וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעקבים, מעצרים וכתבי אישום: המלחמה העיקשת בקבצנים ברחבת הכותל

9.9.2016 / 14:45

תושב ירושלים בן 31 שאסף כסף מהבאים לרחבת הכותל עומד בפני כתב אישום ועלול להישלח לחצי שנת מאסר. לטענתו, מאבטח מטעם רב הכותל עקב אחריו. רב הכותל: "האכיפה נעשית בגלל תלונות של מתפללים המוטרדים בידי קבצנים"

ברכת הכוהנים בכותל המערבי, ירושלים. אפריל 2016. רויטרס
"פושטי יד" ברחבת הכותל עלולים להישלח לשישה חודשי מאסר. מתפללים ברחבת הכותל/רויטרס

רב הכותל והמקומות הקודשים, שמואל רבינוביץ', מפעיל באמצעות הקרן למורשת הכותל מאבטחים שתפקידם לאכוף את תופעת פושטי היד בכותל המערבי – כך עולה מכתב אישום שהוגש נגד א', אזרח שקיבץ נדבות ברחבת הכותל. מדובר בתופעה ידועה - אזרחים קשי יום המגיעים לרחבת הכותל במטרה לאסוף כסף כדי שיוכלו להתקיים. בשלוש השנים האחרונות הוגשו לפחות 11 כתבי אישום נגד אזרחים שפשטו יד ואספו כסף בכותל המערבי.

א', בן 31 מירושלים, הגיע לרחבת הכותל בסוף חודש דצמבר למטרה זו בדיוק. כתב האישום שהוגש נגדו שלושה חודשים אחר כך מתאר את שאירע. "בסמוך לשעה 10:00 הנאשם פשט יד ובכך עשה מעשה אסור בתחומי המקומות הקדושים ליהודים", נטען נגדו. לדברי א', הסכום שקיבץ מהמתפללים הוא "שקלים בודדים". יחד עם זאת, העונש הקבוע בחוק על העבירה בה הוא מואשם הוא שישה חודשי מאסר ועבורו מדובר במכה שיתקשה לקום ממנה. את א' מייצג עו"ד מנחם שטאובר.

בתיק נגד א' העיד מאבטח שטען כי פעל "מטעם רב הכותל" ועקב אחרי א' במשך דקות ארוכות. בעדותו תיאר המאבטח כיצד כאשר א' הבחין בו הוא פנה לאדם אשר מסר לידיו מטבעות ואמר לו: "אסור לקחת פה כסף, רק בחוץ". לאחר מכן, החזיר המאבטח לאדם את המטבעות שביקש למסור ל-א'.

עוד בוואלה! NEWS:
מחאת בעלי העסקים: תביעה נגד דניה סיבוס בשל הפסדי מיליונים
הערעור נדחה - פיירברג תישאר במעצר: "יהיה עצוב אם היא תואשם"
פוחת הסיכוי למתווה להצלת עמונה: פלסטינים טוענים לבעלות על השטח

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', יוני 2011. עומר מירון
"אני לא עוקב אחרי כל פעולה. האכיפה נעשית על ידי המשטרה". רבינוביץ'/עומר מירון

בעקבות האכיפה נגד פושטי היד נאלץ הרב רבינוביץ' להתמודד בשבועות האחרונים עם ביקורת קשה מצד הרב חיים קנייבסקי, מהרבנים הבכירים והבולטים במגזר החרדי. "הרב נרתע מעצם המחשבה לאסור על עניים לאסוף צדקה", כתב הרב יצחק זילברשטיין, גיסו של קנייסבקי, "שהרי הכותל המערבי הוא מקום שיהודים מגיעים אליו כדי לשפוך צקון לחשם (להתפלל תפילה עמוקה, י"א) ובעיקר מתפללים שם על בניית המקדש. ואם כן, במקום כזה איך אפשר למנוע את הזכות לתת צדקה? אין זה מנהג יהודי לאסור על עניים לאסוף צדקה".

הרב רבינוביץ' טען גם כי הקבצנים מטרידים את המתפללים והמבקרים בכותל המערבי ולעתים כשזו הפעם הראשונה שלהם במקום הקדוש לעם היהודי הדבר גורם ל"חילול השם". אף שכתב האישום נגד א' מוכיח כי מאבטח מטעם הקרן למורשת הכותל עקב אחריו, רבינוביץ' הכחיש כי הוא קשור למקרה וטען בתגובה כי "אני ואנשיי לא פועלים ולא עוקבים אחרי כל פעולה. האכיפה נעשית על ידי המשטרה, ובדרך כלל נגד מטרידנים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"האיסור על איסוף כספים קיים שנים רבות לפני מינוי הרב"

מלשכת רב הכותל נמסר בתגובה: "האיסור לאסוף כספים ברחבת הכותל המערבי, נקבע בתקנות השמירה על המקומות הקדושים, שנים רבות לפני מינויו של הרב כרב הכותל המערבי. האכיפה נעשית בגלל תלונות רבות של מבקרים ומתפללים, הטוענים כי הינם מוטרדים על ידי קבצנים מסוימים.

"הרב מתייעץ בנושא זה עם גדולי הדור ועשה זאת בעבר עם הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל ולאחרונה פעם נוספת עם הרב יצחק זילברשטיין והרב חיים קנייבסקי, מיוזמתו. בתשובתם, הם אכן סברו כמו כל יהודי שהצדקה הינה מצווה בחשיבות עליונה אך יחד עם זאת, היא איננה מתירה לפנות אל לא-יהודים או להטריד מתפללים ולגרום לחילול השם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully