וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקדח האיומים כבר מונח על השולחן: האם נתניהו יפטר את כץ?

4.9.2016 / 0:14

המתיחות בין ראש הממשלה לשר התחבורה אינה חדשה – אך בסוף השבוע היא הגיעה לרמות חדשות. אם כץ היה יכול להיות בטוח במקומו עד הימים האחרונים, כעת האופציה שיישלח לביתו כבר לא נראית מופרכת

צילום: ערן גילווארג, אבי כהן; עריכה: עמרי וייס

(בווידאו: מאות הפגינו בתל אביב ובחיפה נגד השבתת הרכבת)

בצאת השבת בשבוע שעבר עמד שר התחבורה ישראל כץ על גשר השלום בתל אביב וחגג עם התקשורת את סיום העבודות שנערכו ברכבת בשבת. שבוע לאחר מכן, שומר כץ מרחק גם מהרכבת וגם מעיני המצלמות: הוא משקיף מהצד על הכאוס הפוליטי והתחבורתי שיצרה הודעת ראש הממשלה על ביטול העבודות שתוכננו סוף השבוע האחרון ובמקביל, תוהה מה יהיה גורלו.

מחד, נוסעים זועמים, אופוזיציה מזדעקת ומחאה המופנית כלפי נתניהו, מה שוודאי מעורר אצלו מידת נחת. מאידך, איום הפיטורים שלו חריף מתמיד כפי שהבהירו אנשי נתניהו במצרר ההודעות שהוציאו בסופ"ש בו הדגישו את משבר האמון והאשימו את כץ בחתירה להפלת הקואליציה.

לכל אחד מהצדדים גרסה הפוכה למתרחש בחסות הרכבת והסיעות החרדיות בשבועיים האחרונים. האם היה זה, כטענת נתניהו, מהלך יזום של כץ, שהפר התחייבות לחרדים לא לעבוד בשבת במטרה לערער את הקואליציה? או שמא היה זה נתניהו לנקום בכץ על מהלכיו במזכירות הליכוד? האמת היא שהמשבר לא היה נולד בלא המתיחות הגואה בעוצמות משתנות מאז הבחירות. וכמו ביחסי דת ומדינה – גם ביחסי נתניהו וכץ מתרחשת הפרה של הסטטוס קוו.

עוד על משבר הרכבת בוואלה! NEWS:
מחיר המשבר: הרכבות בין תל אביב לחיפה ולנתב"ג יושבתו עד מחר
חיילי צה"ל מתוסכלים מהשבתת הרכבות: "נעזוב מוקדם יותר את המשפחה"
"מוכרים אותנו לחרדים": מאות הפגינו במחאה על השבתת הרכבת

בנימין נתניהו, ישראל כץ. ראובן קסטרו, לירון מולדובן, עיבוד תמונה
נתניהו וכץ, קרב ארוך ימים/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, לירון מולדובן

איום הפיטורים של כץ נולד לראשונה בחודש שעבר, לפני כינוס מזכירות הליכוד. כץ, העומד בראש המזכירות, הגוף המנהל של התנועה, הוביל מהלך להגברת הסמכויות של המזכירות על הוצאת כספים ומינויים, שגם מכרסמת משמעותית בסמכויותיו של יו"ר התנועה נתניהו.

ברקע הדברים סאגה שמעסיקה את הליכוד מאז הבחירות ותחושת מרירות בקרב בכירים ופעילים בליכוד, שטוענים כי מודרו מהקמפיין לטובת אנשי המקצוע שמינה נתניהו. איום הפיטורין הוצף במטרה להזהיר את כץ מהמשך המהלך, אך כץ לא הורתע, והשיג רוב גורף במזכירות לאישור ההחלטה. נתניהו, כמצופה, זעם, ואיום הפיטורים חזר לשולחן באותו לילה. בתיווך יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, הושגה פשרה. כץ לא פוטר, אך הודיע על ביטול ההחלטות.

הפגנות בתחנת רכבת לב המפרץ בחיפה נגד השבתת הרכבת, 03 ספטמבר 2016. ערן גילווארג
מפגינים נגד השבתת הרכבת, אמש בחיפה/ערן גילווארג

ימים ספורים חלפו עד שאקדח הפיטורין נכנס שוב לזירה. השולף היה ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שהעלה דרישה לפטר את כץ במסגרת המגעים עם לשכת רה"מ על העבודות ברכבת.

בקריצה לכץ ובמטרה לפייס את כעס החרדים, נתניהו הפקיע מכץ את הטיפול בנושא, והקים ועדה בראשות ראש הסגל החדש שלו, יואב הורביץ, שניסה במהלך השבוע להגיע להסכמות בין החרדים והגורמים המקצועיים. כשהניסיון לפשר נגמר בכישלון, שלפה לשכת ראש הממשלה את נשק הפיטורים, בניסיון להסית את האש מהמהומה שמייצרת ההחלטה על העבודות.

לא הייתה ברירה, אומרים בסביבת נתניהו, כי כץ יזם עבודות בשבת שלא לצורך, ובכך הפר את הסטטוס קוו. "עכשיו צריך להחזיר את הסטטוס קוו למסילה", אמר אחד מאנשי נתניהו במהלך סוף השבוע בניסיון להדוף את הביקורת על הכניעה לחרדים. ההחלטה בלתי נמנעת, אמר אחר, בשל ההתנהלות הלא אחראית של כץ, שלטענתו "יזם את המשבר אחרי שנכשל בפוטש בליכוד".

28 שעות בדקה וחצי: תיעוד עבודות הרחבת תחנת "תל-אביב השלום". מערכת וואלה! NEWS
עבודות הרכבת בתחנת השלום, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS

כץ לא עשה הרבה להרגעת המהומה, והמשיך במהלכים שעוררו את חשדנות נתניהו. בלשכת רה"מ בוודאי לא אהבו לראות את תמונתו של כץ אוחז בכתפיו של גדעון סער בחתונת פעיל בכיר בליכוד לפני כשבועיים, ואהבו פחות את הראיון לתוכנית "אנשים" בערוץ 2, בה הצהיר כי הוא רואה עצמו מועמד לראשות הממשלה, מתח ביקורת על שנתניהו מחזיק בתיק התקשורת והעיר בנוגע לחוסר פרגון לשריו: "אם הייתי רה"מ והיו לי שרים שדוהרים ומזיזים הייתי מגבה אותם".

שר הביטחון שותק: האם הוא בדרך חזרה לליכוד?

ברקע, כדאי לשים לב להסכמה שבשתיקה שנותן יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן למהלכים שפוגעים במרקם העדין שבין דת ומדינה, החשובים עבור הציבור הרוסי. ליברמן לא התבטא על ביטול העבודות, ואף נחלץ לסייע בארגון הסעות לחיילים. ליברמן ישמח לראות את כץ הולך הביתה, אומרים גורמים בקואליציה, כי כץ עשוי לחסום ניסיונות של ליברמן לחבור לליכוד.

בסביבת ליברמן הכחישו כל קשר ואמרו כי מדובר במאבק פנים ליכודי שאין לו בו כל סיבה לקחת חלק, אך בליכוד מדברים בשבועות האחרונים על הציר החזק בין ליברמן לשר זאב אלקין, שעמד מאחורי צירופו לקואליציה. הצעד הבא, אומרים גורמים בליכוד, הוא לבשל את צירופו לליכוד.

כץ טרם הגיב, ופחות או יותר ירד למחתרת. בשבוע שעבר גיחך למשמע הדרישה לפיטוריו, בטוח בכוחו ובסברה שנתניהו לא יממש את האיום, בטח לא על נושא רגיש כמו עבודות בשבת. בפיטוריו טמון סיכון פוליטי כבד, כי הוא יוסיף עוד שר ביצועיסט לרשימת החיסול של נתניהו של בני דור הביניים בליכוד, הכוללת את משה כחלון, גדעון סער ומשה יעלון. מכתב הפיטורים מעולם לא הונח בפני כץ, אך בהחלט היה בכיס של נתניהו, לכן רצף ההודעות המתריסות מלשכת נתניהו והרטוריקה הקשה מחזק את ההערכה של בכירים בליכוד כי זה אכן עשוי לקרות.

ראש הסגל בלשכת רה"מ, יואב הורביץ, האשים אמש בחדשות 2 את כץ ב"פוטש". הפעם הקודמת שהוא השתמש במילה הזו הייתה ב-2014, כשפיטר את יאיר לפיד וציפי לבני והוביל להקדמת הבחירות. כשאקדח הפיטורים נשלף בפומבי, כפי שאמר צ'כוב, הוא כנראה יירה לבסוף.

(עדכון ראשון: 22:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully