וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מודה: העברת מיליוני הדולרים לאיראן קשורה להסכם האסירים

19.8.2016 / 11:00

דובר מחלקת המדינה אישר כי 400 מיליון הדולרים הוחזקו בידיה עד שווידאה כי שלושת האסירים האמריקנים עלו על המטוס. "רצינו להבטיח אמצעי לחץ מקסימליים", אמר, אך הכחיש כי מדובר בכופר

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(עסקת חילופי השבויים בין איראן לארה"ב, ינואר)

מחלקת המדינה האמריקנית מסרה אתמול (חמישי) כי היא העבירה 400 מיליון דולר במזומן לאיראן במסגרת הסכם בוררות – רק לאחר שהיה ברור כי האסירים האמריקנים שהוחזקו ברפובליקה האסלאמית שוחררו והיו בדרכם במטוס. "התשלום לא התבצע עד אחרי שהאסרים שוחררו", מסר דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי. "ניצלנו זאת כדי להבטיח שיש לנו אמצעי לחץ מקסימליים להבטחת שחרורם של אנשינו ולהוצאתם בבטחה".

זאת הפעם הראשונה שבה הממשל מודה כי הוא השתמש בסכום כאמצעי לחץ להבטחת החזרת האסירים. שלושה מתוך חמשת האסירים האמריקנים שהיו באיראן, בהם כתב הוושינגטון פוסט ג'ייסון רזיאן, שוחררו במסגרת הסכם לחילופיי שבויים שקדם להסרת הסנקציות על טהראן כחלק מהסכם הגרעין.

לקריאה נוספת בנושא
אחמדינג'אד שלח מכתב לאובמה: השב לנו שני מיליארד דולרים
"ארה"ב העבירה לאיראן בחשאי 400 מיליון דולר לפני חילופי השבויים"

הכתב האמריקני ג'ייסון רזאיאן ששוחרר מהכלא באיראן ומשפחתו לאחר נחיתתם בגרמניה, ינואר 2016. רויטרס
היה בין המשוחררים. העיתונאי ג'ייסון רזאיאן עם משפחתו בגרמניה, ינואר/רויטרס

גם הנשיא ברק אובמה וגם שר החוץ ג'ון קרי הכחישו כי התשלום שימש כופר בעסקה או היה קשור להסכם הגרעין. ב-17 בינואר הודיע הבית הלבן כי הוא מפשיר 400 מיליון דולר שהוחזקו בארצות הברית מאז 1981, בנוסף לריבית של 1.3 מיליארד דולר, כחלק מהסכם בוררות שהושג בבית דין בינלאומי בהאג. הכספים היו חלק מקרן ששימשה את איראן בטרם המהפכה האסלאמית ב-1979 לרכישת ציוד צבאי אמריקני. התשלום הועבר לאיראן במזומן בשל הסנקציות הבינלאומיות עליה.

הממשל מדגיש כי המשא ומתן על הכספים ועל האסירים התנהל בנפרד ולא היה קשור זה בזה. חבר בית הנבחרים ג'ייסון צ'פטס, חבר ועידת הפיקוח והרפורמה, ביקש מקרי להופיע בשימוע עתידי כדי לדון בתשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully