וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי לשלוף שפן מהכובע, ההגנה של אזריה לא תצליח לתקן את הנזק

5.9.2016 / 0:42

נראה שההגנה על החייל שמואשם בהריגה לא מכינה שיעורי בית, והתביעה מצליחה לפגוע באמינות העדים. אם באי כוחו של אזריה לא יתעשתו במהירות - הסיכוי שיזוכה אינו גבוה. פרשנות

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(בווידאו: דיווח מבית הדין הצבאי ביפו על עדותו של פרמדיק מד"א)

שלב ההגנה במשפטו של החייל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, בעיצומו. סנגוריו מזמנים את עדי ההגנה בזה אחר זה, ובמהלך השבוע שעבר עלו על הדוכן כעשרה עדים. לאור התנהלות הסנגורים במשפט, קשה שלא לקבל את הרושם כי ההגנה יורה לכל הכיוונים, לא מכינה את עדיה כמו שצריך ומייצרת לא מעט מכשולים בשל התנהלותה. במידה ואין לה שפן רציני באמתחתה, נראה שסיכוייו של אזריה לזיכוי אינם גבוהים.

חלק מהעדים שזומנו היו לא רלוונטיים בעליל וכמעט שלא תרמו דבר. הבולט בהם היה חייל בפלוגה של אזריה שיצא נגד מפקד הפלוגה תום נעמן לאחר שמסר עדות. במהלך עדותו סיפר החייל על תחושת הסכנה, אך לא הוסיף דבר על מה שאמרו שאר העדים מטעם ההגנה בעניין זה. לאורך כל החקירה הראשית ניסו באי כוחו של אזריה להטיל דופי במפקד הפלוגה דרך העדות של החייל, אך רוב הזמן השופטים קיבלו את התנגדויות התביעה, שטענה כי דבריו לא רלוונטיים למשפט.

בשלב מסוים, ציין השופט כרמל ווהבי כי נעמן עצמו לא עומד למשפט והתנהלותו מול העד אינה רלוונטית למשפט. כל הניסיונות לקבל מחברו של אזריה הסבר על מה שהיה בזירה לא צלחו, והתביעה אף הצליחה להראות שהקשר שלו לעניין קלוש תוך דקות מעטות, כשהחייל אישר שלא ראה כלל מה היה באירוע עצמו, וכי מרגע שהגיע לזירה הוצב בצד הפלסטיני של המחסום כשגבו למקום ההתרחשות.

עוד באותו עניין:
הסמ"פ של אזריה: "החיילים חוששים לפתוח באש"
"אלוף הכיבוש" דבק בעמדתו: "עיסוק צה"ל בשליטה שוחק אותו ערכית"
חוות דעת חדשה במשפט אזריה: "המחבל כנראה מת לפני הירי"

אלאור אזריה ועורך דין בסרגליק – בכניסה לבית המשפט ביפו. אור רביד באמצעות וואווי, מערכת וואלה! NEWS
אלאור אזריה עם הסנגור עו"ד בסרגליק בכניסה לבית הדין ביפו/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד באמצעות וואווי

בדרך כלל, נציגי התביעה וההגנה מכינים לא מעט שיעורי בית לפני שלב חקירת העדים. הם לא בודקים רק בציציות של העדים של הצד השני, אלא בודקים גם את העדים מטעמם כדי שלא ניתן יהיה להפתיע אותם במהלך החקירה הנגדית. המונח המקובל ל"שיעורי הבית" האלה הוא "הסרת מוקשים". במידה ואחד הצדדים מזמן עד חשוב למהלך המשפט, הוא יבדוק אותו לעומק כדי לבחון כל דופי שעלול לצוף במהלך החקירה הנגדית וכך לרכך מראש את הפגיעה.

עם זאת, נראה שסנגוריו של אזריה לא ממש עושים זאת. דוגמה לכך ניתן לראות מעדותו של אלעד פס, פרמדיק מד"א שהגיע למקום האירוע. במהלך עדותו חיזק פס את תחושת הסכנה שחש בזירה, אך הוא היה במקום רק שתי דקות, שבמהלכן היה עסוק בטיפול בחייל שנפצע בפיגוע. פס עזב את הזירה עוד בטרם ירה אזריה במחבל. בעדותו הוא הוסיף כי לא גויס לצה"ל כיוון שנפצע בפיגוע וכי אחייניתו, שלהבת פס, נרצחה בפיגוע אחר בחברון לפני שנים.

כשעלה התובע לחקור את פס חקירה נגדית, נפגעה אמינותו. התובע העלה את הרישומים הפליליים של העד וציין כי באחת מהרשעותיו כתב בית המשפט כי פס לא דייק בנוגע לחלקו בהתפרעות שבה הורשע. בין אם מדובר בהרשעה חמורה או לא, התביעה הצליחה בלי ספק לערער במידה מסוימת את אמינות עדותו של פס. זוהי דוגמה קלאסית לחוסר ההכנה של העד. על הסנגורים מוטל היה לבדוק כל כיוון כדי לגלות את ה"מוקשים" מראש ולהכין שאלות שיקטינו את הפגיעה באמינות, אך הם לא ידעו על הרישומים הפליליים ועל ההרשעה המדוברת עד שהתובע העלה זאת בדיון.

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. אוגוסט 2016. מגד גוזני
הזלזול של העדים בתביעה מרגיז את השופטים. אלאור אזריה בבית הדין/מגד גוזני

גם את העדות של מפקד מחלקה בפלוגה של אזריה הצליחו הסנגורים לפספס. הקצין, שסיים כבר את שירות הקבע שלו, הציג גרסה שסתרה את עדותו של מפקד הפלוגה נעמן. בין היתר טען מפקד המחלקה כי עדכן את נעמן, שהגיע אחריו לזירת הפיגוע, בחשש שלו מחגורת נפץ - דבר הסותר את עדות מפקד הפלוגה שטען כי לא עודכן בשום חשש כזה. אך גם את העדות של מפקד המחלקה הצליהח התביעה להחליש. בנוסף לכך, ראשת הרכב השופטים, השופטת מאיה הלר, אמרה במהלך הדיון כי בסרטון שבו הוא מצולם לצד נעמן, הוא נראה מקבל הוראות ממפקד הפלוגה וכמעט לא מוציא מילה מפיו במהלך השיחה הקצרה, דבר שבלי ספק סותר את דבריו.

מעבר ל"מוקשים" שפספסו עורכי דינו של אזריה, חלק מהאזרחים שעלו לדוכן העדים הביעו זלזול כלפי התביעה, למורת רוחם של השופטים. כמה עדים לא פספסו שום הזדמנות לזלזל בתובע שעמד מולם, והשופטים אף העירו על כך כמה פעמים בצורה חד משמעית. נראה כי הסנגורים לא הדריכו את העדים להימנע מרושם שלילי במהלך העדות. בנוסף לכך, העדים לא הצליחו להשיב תשובה סבירה לשאלה מדוע לא פעלו בהתאם לחשש שהיה להם מחגורת נפץ על גופו של המחבל, כפי שטענו על הדוכן.

ההגנה צריכה לעבוד באופן מסודר יותר - כמו התביעה

ניכר כי השופטים בבית הדין לא אוהבים גם את הניסיונות החוזרים ונשנים של ההגנה להוכיח את חפותו של אזריה על ידי הטלת דופי במפקדים הבכירים בזירה, תוך ניסיון לייחס להם, דרך העדים השונים, שיקולים פוליטיים ולא ענייניים. חלק נכבד מחקירות העדים השונים על ידי ההגנה אינן מסודרות, ובאי כוחו של אזריה קופצים מנקודה לנקודה, בלי סדר הגיוני שמנסה להציג גרסה חלופית לאירוע במקום זו שמציגה התביעה. לעיתים הם חוזרים על שאלות ומצליחים להכעיס את הרכב השופטים, בניגוד לתביעה שעוברת על הנקודות השונות על פי סדר כרונולוגי בניסיון לקעקע את עדותם של עדי ההגנה.

ההגנה מנסה במהלך חלק העדויות לשאול את העדים שאלות הנוגעות למומחיות מסוימת, על אף שהעדים אינם נחשבים מומחים בתחומים אלה, ומצליחה לעורר סערה באולם הדיונים. עד כה השופטים לא מאפשרים זאת, וללא ספק הדבר אינו מועיל לאזריה.

בשלב זה עדיין לא ניתן להעריך לאיזה כיוון נוטים השופטים, אך אין ספק כי מהתנהלות ההגנה עולה הרושם שהסיכויים להוכיח את חפותו של אזריה ולהוציא אותו זכאי במשפט המתוקשר אינם גדולים. רק אם ההגנה תעבוד באופן מסודר יותר - תבדוק את עדיה מראש, תסיר מוקשים שעלולים לצוץ במהלך החקירה הנגדית, תרסן את העדים בנוגע לאופן התבטאותם על הדוכן - וכמו כן תמצא עוד תמיכה לגרסתו של החייל היורה, כמו זו של ראש המכון לרפואה משפטית לשעבר פרופ' היס שציין כי קרוב לוודאי שאזריה ירה במחבל מת, יצליח צוות ההגנה להקל במצבו הקשה של החייל במשפט. אם לא יעשו זאת - נראה כי קלושים הסיכויים לזכות אותו מאשמת ההריגה.

(עדכון ראשון: 23:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully