וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוצאתו להורג של מדען הגרעין האיראני עלולה לסבך מחדש את קלינטון

8.8.2016 / 10:30

חמש שנים לאחר שנשלח למאסר בגין בגידה, הוחמר במפתיע עונשו של שאהרם אמירי. סיבה אפשרית לכך היא מייל אחד שנחשף במסגרת הפרשה שבה מעורבת שרת החוץ לשעבר, העשוי להוכיח שהאדם "שנחטף ולא נכנע בחקירתו", דווקא שיתף פעולה עם "השטן הגדול"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

אחרי חמש שנים של דממה כמעט מוחלטת בפרשה, מדען הגרעין האיראני המסתורי שב לתפוס כותרות בארצו - הפעם בשל הוצאתו להורג המפתיעה. שאהרם אמירי נתלה בחשאי בשבוע שעבר, אחרי שהוחזק במעצר בחמש השנים האחרונות. משפחתו אישרה בסוף השבוע כי גופתו הושבה לידה, ואתמול (ראשון) הוציאה מערכת המשפט ברפובליקה האסלאמית הודעה רשמית תקיפה, שאיששה כי הושת עליו עונש מוות בעקבות מסירת מידע חיוני לארצות הברית, "האויבת מספר 1 של המדינה". הסיבה לתפנית קשורה ככל הנראה לפרשת המיילים של הילרי קלינטון, שמסרבת לתת לה מנוח.

סיפורו של אמירי אפוף מסתורין ומלא בחורים. הוא נעלם ביולי 2009, בעת שעלה לרגל לערב הסעודית. ההודעה הראשונה על היעדרותו נמסרה בתחילת ספטמבר באותה השנה על ידי הממשלה בטהראן. סוכנות הידיעות המקומית פארס התייחסה אליו אז כאל "אזרח איראני", ללא הזכרת מקצועו, כשטענה כי ייתכן שהוא מוחזק בריאד. בסוף אותו החודש מסר משרד החוץ האיראני כי הוא נמצא בידיה של וושינגטון, ובדצמבר הוא האשים את ארצות הברית בחטיפתו וקרא לה לשחררו. במחלקת המדינה, שבראשה עמדה אז קלינטון, סירבו לאשר או להכחיש.

אמירי עצמו צץ שוב בחודש יוני 2010, 11 חודשים לאחר שנעלם, כשהעלה ליוטיוב שלושה סרטונים ובהם מידע סותר על גורלו. בראשון סיפר כי נחטף בידי סוכנים של סוכנות הביון המרכזית (CIA) ושל המודיעין הסעודי. בהודעתו השנייה, שהועלתה לרשת באותו היום, הוא סיפר כי חי מרצונו באריזונה, שם הוא שיפר את השכלתו. בהודעה שלישית שפרסם בסוף אותו החודש טען כי הוא נמלט ממעצר ונמצא במנוסה מהרשויות בווירג'יניה.

עוד כתבות בנושא:
איראן הוציאה להורג את מדען הגרעין שערק לארה"ב ושב למדינה
איראן על הוצאת מדען הגרעין להורג: "העביר מידע חיוני לארה"ב"

מדען הגרעין שהראם אמירי בעת נחיתתו בטהראן, בירת איראן, יולי 2010. AP
סיםר כי התעורר במטוס שעשה את דרכו לארה"ב. אמירי בריאיון לרשת איראנית טרם שובו לאיראן, יולי 2010/AP

ב-13 ביולי הוא הגיח אל שגרירות פקיסטן בוושינגטון, המטפלת באינטרסים של איראן בארצות הברית' וביקש לשוב למולדתו. בריאיון שהעניק בטרם חזרתו לרשת פרס TV, שופור של המשטר בטהראן, הוא סיפר כי בעת שהיה בעיר הקדושה מדינה, שלושה גברים בכלי רכב מסחרי שהתחזו לעולי רגל הציעו לו טרמפ.

לטענתו, לאחר שנכנס למכונית, אדם שישב במושב האחורי כיוון אקדח לעברו והפציר בו לשמור על שתיקה. לאחר מכן, טען אמירי, השלושה לקחו אותו למקום סודי והזריקו לו חומר כלשהו עד שהתעורר ב"מטוס ענק" שהיה בדרכו לארצות הברית. יומיים לאחר התייצבותו התמוהה בשגרירות פקיסטן, ב-15 ביולי 2010, הוא נחת בנמל התעופה בטהראן.

הוא התקבל בכבוד של גיבור שחזר משבי האויב, ובני משפחתו נכחו וצהלו בטקס רשמי שארגנו הרשויות. המדען ניסה גם להפחית בחשיבותו והצהיר במסיבת עיתונאים שכינס בנמל התעופה כי הוא רק חוקר פשוט, ללא נגיעה לתכנית הגרעין הסודית של ארצו. לדבריו, גם סוכנים ישראלים נכחו בחקירותיו, שכללו עינויים פיזיים ונפשיים ושבהן הוצע לו 50 מיליון דולר תמורת שיתוף פעולה. כמובן, כך הכריז, הוא סירב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעלם בתקופת שלטונו. נשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד/מערכת וואלה!, צילום מסך
כלי תקשורת דיווחו כי אמירי פירט בהרחבה על תכנית הגרעין של ארצו ואימת את הערכות סוכנויות הביון בנושא

היו אלה ימי שלטונו של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד, והחשד במערב סביב האפשרות שטהראן מפתחת נשק גרעיני היה בשיאו. כל מידע מאדם המעורה בתכנית היה חיוני לשירותי המודיעין הזרים - ואמירי החזיק בכזה לפי כל הסימנים וההכרזות. ההילה סביבו - בין אם הייתה אמיתית או מזויפת - דעכה במהירות והוא נעצר במאי 2011, אז נשפט לכמה שנות מאסר בגין בגידה.

כלי תקשורת אמריקניים דיווחו באותה תקופה כי אמירי פירט בהרחבה על תכנית הגרעין של ארצו ואימת את הערכות סוכנויות הביון בנושא. מה שגרם לפירוק העסקה, כך דווח, היה החשש למשפחתו שנותרה באיראן - מנוף לחץ מוכר של טהראן כלפי גולים ועריקים. רבים מהם נאלצים לשוב לארצם תחת הצגה של אמונה מלאה ברפובליקה האסלאמית, שם הם באים על עונשם. כך, ככל הנראה, היה גם במקרה של המדען המסתורי.

הילרי קלינטון בעצרת בחירות באומהה, נברסקה, 1 באוגוסט 2016. רויטרס
הרתרשלותה הביא להוצאתו להורג של אמירי? קלינטון/רויטרס

בטהראן לא פירטו מדוע גזר דינו של אמירי הוחמר מעונש מאסר לעונש מוות, אך הסבר אפשרי לכך הוא הבנתם שהמדען אכן שיתף פעולה עם "השטן הגדול" והעביר לו מידע מבפנים על קודש הקודשים של הרפובליקה האסלאמית. אימות שכזה עשוי היה להגיע מתכתובות המיילים הפרטיים של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, שנחשפו במסגרת חקירת הפרשה שעדיין מטילה צל כבד על תדמיתה.

מדובר בקבוצת מיילים שפורסמה בחודש ספטמבר אשתקד על ידי מחלקת המדינה. אחד מהם היה של ג'ייק סאליבן, יועצה הבכיר ביותר של קלינטון לענייני מדיניות חוץ. שלושה ימים לפני שובו של מדען הגרעין לארצו, הוא כתב לה כי הוא חושש מהשפעת הסיקור התקשורתי של הפרשה. "האדון שדיברת עליו עם ביל ברנס הופיע במחלקת האינטרסים של ארצו מאחר שהוא לא מרוצה ממשך הזמן שנדרש כדי לארגן את עזיבתו. זה עלול להוביל לסיפורים בעייתיים ב-24 השעות הבאות. נמשיך לעדכן אותך", הדגיש.

כשבוע לפני כן נכתב מייל אחר שעסק באמירי. ריצ'רד מורנינגסטאר, שהיה אז יועץ מיוחד של קלינטון לענייני אנרגיה באירוסיה, כתב לה ב-5 ביולי כי "לגבי הנושא שעליו דיברנו, מדובר בסוגיה דיפלומטית ו'פסיכולוגית' ולא בסוגיה חוקית". הוא התייחס, כפי הנראה, להססנותו של המדען שערק להמשיך בשיתוף הפעולה וברצונו לשוב לארצו. "חייבים לתת לחבר שלנו מוצא. עלינו להכיר בחששות שלו ולמסגר אותן תחת אי-הבנה ללא כוונות זדון, ולהבטיח שזה לא יחזור על עצמו. האיש שלנו לא יוכל לעשות גם ככה שום דבר. אם עליו לעזוב, אז שיהיה".

הפרשה עשויה לשמש ככלי ניגוח עבור טראמפ

משרד המשפטים האמריקני סגר לאחרונה את החקירה של קלינטון ללא המלצה לכתב אישום נגדה. עם זאת, האפשרות שהתרשלותה בשמירה על חומר רגיש הובילה להוצאתו להורג של מי שהיה נכס אמריקני צפויה לשמש את מתנגדיה ובראשם יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ. ב-13 ביולי 2010, אז הופיע אמירי בשגרירות הפקיסטנית, אמרה שרת החוץ דאז כי הוא "אדם חופשי שרשאי לעשות כרצונו".

"בהודעה הרשמית של הרשויות נאמר שבזכות המעקב המודיעיני הן הבינו כי הוא ערק ולא נחטף, אך למודיעין האיראני לא היו עדויות חדשות מאז", אמר לוואלה! NEWS ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מאוניברסיטת תל אביב ומהפורום לחשיבה אזורית.

הוא חיזק את ההערכות שלפיהן אותם מיילים שפורסמו בשנה שעברה הם אלו שסתמו את הגולל על אמירי והביאו להחמרה בעונש המאסר המקורי שלו, שהיה אמור להסתיים בקרוב. "מערכת המשפט באיראן אמנם לא שקופה, אך היא הייתה יכולה לתפור לו תיק כבר אז ולא להמתין חמש שנים", הוסיף ד"ר צימט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully