וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב מלחמת האזרחים: תוחלת החיים בסוריה ירדה בשש שנים

דוח חדש חושף כי תוחלת החיים במדינה מוכת המלחמה ירדה דרמטית בשלוש השנים הראשונות מאז פרצו הקרבות. מומחים מעריכים כי המצב אף החמיר מאז, והתריעו מפני ירידה גם בלוב ובתימן. "עלינו לעצור את הטירוף הזה"

עריכה: אוהד פיטר

תוחלת החיים בסוריה ירדה בשש שנים במהלך שלוש השנים הראשונות של מלחמת האזרחים בשטחה – כך עולה מדוח הסוקר את בריאותן של אוכלוסיות שחוו את ההתקוממות והלחימה במסגרת "האביב הערבי". על פי הדוח, סוריה היא המדינה שהושפעה באופן הניכר ביותר בתחום תוחלת החיים.

ב-2010 תוחלת החיים עבור גברים ונשים עמדה על 75 ו-80 בהתאמה, אך ב-2013 צנחו המספרים ל-69 ו-75. מות התינוקות והפעוטות במדינה עלה ב-9.1% במהלך אותה תקופה – בניגוד מוחלט לירידה השנתית הממוצעת של 6% שהורגשה במדינה עד 2010.

מדינות נוספות שנסקרו בדוח, שפורסם בירחון הבריאות "לאנסט", הן תימן, תוניסיה ומצרים. בשלושתן ירדה תוחלת החיים בשלושה חודשים לערך בין השנים 2010 ו-2013. כמו כן, לוב, שגם נתוניה נסקרו, חוותה ירידה בתוחלת החיים עם תחילת ההתקוממות נגד הרודן מועמר קדאפי ב-2011, אך היא עלתה עם שוך הקרבות.

עוד בנושא:
האו"ם: המצב בחאלב - פסגת האימה במשבר הגדול בזמננו
האו"ם: צבא אסד השתמש בנשק כימי בסוריה, דאעש השתמש בגז חרדל
הכורדים נסוגים ממזרח לפרת - אך טורקיה מזרימה עוד טנקים לסוריה

שכונה בחאלב שבשליטת המורדים לאחר הפצצה של צבא סוריה, 26 ביולי 2016. רויטרס
העלייה בתוחלת החיים תחת איום. הריסות לאחר הפצצה בחאלב שבצפון סוריה, יולי/רויטרס

התמונה העגומה בסוריה, כך טוענים מומחים בנושא, ככל הנראה הידרדרה עוד יותר מאז 2013. "החלק העצוב הוא שעצרנו במחקר ב-2013 ואנחנו יודעים שהמלחמה עדיין משתוללת בסוריה, ושיש גם לחימה בלוב ובתימן כרגע", אמר עלי מוקדאד, פרופסור לבריאות עולמית באוניברסיטת וושינגטון שבסיאטל, ארצות הברית. מוקדאד, שהוביל את המחקר, הסביר כי אנשים במדינות אלה מתים בהפצצות בעיקר, אך גם משום שהם אינם מטופלים תרופתית כמו שהם צריכים.

"לא מדובר רק בהפצצות, אלא גם באנשים שלא מצליחים לקבל את תרופות לחץ הדם שלהם באופן קבוע, או שאינם יכולים להגיע לבית החולים. ילדים אינם אוכלים כמו שצריך ולוקים באנמיה. עלינו להפסיק את הטירוף הזה", הוסיף.

הנתון המבהיל ביותר בעיני עורכי המחקר הוא השינוי הדרסטי במזרח התיכון כולו. לדבריהם, עד 2010 נראה היה שברוב מדינות ערב תוחלת החיים עולה בשלושה חודשים בממוצע בשנה. באזור כולו עלתה תוחלת החיים מ-65 ב-1990 ל-71 ב-2013, אך המצב כעת נמצא תחת איום. מוקדאד הוסיף כי המצב החמיר בשל בריחת המוחות של רופאים, שהם לרוב בין הראשונים לעזוב אזורים מוכי מלחמה, על אף שכישוריהם נחוצים ביותר במהלכה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פגיעת נשק כימי בבית החולים אל-קודס, חאלב, סוריה, 11 באוגוסט 2016. רויטרס
"צריך לתקן את המצב". חולים מטופלים לאחר פגיעת נשק כימי בסוריה/רויטרס

באזהרות שבסיום הדוח כותבים החוקרים כי חוץ מהאיום הישיר של קונפליקט ולחימה, מיליוני בני אדם במדינות שבהן התרחשו הפיכות מאז 2010 סובלים ממחסור במים, תנאים סניטריים ירודים ומהתפרצות מגיפות. בעיה נוספת היא תקיפה חוזרת ונשנית של משלחות שמטרתן לחסן את האוכלוסייה, כך שפחות ופחות מהן מגיעות כדי לסייע לשמור על בריאות האזרחים. כעת, בחלק ממדינות ערב אף חזרה מגפת הפוליו להיות שכיחה יחסית והפכה לאיום משמעותי בעיקר במחנות פליטים. "אנחנו זקוקים למפת דרכים כדי לשקם את התשתית הבריאותית במדינות האלה. הכל מבוסס על דרכים ועל בטיחות – כל המדינות צריכות להתאחד כדי לתקן את המצב", אמר מוקדאד.

הדוח על תוחלת החיים בסוריה מצטרף לנתונים העגומים על מספר ההרוגים המוערך במסגרת מלחמת האזרחים בה. עד לפני כשנתיים העריך האו"ם את מניין המתים בכ-250 אלף בני אדם, אך בפברואר האחרון מרכז מחקר סורי העריך כי 470 אלף בני אדם מתו – מתוכם כ-400 אלף בני אדם כתוצאה מאלימות וכ-70 אלף בשל מחסור בשירותי בריאות נאותים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully