וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו טראמפ": ההערה של סגן נשיא ארה"ב שהרגיזה את יפן

18.8.2016 / 17:25

ג'ו ביידן, שניסה לתקוף את המועמד הרפובליקני על טענתו כי טוקיו תיאלץ לפתח נשק גרעיני, אמר: "לא בשביל זה כתבנו את החוקה שלה". כותרות העיתונים ביפן תקפו את ביידן "המתנשא וחסר הרגישות"

הערים הירושימה ונגסקי אחרי הטלת פצצות האטום במלחמת העולם השנייה/צילום: רויטרס

(תיעוד נדיר של הערים נגסקי והירושימה לאחר שהוטלו עליהן פצצות גרעין)

הערה ששחרר לאחרונה סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על כך שארצו כתבה את חוקתה של יפן גרמה לכמה הרמת גבות ביפן. בעמוד הראשי של העיתון הפופולרי "אשהי" נכתב השבוע כי הדברים שאמר "הם חסרי תקדים בחוסר רגישותם" וכי הם "עשויים להיחשב כהתנשאות".

ביידן, שהופיע ביום שני לצד המועמד הדמוקרטית הילרי קלינטון, תקף את המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ שאמר כי ייתכן שיפן תצטרך לשקול להשיג נשק גרעיני בעתיד. "האם הוא לא מבין שכתבנו את חוקת יפן כדי שזאת לא תאפשר להם להיות מעצמה גרעינית?", תהה.

אין זה סוד שהכוחות האמריקניים שכבשו את יפן לאחר מלחמת העולם השנייה כתבו את החוקה, אולם גורמים יפניים בחנו אותה וערכו בה שינויים בטרם היא אומצה. החוקה מ-1947 לא הזכירה נשק גרעיני, אולם היא "דוחה את המלחמה כזכות ריבונית של המדינה".

עוד בוואלה! NEWS:
קיסר יפן רוצה לפרוש: "דואג שאיני יכול למלא את תפקידי"
קוריאה הצפונית: ארצות הברית מתכננת נגדנו מתקפה גרעינית
תיעוד נדיר: הירושימה ונגסקי חרבות לאחר הטלת פצצות האטום

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת בחירות עם הילרי קלינטון בפנסילבניה, אוגוסט 2016. רויטרס
ניסה לתקוף את טראמפ, והעליב את יפן. ביידן וקלינטון/רויטרס

מדיניות הגרעין של יפן מתבססת על שלושה עקרונות שהוכרזו ב-1967 על ידי ראש הממשלה דאז: "לא להחזקה של נשק גרעיני, לא לייצורו ולא להכנסתו, בהתאם לחוקה הפציפיסטית של יפן".

לפי העיתונאי והסופר הירו אידה, התזמון של דברי ביידן הופך אותם לחסרי רגישות, מאחר שהם מגיעים כשראש הממשלה שינזו אבה מנסה לקדם את שינוי החוקה, חרף התנגדות חלק ניכר מהציבור. "חשבנו שרק טראמפ הוא אדם לא רגיש", אמר אידה, שלאחרונה פרסם ספר במדינה על המועמד הרפובליקני השנוי במחלוקת דונלד טראמפ. לדבריו, ביידן "שגה בדבריו. זה לא משהו שהוא צריך לשוחח עליו בגלוי בציבור".

יפנים רבים תומכים בחוקה שנוסחה לאחר המלחמה בשל הצלחתה להוביל את המדינה לשבעה עשורים של שלום ושל שגשוג יחסי. עם זאת, בקרב חוגים שמרנים יש טינה כלפי החוקה, שבעיניהם נכפתה על ארצם בידי המנצחים במלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully