וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכיל, קטן וחי כשנתיים: כל הפרטים על הדיונון הסגול שמשגע את הרשת

17.8.2016 / 18:07

ד"ר רמי קליין, ביולוג וצלם תת-ימי, הסביר באולפן וואלה! NEWS על הדיונון שהתגלה בקרקעית הים, שסרטון שבו הוא מככב התפשט ברשת. אם קיוויתם להיתקל בו בחופי ישראל, אתם צפויים להתאכזב

עריכת וידאו: אביב אירגז, עריכת תוכן: סיגל סיריוס ולירן מוסלי ברן, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

הרשת התמוגגה למראה הדיונון הסגול בעל העיניים המתוקות שסרטון שבו הוא מככב התפשט ברשת כמו אש בשדה קוצים. אחרי שכולנו צפינו ביצור החמוד, הגיע הזמן לקצת הסברים על הדיונון המשונה הזה. ד"ר רמי קליין, ביולוג וצלם תת-ימי מבית הספר האקדמי למדעי הים רופין, שפך מעט אור על היצור המסקרן - דיונון רוסיה פסיפיקה.

ד"ר קליין פתח בבשורה מרה למי שקיווה לראות את הייצור החמוד בחופי הארץ: "בחוף בוגרשוב כנראה שלא נראה אותו וגם לא באילת, אלא אם יהיו נסיבות נדירות מאוד של הגירת מינים. תופעה נדירה ביותר, אך אפשרית". הדיונון בעל ממדים קטנים מאוד ויכול להגיע לאורך של עד 12 סנטימטרים. הוא חי גם במים רדודים בעומק של כ-20 מטרים ובתקופת הרבייה הוא צולל עד לעומק של קילומטר.

אם אתם אוהבים מאכלי ים ונהנים לחפש טעמים חדשים, אולי לא תשמחו לגלות שלמרות שדיונון רוסיה פסיפיקה ניתן לאכילה, בגלל מיעוט הפריטים בטבע אין בו כדאיות מסחרית, ולכן ככל הנראה לא ניתן יהיה למצוא אותו במסעדות.

עוד בוואלה! NEWS:
בבית הספר ברמלה הופתעו מצנצנות העוברים: "חשבתי שאלו צפרדעים"
צפו: לווייתן קפץ מהמים לעיני השייטים ההמומים
לא יאמן: טיגריס מציל עובד גן חיות מתקיפת נמר

דיונון חמוד במיוחד. צילום מסך
לא ניתן לדעת אם מדובר בזכר או בנקבה/צילום מסך
"דיונון רוסיה פסיפיקה יכול להפוך את צבעו מסגול לבורדו, וגם לצבעים ירוקים וחיוורים מאוד באמצעות איברים נושאי פיגמנטים שנקראים כרומטופורים"

"דיונון רוסיה פסיפיקה יכול להפוך את צבעו מסגול לבורדו, וגם לצבעים ירוקים וחיוורים מאוד באמצעות איברים נושאי פיגמנטים שנקראים כרומטופורים", הסביר ד"ר קליין, "התהליך הזה קורה בגלל שלוש סיבות: לצרכי הסוואה, לצורך משיכת בני המין השני בעונת הרבייה או כשהדיונון חש מאוים".

ד"ר קליין ציין כי ככל הנראה, הסרטון שהתפרסם צולם במים עמוקים משום שמדובר בעונת הרבייה של הדיונון. "צורת הרבייה שלו מעניינת מאוד", אמר. "לזכר יש שמונה זרועות קצרות ושתיים ארוכות. בעזרת אחת הזרועות הארוכות הוא מעביר תאי זרע אל הנקבה והיא מדביקה אותן להתפתח על סלעים". נראה שהדיונונים לא נהנים זמן רב מהצאצאים שלהם, משום שלדברי ד"ר קליין, "זמן קצר אחרי שהצאצאים בוקעים, הדיונונים הבוגרים מתים. תוחלת החיים שלהם קצרה במיוחד: כשנתיים לכל היותר". הוא הוסיף כי מהסרטון לא ניתן לדעת אם מדובר בזכר או בנקבה.

הצלם התת-ימי הדגיש כי אין שום דבר מיוחד בתגלית הזאת וכל הזמן מתגלים מינים חדשים ומסקרנים. למרות זאת, יש לד"ר קליין הסבר על הסיבה שהייצור הספציפי הזה ריגש את מי שצפה בו: "הוא מזכיר פוקימון, או שגודלו הזעיר מעורר חיבה בקרב החוקרים, וכנראה אלה הסיבות היחידות ל-15 דקות התהילה שקיבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully