וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים אחרי הקבינט בישראל: הפרלמנט הטורקי אישר את הסכם הפיוס

שעות בודדות לפני יציאת בית המחוקקים באנקרה לפגרת הקיץ שלו, אושר הסכם הפיוס עם ירושלים עם 209 קולות בעד ו-16 בלבד נגד. במסגרתו תעביר ישראל 20 מיליון דולר פיצויים למשפחות קורבנות משט המרמרה, שבתמורה לא יתבעו את ישראל

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: יאיר דניאל

הפרלמנט בטורקיה אישר הלילה (שבת) את הסכם הפיוס שהושג עם ישראל בחודש שעבר, ובכך סלל באופן סופי את הדרך לשיקום היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. ההצבעה התקיימה לפנות בוקר, שעות בודדות לפני שהפרלמנט באנקרה יצא לפגרת הקיץ שלו. 209 חברי פרלמנט הצביעו בעד האישור ו-16 בלבד התנגדו. כעת נדרשת רק חתימתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לשם אשרורו הרשמי של ההסדר.

על פי תנאי ההסכם, ישראל תעביר 20 מיליון דולרים לטורקיה תוך 25 ימים, שתכליתם, על פי הנוסח, "בפיצוי כדי למשפחות השכולות במהלך תקרית המשט". כמו כן, סוכם כי אף אזרח ישראלי לא יואשם בעבירות פליליות או ייקנס בעקבות האירוע, שבו נהרגו עשרה טורקים בהשתלטות חיל הים על המשט לרצועת עזה.

עוד בנושא:
באיסטנבול שמחים על הפיוס עם ישראל - ועל הפיצוי: "עשיתם, תשלמו"
ישראל וטורקיה הכריזו על הסכם הפיוס; נתניהו: "הסגר על עזה יישמר"

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד

"אני לא צופה שתהיה בעיה ביישום ההסכם. ישראל תלויה בביטחון של טורקיה ואינה יכולה להרשות לעצמה להיות נגד אנקרה בעוד היא מוקפת במדינות ערביות ואסלאמיות", אמר חבר הפרלמנט הטורקי בורהאן קוזו בתום ההצבעה. לדברי קוזו, חבר מפלגת השלטון "הצדק והפיתוח", "יש משאבי גז טבעיים בים התיכון שהם מעוניינים בהם, ואנחנו רוצים להיות חלק מזה. הדרך המהירה והקלה ביותר להעביר גז לאירופה היא דרך טורקיה".

הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל אישר עוד בסוף יוני את הסכם הפיוס שנחתם עם טורקיה ימים ספורים קודם לכן, בתמיכת שבעה שרים. שר הביטחון אביגדור ליברמן, שרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט התנגדו להסכם.

לפי נוסח ההסכם, חלוקת הפיצויים שתעביר ישראל למשפחות ההרוגים במשט המרמרה תתבצע על ידי טורקיה בלבד, ובתמורה לכך, יצטרכו משפחות הרוגי המשט מ-2010 שלא לתבוע את ישראל. אם בכל זאת יוגשו תביעות נגד קצינים ישראלים בנושא, אנקרה תישא באחריות הכספית לטיפול בהן.

עוד עולה כי העברת הכספים לבנקים המאושרים לפעילות בעזה צפויה להתנהל לפי שיקולי הביטחון של מדינת ישראל. כמו כן, צפויה טורקיה להקים מתקן להתפלת מים ברצועת עזה בברכתה של ישראל, והביעה את כוונתה לבנות תחנת כוח באזור, גם היא בכפוף לאישור המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, לשכת רה"מ. יולי 2016. רויטרס
"לא נעצור עד שנשיב את הבנים". נתניהו/רויטרס

נגד ההסכם התעוררה ביקורת רבה לא רק בקרב חברי ממשלה, אלא גם ממשפחותיהם של אורון שאול, הדר גולדין ואברה מנגיסטו. בהכרזה על ההסכם אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי קיימת בו גם התחייבות למניעת פעילות טרור מאדמת טורקיה, כולל גיוס כספים, ואף נגע בסוגיית המוחזקים ברצועת עזה. לדבריו, "אני מבין את מצוקת המשפחות ואני יודע מה עובר עליהם. אני מבקש להבטיח להם שלא נפסיק ולא נעצור עד שנשיב את הבנים. זו מחויבות אישית ולאומית. ההסכם והמכתב שנלווה אליו יאפשר לפעול כך".

בהקשר זה הוסיף: "ההסכם יכול לקדם עוד נתיב שיתוף פעולה, לסייע ולהתקדם במשימה של הבאת הבנים, אך לא אמרתי שהוא יביא אותם הביתה או שאני מתנה את ההסכם בהשבתם. מדינות העולם מכבדים מדינה שדואגת לאינטרסיה, שפועלת לקדם אותה וזה בדיוק מה שאנחנו עושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully