וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הצצה נדירה לפעילות המסווגת של יחידת העילית 669

18.8.2016 / 17:00

חיל האוויר מאפשר להציץ לפעילות הלוחמים היחידים בצה"ל שיכולים למלא פעולות חילוץ מורכבות מהיבשה, הים וגם ממנהרות. בכל שבוע יוצאת היחידה לשלוש פעולות חילוץ בממוצע, מרביתן של אזרחים

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אוהד פיטר

יחידה 669 של חיל האוויר, היחידה לפינוי וחילוץ בהיטס, הפכה לפני שנים רבות ליחידה המבצעת משימות לאומיות. נתוני היומן המבצעי של יחידת העילית לא מותירים מקום לספק: במשך 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ישנם צוותי כוננות שמחויבים להיות עם ציוד על גבי מסוק באוויר בתוך 15 דקות מרגע שהוזנקו. בכל שבוע מבצעים לוחמי היחידה שלושה חילוצים בממוצע, מרביתם של אזרחים.

תהליך ההכשרה של הלוחמים ביחידה 669 הוא מפרך מאוד ומגוון. ייעודה העיקרי של היחידה היא חילוץ טייסים נוטשים, בדגש על שטחי אויב ומלב ים. בחלוף השנים, ובשל המקצועיות הגבוהה, בקנה מידה עולמי, התווספו ליחידה משימות נוספות ובהן חילוץ לוחמים משטחים מורכבים תחת אש וחילוץ לוחמים מצוללות בלב ים.

עוד בוואלה! NEWS:
חיסול בבת ים: גבר כבן 30 נורה למוות על ידי אופנוען חולף
יו"ר ועדת החוץ והביטחון על ברק: "דבריו מצביעים על אובססיה שלטונית"
ניסיון הימלטות ביאכטה ומעצר בלב ים: 3 הואשמו ברצח צעיר ב-2010

יום עיון ליחידת 669. דובר צה"ל
מחלצים גם לוחמים משטחים מורכבים תחת אש ומצוללות בלב ים/דובר צה"ל

לאחרונה פיתחה 669, בפיקודו של סגן אלוף ע' (שאביו חולץ על ידי היחידה כשהיה מג"ד במלחמת לבנון הראשונה), כשירות של קפיצה חופשית ממסוק יסעור אל המים ללא כבל, כדי לקצר את משך החילוץ וההגעה אל הפצוע. וכן, חילוץ אזרחים מתאונות דרכים, מטיילים וימאים שזקוקים לעזרה. רק לפני יומיים הוקפצו כמה חוליות של 669 לחילוץ החיילים שנפצעו בתאונה בהר דב, בה נפצעו כמה חיילים באורח קשה.

חלק מפעילות היחידה מוגדרת סודית, וזאת כדי לא לחשוף את אזורי הפעילות של צה"ל. היחידה מתאמנת עם יחידות עילית זרות ולאחרונה התאמנה בארצות הברית גם על מטוס ה-V-22 שבו מעוניין חיל האוויר. קצין בכיר ביחידה הסביר כי לא ניתן להקים במטוס חדר ניתוח כמו במסוק היסעור, אך הוא בהחלט תורם במהירות והגמישות של הכוח בהגעה אל השטח לחלץ.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יום עיון ליחידת 669. דובר צה"ל
חלק מפעילות היחידה מוגדרת סודית/דובר צה"ל

הכושר המבצעי של היחידה כולל גם הגעה לזירת אירוע ללא מידע מוקדם על תנאי השטח, איתור הפצוע, ייצוב מצבו הרפואי כולל ניתוח במידת הצורך ופינוי בתנאי מזג אוויר קשים שיכולים לכלול רוחות חזקות או גלים גבוהים. בשנים האחרונות החלה היחידה לפעול גם בתחום המנהרות, פעילות שבאה לידי ביטוי במבצע "צוק איתן".

במהלך המבצע אף שילבה היחידה את לוחמיה והצוותים הרפואיים שלה ביחידות היבשה בשטח, כדי לקצר את משך החילוץ. היחידה פינתה 265 לוחמים פצועים מרצועת עזה ב-125 אירועים שונים. באחד המקרים נאלץ רופא היחידה המתמחה במצבי טראומה לנתח שלושה לוחמי יחידת מגלן תוך כדי פינוי רכוב בשטח. בשנה האחרונה התגברו האימונים עם החטיבות הסדירות בצה"ל, כולל יחידות עילית שהגיעו להתארח ביחידה 669 ולהתאמן על הסימולטור שמדמה מצבי אמת.

יום עיון ליחידת 669. דובר צה"ל
מגיעים לזירת אירוע גם ללא מידע מוקדם על תנאי השטח/דובר צה"ל

היחידה הוקמה בשנת 1974, בעקבות צורך שעלה בחיל האוויר לחילוץ טייסים שנטשו את כלי הטיס. הצורך בכך הובן לראשונה על ידי בני פלד שנטש את מטוסו במבצע קדש. זו הייתה הנטישה הראשונה בהיסטוריה של חיל האוויר. הצורך התחזק במלחמת יום הכיפורים, שבמהלכה ננטשו מטוסים רבים, אז הוחלט להקים את יחידה 669. מאוחר יותר, בשנת 1978 אוחדה היחידה עם יחידת הרפואה האווירית (ירפ"א) 386.

במלחמת לבנון הראשונה חילצה היחידה 2,000 פצועים. במלחמת לבנון השנייה קיימה היחידה 94 מבצעים וחילצה 336 פצועים. בין היתר טיפלה היחידה באירוע שבו נהרגה המכונאית המוטסת קרן טנדלר. במבצע "עופרת יצוקה" הפעילה היחידה לראשונה צוות ניוד באמצעות יחידת הניוד של אוגדה 98. לפני כן היחידה מעולם לא ביצעה חילוצים בניוד. ב"צוק איתן" הורחבה היכולת והופעלו עשרה צוותי ניוד.

יחידת 669 בפעולה. דובר צה"ל
לוחם יחידה 669 בפעולה/דובר צה"ל

אחת המשימות המורכבות שביצעה היחידה התרחשה במרץ 2011. חיל הים הישראלי לכד את ספינת הנשק "ויקטוריה" שנשלחה על ידי איראן עבור חמאס ברצועת עזה. בשלב הבידוק החליט מפקד חיל הים דאז אליעזר מרום להוביל את שלבי בידוק האוניה ואיתור אמצעי הלחימה.

לצורך המשימה, הובילו לוחמי 669 את מרום במסוק ולאחר מכן הורידו אותו באמצעות חבל לספינת סער 5 במרחק של כ-320 קילומטרים מחופי ישראל. משם הוא הועבר אל ה"ויקטוריה" באמצעות כלי שיט של חיל הים. עד לרגע שבו אותרו אמצעי הלחימה על האוניה היה מתח עצום וחשש שמא מדובר בספינה הלא נכונה. לכן, החליט מרום להוביל בעצמו את השלב הרגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully