וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקנוס רוכבי אופניים בדרום הפרוע של תל אביב: יום עם משליטי הסדר החדשים

24.8.2016 / 13:00

יחידה חדשה של שוטרים מצליחה לשנות לא מעט מהנוף של מתחם הפשע בנווה שאנן. "כשאתה בניידת, אף סוחר לא ילחש לך באוזן שפה יש סמים", הם מצדיקים את סיוריהם באזור, ולא מפחדים מההשוואה לשוטר אזולאי: "היה מצוין"

יחידת סיור חדשה במשטרה באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. 23 באוגוסט 2016. מגד גוזני
"תחושת ביטחון". שוטרי המקוף בנווה שאנן/מגד גוזני

אמצע אוגוסט בצהרי היום, הטמפרטורה עומדת על 36 מעלות בצל, רחוב נווה שאנן במתחם התחנה המרכזית הישנה של תל אביב. המדרחוב מלא בחלקו. בצדו המזרחי עומדים שוטר ופקח של העירייה, מפגינים נוכחות גם בחום הכבד. שני אזרחים סודאנים חולפים על פני השוטר והפקח. הם רוכבים על האופניים, מקפידים לא לחרוג משולי שביל האופניים שסומן במרכז המדרחוב ולכל אורכו.

נוכחות השוטר ברחוב, ליד השביל המסומן על האבנים הצבעוניות המשתלבות, יצרו לפחות מראית עין של סדר במקום שנחשב להיפך מכך. "המשימה שלנו היא בראש ובראשונה ליצור כאן משילות. לקבוע נורמות של חוק ובכך ליצור תחושת ביטחון בקרב הציבור שמגיע לכאן או שחי כאן", אומר המפקח קאסם זיין אל-דין, מפקד יחידת השיטור הרגלי של מחוז תל אביב, או כפי שהיא מוכרת בשמה "יחידת שוטרי המקוף".

היחידה הוקמה רק לפני כמה חודשים ולפני כחודש נחנכה בטקס רשמי. במעט הזמן הזה הצליחו השוטרים של היחידה לשנות לא מעט מהנוף של מתחם הפשע והאלימות מספר אחת של ישראל ואף לשנות את האווירה באזור. סימון שביל האופניים לכל אורך רחוב נווה שאנן היה החלטה של מפקד המחוז ניצב משה אדרי, טען גורם במשטרת תל אביב.

עוד בוואלה! NEWS:
קרנפים זה שמחה: הגור ה-28 הצטרף למשפחת הספארי ברמת גן
עיירות באיטליה חרבו והלכודים בסכנה: "קולות בוקעים מההריסות"
200 טון נפט דלפו בנמל עקבה; אין סכנה לחופי הים באילת

אזור התחנה המרכזית בתל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
לא לחרוג משביל האופניים. רחוב נווה שאנן בתל אביב/מגד גוזני
יחידת סיור חדשה במשטרה בדרום תל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
"לקבוע נורמות של חוק". שוטר ופקח בדרום העיר/מגד גוזני

הוא הסביר כי מטרת הצעד היא לא טקטית אלא אסטרטגית. "ברגע שאנחנו רושמים דוחות על כל דבר קטן, מי שהשתין בגינה, מי שזרק בדל סיגריה ומי שרכב על אופניים מחוץ לשביל - אנחנו יוצרים משילות", קבע נחרצות. "אנחנו יוצרים סדר ומציגים לציבור שאנחנו אוכפים את כל החוקים מקטן ועד גדול בלי פשרות".

"ברגע שעבריין חושב פעמיים אם לגנוב אופניים - הצלחנו במשימה"

לרבים ממבקשי המקלט הזרים מאפריקה האופניים הם כלי התחבורה המרכזי שמשמש אותם. לצד זאת, מציין הגורם, העבירה השכיחה ביותר בעיר בשנים האחרונות היא גניבת אופניים. מרביתם מובאים לשוק האופניים הגנובים בצומת הרחובות נווה שאנן ובני ברק במתחם התחנה הישנה.

"ברגע שציירנו את השביל בנתיב התנועה המרכזי והצבנו את השוטרים, יצרנו מגע וחיכוך עם הזרים שנוסעים בכלי התחבורה שלהם. ברגע שהוא לא נוסע בשביל, הוא נעצר לרישום דוח ובסמכות הפקח לרוקן לו את האוויר מהגלגלים. הנתינים מאפריקה הבינו שבגלל השביל שוטרי המקוף יעצרו ויבדקו אותם ואז הם עושים חשבון אם כדאי להם לרכוב על אופניים גנובים", המשיך הגורם. "ברגע שהעבריין חושב פעמיים אם לגנוב אופניים ואם לנסוע איתם, אנחנו הצלחנו במשימה. והתוצאה היא ירידה בגניבות", הוסיף.

קאסם זין אל דין, יחידת סיור חדשה במשטרה בדרום תל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
"יוצרים משילות". המפקח קאסם/מגד גוזני

לא רק בתחום הגניבות נרשם שיפור בשמירה על החוק. "הרחוב הזה אף פעם לא היה כזה נקי", מספר הקצין קאסם, "כשמישהו זורק ברחוב הזה בדל סגריה, השוטר שלי רושם לו מיד דוח על ניקיון. אנחנו לא עושים את זה כדי לדפוק אותו אלא כדי ליצור את האווירה, ומהר מאוד כולם הבינו שברגע שאתה כאן 24 שעות ביממה ובכל רגע רואים אותך, אתה לא מחפש דרך להסתבך – גם על קנס של ניקיון".

עם זאת, קאסם לא מתרשם כל כך מהניקיון ומהסדר החדש שנוצר ברחוב. הוא יודע שיש עוד הרבה עבודה לפניו ושהתחנה המרכזית הישנה רחוקה מלהיות שוויץ. פיסות האנרכיה עדיין נמצאות בה בפינות החשוכות. אחת מהן מתחבאת מאחורי חנות נעליים שמרכולתה מוצגת לחזית הרחוב. מסדרון רחב היוצא ממנה מוביל לחמארות. אחת מהן חוקית ומוסדרת ובה כמה מסכי טלוויזיה, עשרות נרגילות וקיוסק קטן שמוכר שתייה קרה בלבד. אך האחרת, בחצר האחורית, אינה מוסדרת כלל ומוגש בה אלכוהול ללא פיקוח.

חמארה של אריתראים, שכונת נווה שאנן, תל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
חלקן הגדול לא חוקי. חמארה בדרום תל אביב/מגד גוזני

"לכאן הם מגיעים, יושבים, שותים, משתכרים ואז יוצאים ומתחילות הקטטות", מספר קאסם. "עד לפני תחילת העבודה שלנו פעלו כאן 200 חמארות - כולן היו לא חוקיות. היום פועלות רק 50 חמארות". עם זאת, חלקן הגדול עדיין לא חוקי. "יש חמארות שנפתחו במקלטים של הבניינים במרתפים בלי יציאות חירום. חמארות שמוכרים בהן אלכוהול", הוא מציין בחומרה.

מצדו השני של הרחוב ניצב בניין עתיק. אחד הסוחרים ברחוב נווה שאנן פונה לשוטר המקוף וממתיק באוזנו סוד. פעם רק רכז מודיעין טוב ומקושר לשטח היה היחיד שמקבל מידע כזה. "בקומה הראשונה בחדר הימני נפתחה תחנת סמים", לוחש הסוחר המבוגר באוזנו של השוטר. "מגיעים לשם סוחרים ערבים ויש שם גם בנות לילדים שלנו, יהודים".

עם שמיעת הטיפ המודיעיני, מטפס שוטר המקוף בגרם המדרגות של הבניין. ככל שעולים במדרגות כך מתפשט ריח הצחנה המגיע משמיכות מעופשות. הדלת נפתחת והמראה הקשה מתגלה. נרקומנית מסיימת להזריק בעוד חברתה שוכבת רדומה על הרצפה, ונראה שזה עתה סיימה עוד "סיבוב" של מנת סם. שוטר המקוף לא מזהה במקום את סוחר הסמים, אך ייתכן שהוא ישוב לשם. במקביל לסקירתו את החדר, הקצין מעדכן את אנשי החקירות והמודיעין של מרחב יפתח. כעת תפעל המשטרה לאיתור הבעלים של הדירה. הוא ייחקר וייפתח נגדו תיק פלילי. בנוסף לכך, הוא גם יידרש לאטום את המבנה.

חמארה של אריתראים, שכונת נווה שאנן, תל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
נפתחות במקלטים. פתח לחמארה לא חוקית/מגד גוזני

"זה היתרון של שוטר המקוף", הכריז רס"ל שגיא ארמאלי, שוטר מקוף. "כשאתה נוסע בניידת אתה לא תראה את המטרה שמאחורי חנות הנעליים, אתה גם לא תראה את תחנת הסמים בקומה הראשונה של הבניין. הסוחר לא יעצור אותך וילחש לך באוזן. אבל ברגע שאתה צועד ברחוב נכנס לחנות הזאת, לבניין הזה, ולסמטה בצד, אתה חש את השטח והשטח חש אותך". ארמאלי מוצא בעבודתו ברחוב שני יתרונות. "מה שאתה עושה זה מייצר חיכוך. מצד אחד, עם הגורמים העבריניים, ומצד שני, אתה מייצר נגישות ומתן שירות לאזרח שומר החוק".

יחידת שיטור המקוף מונה כיום 24 שוטרים ועוד מספר זהה של פקחים מעיריית תל אביב. כל שוטר עובד עם פקח. לכל זוג יש אזור פעילות-מקטע, שבו הם מסיירים ומראים נוכחות. "בכל משמרת אנחנו עושים 'נחשול'", מסביר רס"ל חסן פארג, שוטר מקוף צעיר. "זה אומר שכל היחידה בתגבור שוטרי יס"מ לוקחים קטע ומבצעים יחד סיור. המטרה היא להראות נוכחות כבדה של הרבה שוטרים ופקחים". לדבריו, כך נוצרת ההרתעה. מעבר לכך, הכוחות מציבים מחסום לבדיקות פח"ע ולאיתור גורמים פליליים.

שגיא אריאלי, יחידת סיור חדשה במשטרה בדרום תל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
"השטח חש אותך", רס"ל אריאלי/מגד גוזני
אזור התחנה המרכזית בתל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
חיכוך ומצד שני נגישות. רחוב נווה שאנן/מגד גוזני

"ברגע שאנחנו בשטח, אנחנו חיים את האירועים, לא מחכים לקבל אותם בקשר", תיאר רס"ל חסן את היתרונות בכוחות המוצבים ברחוב. "למשל, אתה שומע צעקה של אישה לעזרה, ואז אתה מגיע מיד ומתמודד ממקור ראשוני עם האירוע. ברוב המקרים אתה מכיל אותו ומונע ממנו מלהתעצם".

"השוטר אזולאי? דווקא שוטר מצוין"

בעל כורחם, נדרשים שוטרי המקוף להשוואה בינם לבין שוטר המקוף הכי מפורסם בתולדות מדינת ישראל, השוטר של יפו על פי התסריט של אפרים קישון – "השוטר אזולאי". "הוא היה שוטר מצוין", סבורים דווקא חבורת שוטרי המקוף של תל אביב, שחלקם צפו בסרט אחרי שכבר הפך לקלאסיקה קולנועית.

יחידת סיור חדשה במשטרה בדרום תל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
מקבלים חיזוק מיס"מ/מגד גוזני

"בהתחלה אנשים זלזלו", מודה רס"ל שגיא. "עבריינים צחקו על כך שאנחנו שוטרי מקוף אבל לאט לאט אנחנו חשים בהכרה שהציבור חש כלפינו", סיפר ותיאר את נקודת האור, "אנשים אומרים לנו כל הכבוד ותצליחו". בעיני רס"ל שגיא, "הדבר הכי חשוב הוא כשבא אליך אזרח ומספר לך שעד לא מזמן הוא היה עושה עיקוף של האזור מחשש להיכנס ועכשיו בזכותנו הוא עובר כאן בלי פחד".

המפקח קאסם הצטרף אליו. "לפני שנה בחורה הייתה נכנסת לכאן עם ארנק או תיק ובתוך שלוש דקות היו שודדים אותה או חוטפים לה את התיק. היום בחורה יכולה להיכנס לכאן בכל שעה, ללכת ולצאת מהאזור עם התיק והארנק". "נמדדת ההצלחה שלנו שיצרנו מקום בטוח לכולם", הוא סבור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בהתחלה זלזלו". השוטר אזולאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully