וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים לנתניהו: "הממשלה רומסת את השבת, בטל העבודות ברכבת"

ש"ס ויהדות התורה הביעו תרעומת בפני ראש הממשלה ושר התחבורה על עבודות השדרוג ברכבת ישראל שצפויות להתקיים ממחר. רכבת ישראל: "העבודות מתקיימות בכפוף לחוק". המשטרה: "עבודות במהלך השבוע מסכנות חיי אדם"

ראש הממשלה ושר התחבורה חנכו את קו הרכבת אשקלון-באר שעב, 17 בספטמבר 2015. לשכת העיתונות הממשלתית
"החרדים מפעילים לחצים גדולים מאוד". נתניהו והשר כץ ברכבת/לשכת העיתונות הממשלתית

המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, דרשו אתמול (חמישי) מראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על ביטול עבודות רכבת ישראל המתוכננות בשבת הקרובה. "עבודות אלו, באם יבוצעו בהנחיית ממשלת ישראל תוך חילול השבת בפרהסיה, יהוו תקדים חמור מאוד והפרה בוטה של הסטטוס קוו", כתבו ראשי המפלגות - השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן וח"כ משה גפני - במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו.

חוות דעת של המשטרה שהועברה ללשכת ראש הממשלה קובעת כי העבודות מחייבות חסימה חלקית אך משמעותית של איילון דרום. לפי ההמלצה של ניצב ירון בארי, ראש אגף התנועה במשטרה, אי אפשר לחסום את הכביש באמצע שבוע, בזמן פעילות של משרדים ומפעלים, משום שהחסימה תוביל לפקקי תנועה בכל אזור גוש דן. במצב כזה, לדבריו, כוחות ההצלה שירותי הכבאות ומד"א לא יוכלו לנוע באזור, דבר המהווה "סכנת חיים ממשית לכלל האזרחים". על כן, ההמלצה היא לבצע את העבודות בסוף השבוע. "מועד זה נבחר בקפידה על מנת למנוע סכנה לחיי אדם, משום שבסוף השבוע הקרוב התנועה בכבישים תהיה דלילה יחסית, בשל ריבוי חופשות".

ואולם השרים טענו: "תהליך זה מוביל דה פקטו להפיכת השבת הציבורית במדינת ישראל למרמס, דבר שלא קרה מאז הקמת המדינה". לדבריהם, "נוכח החריפות ומאחר ואין אנחנו יכולים לשאת באחריות ממשלה הרומסת את קדושת השבת בפרהסיה, נבקשך כי תורה על מתן הנחייה מידית לדחות את ביצוע העבודות המתוכננות בשבת".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
בשל התנגדות ח"כים: נדחו עבודות הרכבת בין דימונה לבאר שבע
בסוף השבוע הבא: שינויים בהסדרי התנועה באזור מחלף השלום בת"א
רכבת ישראל מסבירה למה אין נסיעות בשבת: "אנחנו במדינת הלכה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם פוליטי התייחס לפרשה וציין כי "יש חשש ממשבר קואליציוני, אף שהחרדים לא מאיימים כרגע בפרישה מהממשלה". לדבריו, "החרדים מפעילים לחצים גדולים על נתניהו ועל שר התחבורה ישראל כץ, כדי שיבטלו את העבודות".

מוקדם יותר דיברו ראשי המפלגות עם השר כץ והצהירו בפניו כי מוטלת עליו אחריות אישית לבטל את העבודות. כץ השיב לחרדים כי חוות דעת משפטית אוסרת עליו להתערב ולהנחות בנושא, והדרך המעשית למנוע את העבודות היא ביטול ההיתרים על ידי שר העבודה, או פנייה לראש הממשלה לקבלת החלטת ממשלה שתנחה את חברת הרכבת לבטל את העבודות. "לא נאפשר לכץ להתחמק מאחריות", אמר שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן לוואלה NEWS, "שבנו איתו לא פעם והוא הבטיח הבטחות ברורות בנושא השבת".

מקורבי דרעי מסרו כי "'השיחה הקשה' בין השרים דרעי לכץ לא הייתה ולא נבראה. השרים דרעי וליצמן וח"כ גפני קיימו שיחת ועידה משותפת עם השר ישראל כץ, במהלכה הוא ניסה לשכנעם כי אסור לו להתערב וכי רק ראש הממשלה יכול להחליט על ביטול העבודות בשבת. הרושם של ראשי הסיעות החרדיות הוא שהשבת נפגעת בשל המאבקים במזכירות הליכוד".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששלחו ראשי המפלגות החרדיות לנתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך
המשטרה: "מועד זה נבחר בקפידה על מנת למנוע סכנה לחיי אדם, בשל ריבוי חופשות בסוף השבוע הקרוב"

מוקדם יותר אתמול שיגר ח"כ יואב בן צור, יו"ר סיעת ש"ס, מכתב לנתניהו מטעם מפלגתו בלבד שבו כתב: "סיעת ש"ס רואה בחומרה רבה את חילול השבת וההפרה הבוטה של הסטטוס קוו הדתי בחסות ובאישור משרד התחבורה והעומד בראשו, השר ישראל כץ, במסגרת העבודות המתוכננות להתבצע ברכבת בתל אביב ובכביש 22, עוקף קריות".

עוד הוא הוסיף: "מבחינת הציבור הדתי והחרדי בכלל וסיעת ש"ס בפרט, העבודות המתוכננות תוך רמיסת קדושת השבת ברגל גסה מהוות חציית קו אדום. לא למותר לציין, כי הפרת הסטטוס קוו הדתי מהווה הפרה חמורה של ההסכמים הקואליציוניים, שנחתמו בין סיעת ש"ס לסיעת הליכוד, עם כל המשתמש מכך. אני פונה אליך בשמי ובשם סיעת ש"ס כולה, למנוע את חילול השבת לאלתר".

מוקדם יותר אתמול, במהלך השיחה שקיים השר כץ עם ראשי הסיעות החרדיות, הוא הזהיר כי ביטול העבודות עומד בניגוד לעמדת המשטרה ויביא להתקוממות הציבור. כץ אמר לשר דרעי: "לא אבטל את העבודות בניגוד לחוות דעת חד-משמעית של המשטרה שמדברת על סיכון חיי אדם". לדבריו, "יש לי אחריות לשלום הציבור. העבודות הן במסגרת הסטטוס קוו והאישורים ניתנו כחוק".

"הפרת הסטטוס קוו הדתי מפרה את ההסכמים הקואליציוניים"

במהלך מפגש שקיים השבוע נתניהו עם עיתונאים חרדים הוא נדרש לנושא חילולי השבת הצפויים והבטיח לטפל בסוגיה. בסיום המפגש הוא שוחח עם ח"כ גפני, אך מאז השיחה נתניהו לא התערב בהחלטה אם לבטל את עבודות הרכבת או לאו.

העבודות המתוכננות ברכבת ישראל מתקיימות עקב שדרוג תחנת השלום בתל אביב והן יחלו ביום שישי בשעה 16:00 וצפויות להימשך ברצף עד יום שבת בשעה 19:30. כחלק מהשדרוג, תוקם תחנה נוספת על המחלף בקטע הדרומי. גם בכביש 22 יתקיימו עבודות תחזוקה משעות אחר הצהריים ביום שישי ועד יום ראשון לפנות בוקר.

החרדים הזכירו אתמול את "פרשת המשחן" שהסתיימה בקיץ 1999 במשבר קואליציוני, לאחר סירובו של ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, להיענות לתביעתם להעביר משחנים של חברת החשמל בימי חול, כדי למנוע חילול שבת וחרף חשש להיווצרות פקקי תנועה. באותה שנה פרשה יהדות התורה מהקואליציה על רקע הפרשה, במה שנחשב בעיני רבים כתחילת התפוררותה של ממשלת ברק.

נתיבי איילון, תל אביב. ראובן קסטרו
"דחיית העבודות תוביל לפגיעה חמורה בציבור". רכבת ישראל/ראובן קסטרו

רכבת ישראל מסרו בתגובה כי "דחייה של עבודות הפיתוח והתחזוקה של רכבת ישראל תוביל לפגיעה חמורה בציבור הנוסעים, תגדיל את העומס בכבישים ותגרום לעיכוב בלוחות הזמנים לסיום פרוייקטי הענק הלאומיים לפיתוח תשתית הרכבות בישראל, ובהם הקו המהיר בין תל אביב וירושלים וחנוכת רכבת העמק בעוד כמה שבועות".

"יש להדגיש כי ביצוע עבודות הרכבת במהלך השבת נעשות בכפוף לכל דין, לאחר שכל בקשה למתן היתר לעבודה ביום המנוחה השבועי מוגשת כדין, נבדקת באופן יסודי ומוקפד, ומאושרת על ידי הגורמים הרלוונטיים, בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה".

(עדכון אחרון: 23:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully