וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש הקשר של נשיא לבנון, הביצועיסט של רבין: סיפור חייו של "הבולדוזר"

29.8.2016 / 0:01

קורות חייו של פואד בן אליעזר, הילד שעלה לבדו מעיראק והצליח לבנות קריירה צבאית ופוליטית מפוארת, מרכיבים סיפור המגלם את התגשמות החלום הציוני. אך על מסע ההתקדמות המפואר העיב כתב האישום שניפץ את תקוותו להפוך לנשיא - והשחיר את ערוב ימיו

צילום: לע"מ, ערוץ הכנסת ו-AP, עריכה: אוהד פיטר

על תולדות חייו של בנימין בן אליעזר, שהלך לעולמו אתמול (ראשון), העיבה תחנת חייו האחרונה – זו שעננת הפרשה הפלילית ריחפה מעליה ושאילצה אותו להיפרד מהחלום להפוך לנשיא מדינת ישראל. אך חייו של בן אליעזר היו מורכבים יותר מכדי לגמדם לכתב האשמה אחד. נקודות ציון רבות התחברו לקו אחד של סיפור חיים מיוחד, שמגלם את התגשמות החלום הציוני, קליטה מוצלחת במדינה הצעירה, קריירה מפוארת בצבא והשתלבות בצמרת הפוליטיקה הישראלית. המסע שהחל הילד מעיראק המשיך במסלול התקדמות מפואר, אך הסתיים באופן עצוב. הלווייתו תיערך ביום שלישי בשעה 15:30, על פי בקשתו טרם מותו, בקרבת הוריו בבית העלמין שבחולון.

בן אליעזר נולד בעיר בצרה שבעיראק בשנת 1936 להוריו, פארחה וסאלח. הוריו נתנו לו את השם פואד. כשהיה הילד פואד בן 13 אסרו שלטונות עיראק את אביו והוא החליט לשלוח את הילד לישראל. פחות משנה עברה ופואד עלה לבדו למדינה שזה עתה קמה. בגיל 14 נקלט הנער הצעיר בקיבוץ מרחביה, ממעוזי תנועת הקיבוץ הארצי של תנועת השומר הצעיר.

מותו של בנימין בן אליעזר:
השר לשעבר בנימין בן אליעזר הלך לעולמו בגיל 80
5 פרשות שוחד בכתב אישום חמור אחד: בן אליעזר מת בעודו נלחם על חפותו
במערכת הפוליטית נפרדים: "פואד ייזכר עם חיוך תמידי וצ'פחות חבריות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקיבוץ שבעמק יזרעאל, התקשו כנראה עם השם "פואד" והעניקו לו את השם העברי "בנימין", מאחר שהיה הצעיר שבשכבת הנעורים עמה נמנה. ארבע שנים חי והתחנך בקיבוץ, אך בגיל 18 החליט לעזוב את הקיבוץ כדי לסייע להוריו שעלו באותו הזמן לארץ. באחד הריאיונות עמו בעבר דווח כי בקיבוץ סירבו לקלוט את הוריו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מניח הקשר בין ישראל לנוצרים בלבנון

בשנת 1954 התגייס בן אליעזר לצה"ל, לחטיבת גולני. הוא יצא לקורס קצינים ובמבצע קדש בשנת 1956, שירת כסגן מפקד פלוגה. באמצע שנות ה-60 היה לסגן מפקד סיירת "שקד" ולפני מלחמת ששת הימים התמנה לפקד על הסיירת, שנחשבה אז לאחת מיחידות העילית בצה"ל, שתפקידה היה למנוע חדירת מחבלים לגזרת הדרום.

בזמן המלחמה לחמה היחידה תחת פיקודו בקרבות בסיני, ובן אליעזר המשיך לפקד עליה גם בזמן מלחמת ההתשה, עד חודש מרץ 1970. בתקופה זו פעלה הסיירת בגזרת תעלת סואץ וכן בפשיטות לירדן. לאחר המלחמה מילא עוד שורה של תפקידים, בהם מדריך ראשי בבית הספר לפיקוד ומטה של צבא סינגפור, ובמלחמת יום הכיפורים כיהן כקצין אג"ם תחת פיקודו של סגן הרמטכ"ל, ישראל טל.

הענקת דרגות לאל"מ בנימין(פואד) בן אליעזר כאשר היה מפקד יהודה ושומרון מימין לשמאל: רב אלוף רפאל איתן(רפול), אל"מ בנימין בן אליעזר(פואד) ושר הביטחון עזר ויצמן 05.05.1978. דובר צה"ל, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
פיקד על אחת הסיירות המובחרות בצה"ל. בן אליעזר, 1969/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, דובר צה"ל

לאחר המלחמה, כשהפך למפקד חטיבה בגבול הצפון, החל לפרוח "הרומן" שלו עם לבנון. בן אליעזר היה ממניחי היסודות לקשר בין ישראל לעדה הנוצרית בלבנון. הוא היה קצין הקשר למובלעות הנוצריות בדרום לבנון, שהתהוו בעת מלחמת האזרחים ב-1976.

כחלק ממדיניות זו היה בן אליעזר ממקימי "הגדר הטובה", הכינוי למגמת ביסוס הקשר עם הנוצרים בדרום לבנון. אחרי מבצע ליטאני במרץ 1978, אז נכנסו כוחות צה"ל לדרום לבנון כחלק מהמאבק נגד הטרור הפלסטיני, מונה בן אליעזר למושל דרום לבנון והקים את אד"ל (אזור דרום לבנון). במרוצת השנים, הפכה אד"ל ליק"ל (יחידת קישור ללבנון).

בן אליעזר יצר קשר אישי עם בשיר ג'ומאייל, מנהיג הנוצרים בלבנון, שלימים היה לנשיא המדינה. ג'ומאייל, שרבים ראו בו שליט בובה, נרצח שבועיים לאחר שנבחר. בריאיון לעיתון "מעריב" ב-1983 סיפר בן אליעזר, אז כבר תא"ל במיל', כיצד נוצר הקשר המיוחד עם ג'ומאייל, שכונה "צ'ארלי" בפי המוסד הישראלי.

ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, חנניה, מערכת 'במחנה'

בן אליעזר סיפר כי נשאל על ידי הרמטכ"ל אם הוא רוצה לנסוע לחו"ל. זמן קצר לאחר אותה שיחה עלה על אונייה ושט עד כמעט חופי העיר הלבנונית ג'וניה. משם עבר לספינה לבנונית לפגישה עם ג'ומאייל ויזם את הקשר הראשוני בין ישראל לנוצרים. בשנים שלאחר מכן, מ-1978 ועד 1981, שירת בן אליעזר כמפקד אזור יהודה ושומרון.

"הביצועיסט" של רבין

בן אליעזר, שזוהה פוליטית בעשורים האחרונים עם מפלגת העבודה, היה בראשית דרכו הפוליטית ממקימי תמ"י, מפלגה שהקים אהרון אבו חצירא, שפרש מהמפד"ל לאחר שהורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה.

יום אחרי שהשתחרר משירות צבאי של 27 שנים ברציפות, בתחילת שנות ה-80, הצטרף לתמ"י והיה למזכיר התנועה. פואד, שהיה סמל להשתלבות של יוצא עדות המזרח בממסד הצבאי, לא התכחש לתחושות הקיפוח של בני עדתו. התנועה החדשה טענה לקיפוח של יוצאי ארצות ערב, אך הצליחה לזכות בשלושה מנדטים בלבד.

תמונות של פואד בנימין בן אליעזר שנות האלפיים. ראובן קסטרו
מוציא לפועל את התכניות של ממשלת רבין/ראובן קסטרו

לאחר הבחירות שב ב-1983 לפרק זמן קצר לצבא. ראש הממשלה מנחם בגין דאז מינה אותו למתאם פעולות הממשלה בשטחים - תפקיד שאותו מילא שנתיים. בשנת 1984 חזר למערכת הפוליטית ונבחר לכנסת ה-11 כחבר במפלגת "יחד" של עזר ויצמן, שזכתה גם היא בשלושה מנדטים.

אחרי הבחירות התאחדה "יחד" עם מפלגת העבודה ומאז החל בן אליעזר לצבור כוח ומעמד, עד שהפך ליושב הראש הראשון של המפלגה ממוצא מזרחי. תחת ממשלתו השנייה של יצחק רבין, בשנים 1992-1995, כיהן בן אליעזר כשר הבינוי והשיכון, ותחת שרביטו ניכרה בישראל תנופת בנייה ופיתוח. רבין ובן אליעזר נראו תדיר חונכים מחלפים בכבישי ישראל, והאחרון הפך אז מזוהה עם דימוי "הבולדוזר", ונחשב כ"ביצועיסט" שמוציא את הפועל את התכניות של ממשלת רבין.

כמי שהיה נאמן לראש הממשלה זכורה אזהרתו מפני ניסיון התנקשות ברבין זמן קצר לפני שנרצח. בעת הפגנה סוערת של פעילי ימין, הם הקיפו את מכוניתו של בן אליעזר ותלשו את סמל המכונית שהתנוסס עליה. בריאיון ליאיר לפיד אמר כי "מדובר באיום על המדינה, איום על הבסיס הקיומי של המדינה".

בן אליעזר בריאיון ליאיר לפיד: "איום על המדינה"

פואד המשיך להיות גורם בכיר במפלגת העבודה, גם בממשלתו קצרת הימים של אהוד ברק. אחרי בחירות 2001, שבהן הובס ברק בידי אריאל שרון, מינה האחרון את בן אליעזר לתפקיד שר הביטחון בממשלת האחדות הלאומית שבראשותו.

בהמשך אותה שנה גבר בקרב קשה על אברהם בורג בבחירות לראשות העבודה והיה ליו"ר המפלגה. עם זאת, בשנים שלאחר מכן הפסיד בהתמודדויות על ראשות המפלגה לעמרם מצנע ולעמיר פרץ, אך הצליח לשמור על מעמדו הבכיר במפלגה, גם בעודו בן 70.

בשנת 2011 לקה בדלקת ריאות ונותר במצב קשה מאוד יותר מחודש ימים. את חייו הציבוריים חלם לסיים כנשיא המדינה ואף הציע את מועמדותו מול היריב הצמוד, ראובן ריבלין. אלא שאז החלו להיחשף פרשות שוחד מעברו, הוא נחקר ובעקבות כך פרש מהמרוץ לנשיאות ולאחר מכן גם פרש מהחיים הפוליטיים. בסוף השנה שעברה גם הוגש נגדו כתב אישום.

(עדכון ראשון: 22:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully