וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן ופוטין נפגשו ברוסיה: "לאזור כולו יש הרבה ציפיות מאיתנו"

לראשונה מאז הפלת מטוס הקרב הרוסי, נפגשו שני הנשיאים במשך כשעה וחצי, והכריזו על חידוש שיתוף הפעולה בתחומים שונים. פוטין: "הייתי בין הראשונים שתמכו בשלטון הטורקי לאחר ניסיון ההפיכה, מקווה ששלטון החוק יושב"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז היום (שלישי) בפתח פגישתו עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין בסנט פטרסבורג כי "לאזור כולו יש הרבה ציפיות מאיתנו, ושיתוף הפעולה יתרום לפתרון בעיות רבות באזור". ארדואן הודה לפוטין על ההזמנה, והדגיש: "נחדש את ההתייעצויות בדרגים הגבוהים. זאת הזדמנות לחידוש היחסים, ויש נושאים רבים על האג'נדה".

ארדואן התייחס גם למצב בטורקיה לאחר ניסיון ההפיכה, והודה לנשיא הרוסי על כך שהביע את תמיכתו בשלטון באנקרה. "ניסיון ההפיכה של ה-15 ביולי היה משמעותי", אמר. "כל העם הטורקי, שמח שהבעת את הסולידריות שלך עמנו". לדבריו, "ביום ראשון באיסטנבול הייתה לנו עצרת ענקית, שהוכיחה שוב כי העם שלנו מאמין בדמוקרטיה ומתנגד למורדים. פתחנו עכשיו בתהליך חיובי, שונה מאוד בטורקיה. אני מאמין שעם הצעדים שננקוט בזמן הקרוב, ניכנס לעידן חדש".

לקריאה נוספת:
לראשונה מאז חידוש היחסים: שרי החוץ של רוסיה וטורקיה נפגשו
מתקרבים לפיוס: פוטין וארדואן שוחחו אחרי יותר מחצי שנה של נתק
רוסיה: היחסים לא ישוקמו בתוך ימים; טורקיה: לא נשלם פיצויים

ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן במסיבת עיתונאים, סנט פטרסבורג, 9 באוגוסט 2016. רויטרס
"חזרה לשיתוף פעולה בהיקף של לפני נובמבר 2015". ארדואן ופוטין, היום/רויטרס

"אחרי הטרגדיה בחודש נובמבר שעבר, שבה נהרגו אנשינו, היחסים הידרדרו לרמה נמוכה ביותר", קרא פוטין. "הביקור שלך היום, למרות המצב הפוליטי המורכב בטורקיה מצביע על רצון לחדש את היחסים בין שתי המדינות. היום יש לנו הזדמנות לדון בסוגיות רבות, כולל חידוש הסחר ושיתוף הפעולה במאבק בטרור". הוא הוסיף: "אני יודע שהייתי אחד מהאנשים הראשונים שהתקשור ותמך בך לאחר ניסיון ההפיכה. הייתי רוצה להביע תקווה שהנהגה הטורקית תתמודד עם המשבר הזה, וששלטון החוק יושב".

עומר צ'ליק, השר הטורקי הממונה על הקשר האיחוד האירופי, הגיב לדברים והבהיר כי חידוש היחסים עם רוסיה לא יוביל להתרחקות ממדינות אירופה. עם זאת, הוא שב ואיים כי אם האיחוד האירופי לא יספק תאריך יעד ברור להקלת אשרות הכניסה למדינות האיחוד לאזרחי טורקיה, אנקרה לא תיישם את ההסכם ליישוב מחדש של פליטים ומבקשי מקלט. מוקדם יותר היום, בכירים בגרמניה אמרו כי הם מקבלים בברכה את ההפשרה ביחסים בין טורקיה ורוסיה ואינם חוששים כי טורקיה תתרחק מברית נאט"ו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן במסיבת עיתונאים, סנט פטרסבורג, 9 באוגוסט 2016. רויטרס
"הזדמנות לדון בסוגיות רבות". פוטין, היום/רויטרס

הפגישה בין שני המנהיגים מגיעה בניסיון לשקם את מערכת היחסים הפגומה בין שתי המדינות מאז הפלת המטוס הרוסי מעל שמי טורקיה בשנה שעברה. זו הפעם הראשונה שבה עוזב ארדואן את המדינה מאז ניסיון ההפיכה הכושל בחודש שעבר. בתום הפגישה, שארכה כשעה וחצי, מסר גורם המקורב לנשיאות טורקיה כי התנהלה "ברוח טובה", וגורם נוסף מסר לרשת CNNTürk בשפה האנגלית כי יש "הסמכה נרחבת על חזרה להיקף שיתוף הפעולה של לפני נובמבר 2015".

במסיבת עיתונאים נוספת שכונסה לאחר הפגישה, הבהיר ארדואן, שכינה את פוטין "חברי היקר", כי אנקרה ומוסקבה נחושות לחדש את היחסים. בין היתר, ציין הנשיא הטורקי כי יחודשו הטיסות בין רוסיה לטורקיה, יוסר החרם הרוסי על תוצרת חקלאים, יחודשו אשרות הכניסה לאזרחי המדינות, ויקודמו פרויקטים בתחומי האנרגיה והביטחון. "הכול יטופל בימים הקרובים", הבהיר, וציין בין היתר השקעה משותפת בכור גרעיני למטרות אנרגיה, שיתוף פעולה בתחום ההגנה, יחד עם אזרבייג'ן, וקידום פרויקט צינור הגז הטורקי.

פוטין הוסיף כי "יש את כל התנאים להשבת היחסים הבילטראליים. רוסיה מוכנה לשיתוף הפעולה הזה". הוא הדגיש כי "קיימת הבנה משותפת שהמרכיב הכי חשוב בעבודה שלנו זה המאבק בטרור, נמשיך במגעים בנושא זה". שר הכלכלה הרוסי, אלכסיי אוליוקייב, אישר כי החרם על התוצרת החקלאית הטורקית יוסר עד לסוף השנה.

נשיט טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעצרת תמיכה בשלטון, איסטנבול, 7 באוגוסט 2016. רויטרס
"העם מתנגד למורדים". ארדואן ורעייתו בעצרת "למען הדמוקרטיה", ראשון/רויטרס

אנקרה ומוסקבה, שהיו שותפות אסטרטגיות מרכזיות בעבר, עברו משבר חריף ביחסים מאז נובמבר 2015, עת מטוס רוסי מסוג סוחוי SU-24 שנכנס למרחב האווירי של טורקיה, הופל על ידי מטוסי קרב של האחרונה. בעקבות זאת הורה פוטין על סנקציות כלכליות כלפי טורקיה, סוכנויות הנסיעות הרוסיות הפסיקו למכור חבילות נופש לטורקיה, רוסיה סבלה מעלייה במחירי הגז הטבעי וטיסות תיירים הפסיקו להמריא בין המדינות. עתה, עם תום התקופה המתוחה, ראשי המדינות הביעו נכונות לאחות את הקרעים ולהחיות את הקשרים הכלכליים והמסחריים ביניהן.

בריאיון שהעניק אתמול ארדואן הוא טען כי הוא מעוניין לחדש את היחסים עם רוסיה ולשוב לשיתוף פעולה. "זה יהיה ביקור היסטורי והתחלה חדשה", אמר, "אני מאמין שנפתח דף חדש ביחסים. יש לשתי המדינות הרבה מה לעשות ביחד".

ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן, אנקרה. רויטרס
"מאמין שנפתח דף חדש". פוטין וארדואן ב-2014/רויטרס

האירוע הטראומתי של ניסיון ההפיכה בטורקיה דחק את האחרונה לחדש את מערכת היחסים עם רוסיה. איש הדת פתהוללה גולן, שמואשם בתכנון ניסיון ההפיכה, נמצא בפנסילבניה שבארצות הברית.

על כן, מעדיפים בכירי הממשל בטורקיה לנסות ולחזק את היחסים עם בעלת הברית לשעבר רוסיה, שמא יווצר קרע ביחסים עם ארצות הברית על רקע שהותו של גולן שם. יתרה מכך, לאחרונה השמיעו כמה בכירים טורקיים האשמות כלפי ארצות הברית כי היא סייעה בתכנון ניסיון ההפיכה, מה שעשוי ללבות את האש ולפגום בקשרי המדינות.

מנגד, הקרמלין דאג לגבות את משטרו של ארדואן לאחר ניסיון ההפיכה ולהביע בו תמיכה. צעד זה מוכיח את נכונתו של פוטין לנרמל את היחסים בין המדינות. יועצו של פוטין לענייני חוץ, יורי אושקוב, אמר כי הדיונים בין שני המנהיגים יכללו צעדים מעשיים להשבת הפרויקטים המשותפים לסדר היום ותכנון שיתוף פעולה בתחומים שונים כמו גז טבעי וביטחון. ייתכן כי גם נושא הפיצויים על הפלת המטוס יעלה על הפרק. נושא זה עלול לעורר התנגדות מצד טורקיה. אושקוב סיכם ואמר כי ישנה חשיבות מכרעת לשיחות, גם אם לפי שעה לא ייחתמו בהם הסכמים.

(עדכון ראשון: 13:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully