וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנה: המדענים שדימו חיים על מאדים יצאו מהכיפה המבודדת

גרמני, צרפתי וארבעה אמריקנים שהו במתחם על הר געש בהוואי, ללא פרטיות או אוויר נקי. כעת, אחרי הניסוי שנועד לקדם את האנושות לקראת שליחת אדם לכוכב האדום, הם ביקשו "ללכת לים ומזון טרי"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: רוסיה והאיחוד האירופי שיגרו חללית שתנסה לאתר חיים על המאדים", מרץ האחרון)

אחד הניסויים הארוכים ביותר לקראת שיגור האדם הראשון לעבר מאדים הגיע אתמול (ראשון) לסיומו, כאשר שישה מדענים יצאו מתוך כיפה מיוחדת המדמה את התנאים על כוכב הלכת, שבתוכה שהו במשך שנה שלמה בבידוד כמעט מוחלט. במשך 365 הימים האחרונים, אכלו השישה בעיקר אבקת גבינה וטונה. הם חיו ללא פרטיות ומבלי לנשום אוויר נקי, וכאשר רצו לצאת אל מחוץ למתחם, היה עליהם לעשות זאת בתוך חליפת חלל.

הפרויקט המיוחד מומן על ידי נאס"א, שמתכננת לשלוח אדם למאדים עד שנת 2030, ובוצע על ידי אוניברסיטת הוואי. הכיפה, שקוטרה 11 מטרים וגובהה שישה מטרים, הוקמה על הר הגעש מאונה לואה שבהוואי, שבו תנאי הקרקע דומים לאלה הקיימים על המאדים. זו אינה הסימולציה הראשונה שנערכת בכיפה זו, אך הניסויים הקודמים נמשכו בין ארבעה לשמונה חודשים בלבד. ההדמייה הנוכחית היא השנייה באורכה, אחרי פרויקט של רוסיה, שבמסגרתו שהו מדענים במתחם דומה במשך 520 ימים.

עוד כתבות מהעולם:
צרפת: למרות הפסיקה - ראשי הערים מסרבים לבטל את איסור הבורקיני
רגע לפני ההמראה: שני טייסים נעצרו בבריטניה בחשד שהיו שיכורים
לאחר רעידת האדמה: באיטליה חוששים מחדירת המאפיה למאמצי השיקום

צפו ביציאת המדענים מהכיפה לאחר 365 ימים

הקבוצה כללה אסטרוביולוג צרפתי, פיזיקאי גרמני וארבעה אמריקנים – טייס, ארכיטקט, רופא ומדען המומחה לסוגי קרקעות. חברת הצוות שינה גיפורד כתבה בלוג במשך שהותה, ומעט לפני היציאה סיפרה שכעת, היא מתכננת בעיקר לנוח. "בעלי בן נמצא ממש מחוץ לדלת, יחד עם אמי, אחי וכולכם", כתבה בהתרגשות. "מה הלאה? כרגע, אני יוצאת לחופשה".

בפוסט מוקדם יותר התבדחה גיפורד על כך שהייתה מנותקת מהעולם החיצון בזמן רב כל כך. "אני מתנצלת מראש על כך שאיני יודעת דבר על השיר/ סרט/ מועמד למשרה פוליטית חשובה/ נישואיו הטריים של סלבריטי מסוים או הילד שלו/ הכלב שלו/הקעקוע שלו או הכישלון שלו בבחירת בגדים", כתבה. קים בינסטד, אחת האחראיות לניסוי, אמרה כי "החוקרים מצפים כעת ללכת לים ולאכול אוכל טרי ומזון נוסף שלא היה זמין להם בכיפה".

מדען ששהה בתוך כיפה בהוואי המדמה את התנאים במאדים יוצא ממנה לאחר שנה, אוגוסט 2016. אוניברסיטת הוואי, אתר רשמי
אחד המדענים יוצא מהכיפה, אתמול/אתר רשמי, אוניברסיטת הוואי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully