וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצע הטורקי משיג את המטרה: "השתלטנו על מעוז דאעש בצפון סוריה"

כוחות המורדים הנתמכים בידי אנקרה דיווחו כי העיירה ג'ראבלוס כבר נמצאת בידיהם, וכי רוב לוחמי הארגון הקיצוני נסוגו מהשטח. הפעולה נעשתה בסיוע של טנקים טורקיים ותקיפות אוויריות של כוחות הקואליציה

עריכה: ניר חן

מבצע "מגן הפרת", שבו פתחה הלילה (רביעי) טורקיה במטרה לנקות את אזור הגבול עם סוריה מגורמים עוינים, מתחיל להשיג את מטרותיו. המורדים מארגון "צבא סוריה החופשי", הנתמכים בידי טורקיה ומשתתפים במבצע הנרחב, מסרו לרשת "אל-ג'זירה" כי הצליחו להשתלט על העיר ג'ראבלוס, הנתונה בידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). אחת מהמטרות המרכזיות של המבצע היא הסגת הארגון מהעיירה, והוא נערך בסיוע של טנקים טורקיים, יחידות מהכוחות המיוחדים של צבא טורקיה ותקיפות אוויריות של מטוסי הקואליציה, בהובלת ארצות הברית.

אחד ממפקדי הארגון, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי רוב לוחמי דאעש בעיירה נסוגו, וכמה מהם נכנעו. מפקד אחר אמר כי יותר מ-50% מג'ראבלוס נמצאים כעת תחת שליטה של המורדים. "לוחמי דאעש נסוגו מכמה כפרים הנמצאים בפאתי ג'ראבלוס, ואנחנו ממשיכים דרומה, לכיוון העיר אל-באב", אמר מפקד בארגון.

עוד כתבות בנושא:
טנקים חצו את הגבול לצפון סוריה; "נפגע בדאעש ובכורדים"
טורקיה פתחה במבצע "מגן הפרת" נגד דאעש בסוריה

טנקים של צבא טורקיה בסמוך לגבול סוריה-טורקיה. אוגוסט 2016. רויטרס
הטנקים הטורקים נכנסים לשטח סוריה, היום/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המורדים דיווחו כי העיירה כבר נמצאת בידיהם. ג'ראבלוס, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר אמר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי הכוחות יפעלו גם נגד גורמים כורדיים, ושר החוץ מבלוט צ'בושואלו הוסיף כי על הכורדים בסוריה לסגת אל מזרח נהר הפרת. אנקרה חוששת כי התבססות הכורדים בצפון סוריה תגביר את האיום של המיליציה הכורדית בטורקיה (ה-PKK), שנגדה פועל הצבא במזרח טורקיה בחודשים האחרונים. ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, אמר היום במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, כי אנקרה לא תקבל יצירה של יישות כורשית חדשה בצפון סוריה.

ארצות הברית תומכת בכוחות הכורדים בסוריה, שחלקם שייכים לארגון "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" הנאבקים בדאעש ונתמכים בידי ממשל אובמה. ביידן אמר במסיבת העיתונאים כי ארצות הרית הבהירה לכוחות הכורדיים הנאמנים לה כי בשביל להמשיך ולקבל תמיכה אמריקנית עליהם לשוב לאזור הנמצא ממזרח לפרת לאחר שכבשו את העיר מנבג' מידי הארגון הקיצוני.

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור באנקרה, טורקיה. 24 באוגוסט 2016. AP
ביידן וראש הממשלה הטורקי ילדרים, היום/AP

המבצע הטורקי החל בסביבות השעה 04:00 לפנות בוקר. מטוסי חיל האוויר הטורקי החלו לתקוף מטרות של דאעש בצפון סוריה יחד עם מטוסי הקואליציה, וכוחות מיוחדים נכנסו לשטח המדינה השסועה. כמה שעות לאחר מכן חצו טנקים טורקיים את הגבול והחלו להתקדם לעבר העיירה ג'ראבלוס יחד עם כ-5,000 לוחמים מצבא סוריה החופשי. כמו כן דווח כי 46 חמושים מדאעש נהרגו במהלך ההתקדמות לעבר ג'ראבלוס.

נשיא טורקיה ארדואן אמר כמה שעות מתחילת המבצע כי "בשעה 04:00 בבוקר, החל המבצע בצפון סוריה נגד ארגוני טרור שמאיימים באופן קבוע על מדינתנו, בהם דאעש והמיליציה הכורדית בסוריה (PYD)". לדבריו, "סוריה היא הסיבה שאנו חשופים לטרור מכיוונם של שני ארגונים אלה". ארדואן אף גינה את תמיכת ארצות הברית בכוחות הכורדיים בסוריה, ואמר כי "מדינות התומכות בארגוני טרור עושים מעשה הזהה לאחיזת רימון ללא הנצרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המורדים טענו כי רוב אנשי דאעש עזבו את העיירה. ג'ראבלוס, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארגואן במהלך נאום שנשא לאחר פתיחת מבצע "מגן הפרת" באנקרה, אוגוסט 2016. רויטרס
"ארגוני טרור שמאיימים באופן קבוע על מדינתנו". ארדואן/רויטרס

שר החוץ צ'בושואלו אמר כי המבצע מהווה נקודת מפנה בכל הנוגע למאבק בדאעש, וכי הוא יאיץ את הסרת האיום מאזור הגבול. "המטרה שלנו היא לא להיאבק ביתושים, אלא לייבש את הביצה ולהסיר את האיום המוטל על טורקיה", אמר.

משרד החוץ הסורי פרסם הודעת גינוי לפלישתה של טורקיה לשטחה ומסר כי כל מבצע נגד טרור בגבולותיה צריך להתבצע תוך שיתוף פעולה עם דמשק. כמו כן, האשים המשרד את אנקרה בפתיחת המבצע "כדי להחליף את דאעש בארגוני טרור אחרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סאלח מוסלים, ראש ה-PYD, גינה את המתקפה ואמר כי "טורקיה נכנסת לבוץ הסורי ועומדת בפני תבוסה". כמו כן, דובר הזרוע הצבאית של ה-PYD, ה-YPG, אמר כי "ההתערבות הצבאית בסוריה היא פעולה אגרסיבית בענייניה הפנימיים של המדינה, ותוצאה של הסכם בין אנקרה, מוסקבה והממשל בדמשק".

(עדכון ראשון: 17:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully