וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: ליקויים במחקר הקושר בין זיהום לסרטן במפרץ חיפה

4.8.2016 / 18:30

שרי הבריאות והגנת הסביבה קיבלו את דוח הוועדה, שסברה כי שיטות המחקר לא מהוות תשתית מבוססת ולכן לא ניתן להתייחס לממצאיו. זאת, למרות עקביות התוצאות והיותן של השיטות מוכרות ברמה בינלאומית

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביב אירגז

(מאות תושבי חיפה הפגינו בחוף הכרמל במחאה על דחיית הערעורים נגד תכנית הבנייה במפרץ, בשבוע שעבר)

שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה זאב אלקין קיבלו אתמול (רביעי) את דוח הוועדה המדעית שבדקה את הטענות על קשר בין זיהום האוויר לתחלואה בסרטן במפרץ חיפה. הוועדה סברה כי שיטות המחקר, שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם בחודש פברואר, אינן מהוות תשתית מחקרית מבוססת ולכן לא ניתן להתייחס לממצאים שהתקבלו עד כה. לדברי הוועדה, "הממצאים האלה לא יכולים להוות בסיס להערכת התחלואה ולקשר שבין זיהום האוויר ומצב התחלואה באזור מפרץ חיפה".

צוות החוקרים מסר בתגובה להחלטה כי "הדוח המלא, בהובלת חוקרים מאוניברסיטת חיפה, נכתב על ידי טובי המומחים בארץ, בהם מומחים מהטכניון ואוניברסיטאות חיפה, תל אביב ובן גוריון. הדוח עצמו מורכב ממחקרים שונים, שבוצעו על ידי חוקרים מאוניברסיטאות שונות, ומבוסס על מאגרי נתונים חיצוניים מכמה גורמים, בהם משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וצה"ל. למרות שמדובר בחוקרים שונים, מחקרים שונים ומאגרי נתונים שונים, כל התוצאות הן עקביות, וקיימת התאמה גבוהה בין המחקרים השונים בכל הנוגע ל'מוקדים החמים' של התחלואה שהתגלו".

"זאת ועוד, מחקר המבוסס על מתודולוגיית הדוח פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Environmental Research, שמפרסם מדי שנה רק עשרות בודדות של מחקרים הנבחנים בקפידה ונבחרים מבין מאות שמוגשים לכתב העת", הוסיפו החוקרים. "עובדה זו מעידה על כך שמדובר במחקר בין המובילים בתחומו, וכי המתודולוגיה שבה השתמשו החוקרים עומדת בסטנדרטים מדעיים בין-לאומיים גבוהים. ביקורת על הדוח או על המתודולוגיה שלו היא דבר לגיטימי ומקובל. לנגד עינינו עומדת רק האמת המדעית והמחקרית, ואין לנו אינטרסים אחרים מלבדה".

עוד בוואלה! NEWS:
כאלף הפגינו בחיפה נגד הרחבת מתחם בתי הזיקוק: "מסרטנים אותנו"
"פצצת הגרעין של נסראללה": צעד נוסף לסגירת מיכל האמוניה בחיפה
עקב חשיפת וואלה! NEWS: בכיר במשרד להגנת הסביבה הושעה מעיסוק בבזן

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
"למרות שמדובר בחוקרים, מחקרים ומאגרי נתונים שונים, התוצאות עקביות". בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה כי "ממצאי המחקר כל כך ברורים ונחרצים שתגובת המשרדים מגוחכת בקיצוניותה. נראה שכדאי שהמשרדים ימליצו למל"ג להשעות את הפרופסורים שכתבו את הדו"ח לאלתר וייקחו מהם את התארים. כדאי שגם יודיעו למגזין המדעי הבינלאומי שפרסם לפני כחודש חלק ממצאי המחקר שהוא יכול לפטר את הצוות המדעי שלו. המחקר מוכיח את הטענות שלנו - יש קשר ברור בין בז"ן, זיהום האוויר, והיקף התחלואה ומקרי הסרטן במפרץ חיפה. הוא אף מוצא קשר חיובי וחזק בין היקפי הראשים ומשקל התינוקות, כך שככל שיש יותר קרבה למפעלים המזהמים כך הסכנה גוברת".

חברת הכנסת התייחסה להודעת המשרדים להגנת הסביבה, הבריאות ועיריית חיפה ששוללת את ממצאי הדוח ואמרה כי "אלו שמימנו החוקרים בוחרים עכשיו לערוף את ראשיהם על שהעזו לפרסם מחקר אמיץ ומעמיק. מדובר כאן בהתערבות פוליטית בוטה, תוך השמצה חסרת בסיס ותוקף. אמליץ לחוקרים המכובדים להגיש תביעת דיבה ולשון הרע כנגד משרדי הבריאות והגנת הסביבה".

הפגנה של פעילי סביבה בשל ההחלטה להגדיל את פעילות בתי הזיקוק, חוף מרידיאן, חיפה. יולי 2016. שלומי גבאי
מפגינים בחיפה נגד התכנית להרחבת בז"ן, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

עמותת "אזרחים למען המדינה" מסרה כי "החלטת 'הוועדה המדעית' שקוטלת את תוצאות המחקר האפידמיולוגי במפרץ חיפה היא המשך של הקו שהמדינה מובילה כבר הרבה שנים: שתיקה והכחשה שמאפשרים המשך עניינים כרגיל לבעלי ההון. עשרות מחקרים הראו בעבר את עודפי התחלואה באזור חיפה והקריות וכאשר קבוצה של חוקרים אמיצים, ממיטב החוקרים שיש, הצליחו לקשור לראשונה בין עודפי התחלואה האלה לבין הזיהום התעשייתי, המדינה מטילה ווטו על התוצאות וקוטלת אותן כלאחר יד, ואף מונעת מהם את המימון להמשך המחקר.

"אי אפשר להפריך תוצאות של מחקרים מדעיים באמצעות וועדות והודעות לעיתונות", הוסיפו והדגישו בעמותה. "אם המדינה רוצה לחלוק על תוצאות המחקר שתתכבד ותעשה זאת באמצעות מחקר מדעי מסודר. מבחינה מדעית, תוצאות המחקר עומדות בעינן, כל עוד לא נסתרו על די מחקר מקביל".

עיריית חיפה: "נלמד את הדברים ונפעל לקידום מחקר חלופי"

עיריית חיפה מסרה בתגובה להודעת משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה כי "העירייה וגורמי המקצוע בעיר מקבלים ככתבה וכלשונה את הודעת המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, השוללת את שיטת המחקר שבוצע וכן את תוצאות הביניים שפורסמו עד כה. בימים הקרובים נלמד את הדברים ונפעל כתף אל כתף עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, על מנת לקדם מחקר חלופי, מקיף ומקצועי על מנת ליצור בהירות הנוגעת לנתוני איכות האוויר בערי המפרץ. עיריית חיפה והעומד בראשה יפעלו בנחרצות, יחד עם ראשי העיר באזור, על מנת שערי המפרץ לא יהיו עוד 'החצר האחורית' של ממשלת ישראל. בכוונתנו ליישם זאת על ידי כך שנתנגד לכל כניסה של כל גורם אשר יש לו השפעה סביבתית באזורנו. במקביל, אנו דורשים פינוי מדורג של הגורמים המזהמים או התאמתם לתקנים המחמירים בעולם. ראש העיר יפעל יחד עם ארגוני הסביבה והציבור במישור המשפטי, הציבורי והפוליטי, על מנת לקדם יעדים אלה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully