וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממלחמה קרה למלחמת עולם: נתניהו ערך שיחת בירור לשר כץ

17.8.2016 / 10:25

השר ישראל כץ המשמש כיו"ר מזכירות הליכוד אישר החלטות המחזקות את כוחו של הגוף המנהל על חשבון נתניהו. לאחר שאושרו סעיפים המצמצמים את סמכויות ראש הממשלה, תגובתו לא איחרה לבוא

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: "נתניהו ביקש מדוד ביטן לבטל את הקמת התאגיד הציבורי")

"הו-הא, מי זה בא? ראש הממשלה הבא" – את הקריאות האלה, שקיבלו את פניו של שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ בהגיעו לכפר המכביה אתמול (שלישי), ראש הממשלה בנימין נתניהו כנראה לא אהב לשמוע. את ההחלטה שהתקבלה בתום ישיבה סוערת של מזכירות הליכוד – הגוף שמוגדר כדירקטוריון התנועה, שבראשו עומד כץ – הוא כנראה אהב עוד פחות. ברוב גורף אישרה המזכירות שורה של סעיפים ונהלים שמשמעותם היא אחת: חיזוק כוחה של המזכירות בניהול ענייני התנועה על חשבון היו"ר, הלא הוא נתניהו. הבוקר ערך ראש הממשלה שיחת בירור לשר, בעקבות הדברים.

תחילתה של הסאגה הליכודית בבחירות האחרונות, שעוררו תחושות מרירות בקרב בכירים ופעילים בליכוד שהרגישו שמודרו מניהול הקמפיין לטובת אנשי המקצוע שמינה נתניהו. דוח נפיץ של מבקר הליכוד, שי גלילי, על קמפיין בחירות 2015, האשים את מקורבו של נתניהו, שלמה פילבר, שהיה מנהל מטה הבחירות ומשמש כיום מנכ"ל משרד התקשורת, בחריגה שהוגדרה "דרקונית" מתקציב הקמפיין בסכום המוערך בשמונה מיליון שקלים, והסעיר את מוסדות התנועה בחודשים האחרונים. כץ, בתגובה, הוביל מהלך לחיזוק סמכויות המזכירות והרחבתן, כמו התניה של כל מינוי או הוצאת כספים של מטה הבחירות באישור מראש של המזכירות, כשברקע מרחפת דרישתו להתמנות לתיק החוץ – דרישה שלעת עתה נותרה ללא מענה.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
יעלון: "גורמים בממשלה הכריזו מלחמה על התקשורת והעליון"
המועמד של נתניהו למזכיר הממשלה: מקורבו צחי ברוורמן
כחלון על מהפכת הדיור: "חשבתי שזה ייקח פחות זמן – אך אעמוד ביעדים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כץ בישיבת מזכירות הליכוד, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

בישיבה סוערת של יותר משעתיים, דנו כמאה חברי מזכירות בשינויים המוצעים. בראש סדר היום הוצבה ההצעה למנות יועץ משפטי נפרד שישמש את המזכירות, בקריאת תיגר ברורה על היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, שנחשב מזוהה עם נתניהו. לאחר מתקפה קשה על הלוי, שניסה לשכנע שאין צורך בפיצול הייעוץ המשפטי, אישרה המזכירות פה אחד את מינויו של עו"ד אילן בומבך ליועץ המשפטי של המזכירות, כך שלמזכירות יש מעתה אוטונומיה משפטית.

לאחר מכן, עברו חברי המזכירות לדון בנהלים, הכוללים בין היתר את קציבת הכהונה של בעלי התפקידים בתנועה וחיוב כל התקשרות, מינוי או הוצאת כספים באישור מראש של המזכירות. ההחלטה אושרה ברוב גורף ואף בתמיכתם של מי שעומדים בראש המוסדות הנוספים בתנועה: יו"ר מרכז הליכוד וראש ועדת החוקה השר חיים כץ, השר זאב אלקין המשמש כיור לשכת הליכוד ויו"ר הקואליציה ויו"ר הסיעה דוד ביטן. בהצעה של כץ תמכו גם סגני השרים איוב קרא וג'קי לוי וחברות הכנסת שרן השכל ונאוה בוקר, ורק שניים התנגדו, בהם השר צחי הנגבי, הנחשב בימים אלה לשר המקורב ביותר לנתניהו.

בעוד ברשתות החברתיות פעילים המזוהים עם נתניהו ניסו למתג את המהלך כניסיון פוטש של כץ, חלק מהפעילים שהתייצבו בכפר המכביה בחום המכביד של אמצע אוגוסט הבהירו כי מבחינתם מדובר פשוט בדמוקרטיה. "אין פה שום קרב, אלא נהלים שצריך להסדיר", אמר פעיל בכיר בליכוד לוואלה! NEWS. "זאת מפלגה דמוקרטית שיש לה מוסדות שצריכים לפקח, לאזן ולבלום. אף אחד לא מטיל ספק בראש הממשלה – הוא ראש הממשלה הטוב ביותר שיש לניהול המדינה, אבל הוא לא שליט אבסולוטי. למוסדות הליכוד חייב להיות משקל – זו דמוקרטיה במיטבה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. ראובן קסטרו, לע"מ, עיבוד תמונה
לא סוף פסוק. נתניהו וכץ/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, לע"מ

אחרים, לעומת זאת, יצאו מההצבעה והגדירו אותה כלא פחות מ"המהפכה הליכודית", והצביעו על כך שנתניהו למעשה יאבד חלק משמעותי באחיזתו בתנועה. העובדה שראש הממשלה נפרד בשבועות האחרונים מיועצו הפוליטי הקרוב, קובי צורף, וטרם מינה לו מחליף, הורגשה בשטח, שכן כל ההצעות שכץ הביא עברו ברוב גורף, כמעט ללא מאמץ.

במסגרת מה שרבים מגדירים כ"מלחמה קרה" בין נתניהו וכץ, בשלב הזה, נראה שידו של האחרון על העליונה. עם זאת, בכירים בליכוד מעריכים כי לא מדובר בסוף פסוק, והתגובה אכן לא איחרה לבוא. בערוץ 10 דווח אמש כי חלק מיועציו של נתניהו המליצו להעניש את כץ על התנהלותו ולקחת ממנו את אחד התיקים שבידיו אך נתניהו דחה הצעות אלה, שעשויות כעת לקום לתחייה. במקביל, נערכים בליכוד לקרב משפטי שינוהל על ידי שליחיו של נתניהו, שינסו לערער על ההצבעות באמצעות עתירות לבית הדין של התנועה. נתניהו, לפי ההערכה, לא יעבור בשתיקה על הצעדים המתריסים של כץ, או במילותיו של בכיר בליכוד: "כץ מתח את החבל – עכשיו זו מלחמת עולם".

(עדכון ראשון: 23:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully