וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי מצטרף לגינויים: "מודאגים מהרחבת הבנייה בהתנחלויות"

2.9.2016 / 11:30

בהודעה שפרסם הגוף בן 28 המדינות הוזכר דוח הקוורטט שקרא להקפאת הבנייה בגדה המערבית "שמכרסמת תחת סיכויי השלום". ארצות הברית וצרפת גינו גם הן את ההחלטה הישראלית, ושליח האו"ם לאזור הזהיר מפני ניסיון להכשיר מבנים בדיעבד

צילום: לע"מ, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: נתניהו יוצא נגד הביקורת בארה"ב על הבנייה במעלה אדומים ובירושלים, יולי האחרון)

האיחוד האירופי הצטרף היום (שישי) לצרפת וארצות הברית, וגינה את ישראל בחריפות על ההכרזה על אישור יחידות הדיור החדשות בהתנחלויות. בהודעה מטעם האיחוד נמסר כי ההחלטה הישראלית על אישור מאות יחידות דיור בגדה המערבית, כמו גם אישור בדיעבד של עשרות מבנים נוספים, "מעוררת דאגה רצינית".

באיחוד התייחסו לדוח הקוורטט שפורסם בתחילת חודש יולי, ובו קראה הרביעייה הבינלאומית – ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם - לישראלים ולפלסטינים להימנע מפעולות המרחיקות את פתרון שתי המדינות. בהודעה צוין כי הדוח קרא להקפאת הבנייה בהתנחלויות "שמכרסמת תחת סיכויי השלום". עוד נמסר כי מאז תחילת השנה ישראל קידמה או הסדירה את מעמדם של 2,706 יחידות דיור בגדה.

נוסף על הגינויים שנשמעו, הזהיר שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב את ישראל מפני ניסיונות משפטיים להסדיר בדיעבד את מעמדן החוקי של חלק מהמבנים בגדה. בדברים שנשא בפני מועצת הביטחון של הארגון, אמר מלדנוב כי "שום לוליינות משפטית לא יכולה לשנות את העובדות - שכל המאחזים, בין אם הם קבילים בחוק הישראלי ובין אם לאו, בין אם הם ממוקמים על אדמת מדינה, על אדמה שבעליה נפקדים או על אדמה פלסטינית פרטית, ממש כמו כל ההתנחלויות בשטח C ובירושלים המזרחית - כל המאחזים הללו הם בלתי-חוקיים בהתאם לחוק הבינלאומי".

לקריאה נוספת:
צרפת מצטרפת לגינויים של ארה"ב: "הרחבת הבנייה בהתנחלויות מדאיגה"
ארה"ב על אישור יחידות דיור בהתנחלויות: איום רציני לשלום
"אלוף הכיבוש" דבק בעמדתו: "עיסוק צה"ל בשליטה שוחק אותו ערכית"
"יכול להגיע לתל אביב - אך לא לאדמה שלי": בעל הקרקע בעמונה מדבר

ההתנחלות גבעת זאב. רויטרס
"הבנייה מכרסמת תחת סיכויי השלום". ההתנחלות גבעת זאב/רויטרס

ביום רביעי האחרון אישרה מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי תכניות לבנייה ולקידום 546 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות בכל רחבי הגדה המערבית. אישור זה מחכה להסכמת הדרג המדיני. לפי התכניות, 20 יחידות ייבנו בגבעת זאב, 30 בבית אריה ו-179 בעופרים. כמו כן, המועצה הכשירה רטרואקטיבית בנייה לא חוקית של שלוש יחידות דיור בהר גילה, 234 יחידות דיור מוגן לקשישים באלקנה ומספר לא ידוע של יחידות דיור באריאל.

בקרב חברות הקוורטט יש תסכול רב מריבוי הודעות הבנייה על ההתנחלויות בשבועות האחרונים, מאז שפורסם הדוח המקיף על הסכסוך הישראלי-פלסטיני שגובש במחצית הראשונה של 2016. בדוח הזהירו המדינות כי פתרון שתי המדינות מתרחק בפועל וקראו לנקיטת צעדים ממשיים שיהפכו את המגמה וישאירו את שתי המדינות כפתרון ישים בשטח.

דוח הקוורטט התייחס ומיפה את המכשולים שמונעים את קידום פתרון שתי המדינות, וכלל גינוי חריף לישראל על המשך הבנייה בהתנחלויות, הפקעת קרקעות ומניעת הפיתוח בשטחי C בגדה המערבית. עם זאת, הוא נחשב למאוזן למדי, שכן הוא כלל ביקורת נרחבת על הרשות הפלסטינית בשל חוסר מאבקה בטרור ובהסתה. עקב כך, הדוח התקבל בזעם ברמאללה, שחסמה את קידומו במועצת הביטחון, למרות לחץ אמריקני ואירופי שדחף להצהרה שתאמץ או תגבה את הדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully