים מעריכים כי פעילי דאעש נשלחו, בין היתר, גם להולנד ולמטרות נוספות בצרפת. במקביל, גופי המודיעין מעריכים כי הארגון הגביר את מאמציו לגיוס פעילים לביצוע פיגועי על אדמת בריטניה. לדברי גורם ביטחוני אירופי, למרות השימוש הנרחב בתקשורת מוצפנת, שירותי המודיעין "ממשיכים לחשוף עוד ועוד פעילי דאעש" על אדמת אירופה.

פורנו בטלפון והמספר של "המוח" שמאחורי המתקפה בפריז

חקירתם של חדאדי ושל עוסמאן והמידע שהגיע מהטלפונים שלהם מסייעים גם כן בשיפור ההבנה של אופן פעולתו של הארגון באירופה. כך, למשל, במכשיר הטלפון של עוסמאן נמצא – מלבד ראיות לגלישה נרחבת באתרי פורנוגרפיה פקיסטניים – מספר הטלפון של טכנאי במרכז גרעיני גדול באירופה, שנלקח לחקירה על ידי הרשויות הצרפתיות.

עבד אל-חמיד אבאוד, מפקד מתקפת הטרור בפריז. "דאביק", צילום מסך
הפעילים ביצעו שיחות רבות לבלגיה ולצרפת לפני מעצרם. אבאוד/צילום מסך, "דאביק"

ב-14 בנובמבר, יום לאחר מתקפת הטרור בפריז, שני הפעילים הגיעו לזלצבורג וביקשו להיקלט באחד ממרכזי השהייה לפליטים בעיר. הם שהו שם במשך כמה שבועות, על פי המסמכים בהמתנה להוראות להמשך פעילותם. בימים שלפני מעצרם, ב-10 בדצמבר, נראה כי הם חיפשו מידע על תחבורה לפריז וערכו שיחות טלפון רבות לגורמים במדינות אחרות, כולל בלגיה וצרפת.

להערכת החוקרים, הם המתינו לפעיל שלישי, עביד תבעוני, ששמו ומעורבותו בחוליית הטרור מפריז לא פורסמה עד כה. תבעוני הגיע לאירופה באופן דומה לשני עמיתיו, אולם לא נמצא בפשיטת המשטרה על מרכז השהייה לפליטים, וצו מעצר הוצא נגדו. הוא אותר לבסוף בבריסל, רק בחודש יולי האחרון. למרות שהכחיש כל קשר לחדאדי, מכשיר הטלפון שלו נמצא במהלך הפשיטה צמוד למיטתו של חדאדי.

במכשיר הטלפון של תבעוני, אזרח מרוקאי, נמצא מספר הטלפון של עבד אל-חמיד אבאוד, מי שכונה "המוח" של מתקפת הטרור בפריז, כמו גם תמונות של לוחמי דאעש לצד דגלי הארגון. תבעוני צפוי להיות מוסגר לאוסטריה בזמן הקרוב, ואילו חדאדי ועוסמאן הוסגרו כבר לצרפת, שם הם הואשמו בפעילות טרור. גורמים אירופים בכירים הבהירו כי התביעה בפריז תנסה להוכיח את הקשר שלהם לחולייה שביצעה את הפיגועים בפריז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully