וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבריו של הפליט הסורי שנרצח באיסטנבול: "אין מי שמגן עלינו"

וויסאם סנקרי נחטף, נאנס ונרצח על רקע הומופובי, ושותפיו לדירה חוששים כעת מגורל דומה. "אנשים אמרו לי, 'אתה הבא בתור'", סיפר אחד מהם. מותו האכזרי שופך אור על תנאי החיים הקשים של הפליטים במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

לפני כשבועיים, נמצאה באיסטנבול גופתו ערופת הראש של וויסאם סנקרי, פליט סורי הומו, שעל פי ההערכות נחטף, נאנס ונרצח על ידי כמה גברים. שותפיו לדירה, שזיהו את סנקרי רק הודות למכנסיים שלבש בעת שיצא מביתם המשותף בעיר יומיים לפני כן, חוששים כעת מגורל דומה וטוענים כי כבר קיבלו איומים רבים על חייהם.

אחד משותפיו של סנקרי סיפר בריאיון לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי "היו אנשים ברחוב ואנשים בטלפון, שאמרו, 'אתה הבא בתור'. היו גם הודעות בפייסבוק". שותף נוסף הבהיר, בהתייחסות לפסיקת בית דין יווני שקבע כי אין כל מניעה להחזיר פליטים להט"בים לטורקיה במסגרת הסכם הפליטים עם האיחוד האירופי: "לזה קוראים מקום בטוח? אין לנו ארגון שמגן עלינו. אנחנו רוצים שכולם באירופה יבינו את המצב שלנו פה כסורים, ובמיוחד כהומואים. אנחנו סובלים".

עובד ניקיון במחנה הפליטים ניזיפ בטורקיה נידון ל-108 שנות מאסר כי תקף מינית ילדים. AP
רוצים שיבינו את המצב שלהם. ילדים פליטים סורים בטוריקה/AP

חבריו של סנקרי סיפרו כי בחודשים האחרונים לחייו, הוא פנה לרשויות הטורקיות, לסוכנויות האו"ם ולארגוני סיוע נוספים, אולם אלה לא הצליחו להבטיח את ביטחונו. לדבריהם, בחודשים שלפני מותו סנקרי נחטף ונאנס על רקע הומופובי בשני מקרים שונים, וזכה ליחס מלגלג מצד השוטרים כשהתלונן על כך, הקליט סרטון שבו טען כי הוא ייהרג בקרוב בפשע הומופובי, פוטר מעבודתו בשל מיניותו, ואף עבר לעיר אחרת לזמן קצר.

"לפני חמישה חודשים, הוא הותקף ונדקר בראשו", הוסיף אחד משותפיו. "הוא הלך למשטרה, אבל הם לא עזרו לו. בפעם אחרת הוא הוכנס למכונית והיה צריך להשליך את עצמו ממנה כדי להינצל". לדבריו, ב-25 ביולי, כשראו אותו לאחרונה, הוא קיבל שיחת טלפון מסורי שהגיע לאיסטנבול לאחרונה. "הוא הלך לראות אותו, ומעולם לא חזר", סיפר. "יומיים לאחר מכן שמענו שהוא מת".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מצעד הגאווה באיסטנבול, 26 ביוני 2016. עמית מאיר, מערכת וואלה! NEWS
קהילת הלהט"ב בטורקיה סובלת מעוינות. דגל הגאווה באיסטנבול/מערכת וואלה! NEWS, עמית מאיר

הקשיים שניצבו בפני סנקרי מצטרפים לקשיים שפליטים סורים רבים חווים במדינה, לצד העוינות כלפי להט"בים בטורקיה, שהולכת וגוברת בשנים האחרונות. מרבית הסורים לא יכולים לעבוד באופן חוקי, ונאלצים לעבוד תמורת שכר נמוך במיוחד. סנקרי, למשל, קיבל רק כמחצית משכר המינימום במדינה בעבודתו כמנקה בבית חולים. תמורת שבעה ימי עבודה בשבוע, הוא קיבל כ-600 לירות טורקיות (כ-770 שקלים) בחודש בלבד.

"אנחנו עובדים כמו חיות", סיפר אחד מחבריו של סנקרי, שעבד כמורה בסוריה, וכעת עובד כמלצר. "אף אחד לא עובד בתחום שהוא למד. אנחנו עובדים כאן 13-12 שעות ביום. אין לנו סופי שבוע. הטורקים רוצים שנעבוד ונעבוד ונעבוד – בלי כסף או זכויות". סנקרי, שהגיע לראשונה לעיר האטאי והיה רשום בה – ולא באיסטנבול שבה התגורר, היה אחד מאותם פליטים שהבירוקרטיה הטורקית סיבכה את גישתם לסיוע מצד הרשויות או מצד סוכנויות האו"ם. "הוא היה נואש לסיוע, אך לא הצליח להשיג אותו", סיפר חוסאם, פעיל להט"ב סורי מאיסטנבול.

גורם ממשלתי טורקי מסר בתגובה לדיווח ב"גרדיאן" כי "אנו חוקרים את המקרה, וננקוט בצעדים הנחוצים על מנת להביא את האחראים לצדק. אין ביכולתנו לאשר את הטענה כי בקשתו של הקורבן לסיוע זכתה להתעלמות מצד רשויות אכיפת החוק". סוכנות האו"ם לפליטים, UNHCR, מסרה כי היא פועלת ליישוב מחדש של פליטים להט"בים, אולם הדגישה כי רישום הפליטים הוא בסמכות הרשויות הטורקיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully