וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב לתלמידיו: מדליסט אולימפי הוא פלא הבריאה - יש לברך על הצפייה בו

18.8.2016 / 6:30

הרב אליעזר מלמד, מהרבנים הבולטים במגזר הדתי-לאומי, פרסם מאמר שבו המליץ לברך על צפייה באלופים האולימפיים הישראלים בברכת "שככה לו בעולמו". הברכה שמורה למקרים בהם אדם צופה בפלאי הטבע

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

(ירדן ג'רבי, אורי ששון והמאמנים שני הרשקו ואורן סמדג'ה בנתב"ג, שלשום)

הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה ואחד מהרבנים הבולטים במגזר הדתי-לאומי, השיב לשאלה אם ראוי לברך ברכת "שככה לו בעולמו" על ספורטאים באולימפיאדה, ובהם ירדן ג'רבי ואורי ששון. "שככה לו בעולמו" היא ברכה מיוחדת שמתייחסת לראיית בריות נאות, מוצלחות או חזקות במיוחד, ובדומה לברכות רבות נפתחת בשם ובמלכות, כלומר בשמו של אלוהים ובתיאור מלכותו.

במאמר שרואה אור היום (חמישי) בעיתון הדתי "בשבע" כתב הרב מלמד כי "היום מעריצים אנשים יפים ובעלי הישגים ספורטיביים, עד שהנערצים הללו נקראים אלילי יופי או אלילי ספורט". לדבריו, "על ידי הברכה אנו מזכירים שגם התופעה המופלאה והמיוחדת הזאת היא ממנו יתברך (אלוהים, י"א)".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
בהלת הסלמונלה נמשכת: "החברות דואגות לכיס ולא לצרכנים"
היועמ"ש נגד ליברמן: אין צידוק ביטחוני לאי-החזרת גופות מחבלים
ברק: "נתניהו הוביל לחשיפה מטרידה של ישראל מול אתגר ביטחוני מרכזי"

הקהל ממתין לג'ודקא ירדן ג'רבי, אורי ששון. מגד גוזני
"תופעה מופלאה". קבלת פנים חמה למדליסטים בנתב"ג, השבוע/מגד גוזני

הרב הסביר כי הברכה אינה חובה והיא מתייחסת לראייה ממשית ולא דרך תמונה או סרט. עם זאת הוא הדגיש כי לא צריך לברך דווקא על ראיית התחרות עצמה, אלא גם לאחר מכן – בעקבות פגישה עם ספורטאי בעל יכולות מיוחדות, שמעוררת התרגשות והתפעלות.

"באולימפיאדה, שאליה מתאספים ספורטאים מכל העולם, יש לברך רק על ראיית האלופים - בעלי מדליות הזהב, שהם המיוחדים במינם", כתב הרב מלמד. באותה נשימה הוסיף כי "בכל ארץ וארץ אפשר לברך על האלופים המקומיים, כי שם הם המיוחדים בתחומם".

ירדן ג'רבי ג'ודוקא ישראלית. רויטרס
אפשר לברך זוכי מדליית זהב - וגיבורים מקומיים. ג'רבי והמדליה, בשבוע שעבר/רויטרס

הרב מלמד טען כי לגבר אסור לברך את הברכה הייחודית על ספורטאית שאינה לבושה בצניעות. "לאחר התחרות, כאשר איש נפגש בספורטאית בעלת הישגים מוכחים שלבושה בצניעות והוא מתפעל מהישגיה, הוא יכול לברך. כך יכולים גברים דתיים ומסורתיים שמשמשים בתפקידים ציבוריים, כגון שרים, חברי כנסת וראשי עיריות, לבטא את הערכתם גם לאלופות ספורט".

הברכה "שככה לו בעולמו" אינה ברכה מיוחדת לאדם. היא נאמרת על כל הבריות - בני אדם, בעלי חיים וצמחים. "כל הרואה ברייה שהיא מיוחדת במינה ומתפעל מראייתה – מברך", הסביר מלמד במאמר. הוא העיר כי "באנשים שהגיעו להישגים ספורטיביים מיוחדים יש שילוב של כישרון טבעי ומאמץ אנושי, שעל ידו הצליחו לבטא את הכישרון הטבעי".

הג'ודוקא הישראלי אורי ששון. אסף קליגר, שימוש חד פעמי
הברכה אינה חובה. ששון לאחר הזכייה, בשבת/שימוש חד פעמי, אסף קליגר

אף שההלכה קובעת כי את הברכה יש לומר פעם בחודש, הרב מלמד טען שאין מניעה לברך על כל ענף וענף בתחרויות האולימפיאדה בנפרד. "מי שרואה אלוף לריצה קצרה - יברך, והרואה אחר כך אלוף לריצה ארוכה - ישוב ויברך, וכן לגבי כל הענפים הנפרדים זה מזה. על כל אחד ואחד מברך המתפעל ברכה מיוחדת. אבל אם יראה את כולם יחד, כגון בטקס הסיום של התחרויות - יברך ברכה אחת על כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully