וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההמלצה להשתמש בחוט דנטלי הוסרה אחרי שנים: "אין הוכחות ליעילות"

4.8.2016 / 8:45

מיליוני רופאי שיניים בעולם ממליצים להשתמש בחוט דנטלי, אך בארה"ב הוסרה ההמלצה לעשות זאת - משום שיעילות הפעולה מעולם לא הוכחה באופן מספק. "צריך ללמד אנשים דברים בסיסיים על היגיינת פה - וחוט דנטלי אינו אחד מהם"

אישה משתמשת בחוט דנטלי. ShutterStock
ההמלצה להשתמש בחוט דנטלי הוסרה לאחר עשרות שנים/ShutterStock

מיליוני רופאי שיניים ברחבי העולם ממליצים לנו בכל ביקור להשתמש בחוט דנטלי כדי לשמור על השיניים והחניכיים, אך כעת נראה כי גוברים הקולות המבקשים לחקור בצורה יסודית יותר את יעילות הפעולה היום-יומית הזו. בהמלצות שהוציא השנה משרד הבריאות האמריקני הושמטה ההמלצה להשתמש בחוט דנטלי ללא הסבר, ובעקבות פניית סוכנות הידיעות אי-פי, הבהיר הממשל הפדרלי בארצות הברית כי ההמלצה הורדה מהפרק מאחר שמעולם לא נחקרה והוכחה יעילה באופן מספק.

ההמלצה להשתמש בחוט דנטלי חודשה מדי חמש שנים בידי הממשל הפדרלי בארצות הברית מאז 1979. ארגוני רופאי שיניים ויצרנים שונים עודדו במשך שנים להשתמש באביזר ההיגייני מדי יום, וחלקנו אפילו מקבלים דוגמיות של חוט דנטלי בכל ביקור אצל רופאי השיניים.

עם זאת, בבדיקה שערכה סוכנות הידיעות בעקבות הסרת ההמלצה בארצות הברית נמצא כי ב-25 מחקרים מרכזיים לא נמצאה יעילות מיוחדת לשימוש בחוט דנטלי. המחקרים שנבדקו השוו בין שימוש במברשת שיניים לבין שילוב בין צחצוח השיניים ושימוש בחוט דנטלי, ובכולם נמצא כי "העדויות כי השימוש בחוט דנטלי יעיל יותר הן חלשות ובלתי אמינות", וגם במחקרים שבהם נמצאה יעילות כלשהי היא הוגדרה "נמוכה מאוד באיכותה ונוטה מאוד לשינויים עקב דעת מומחים".

עוד בוואלה! NEWS:
בקצב שלהם: אוכלוסיית הצבים הרכים בקישון ממשיכה להתאושש
התכנית השאפתנית של ניו זילנד להצלת הקיווי מפני השמדה
הקרחונים נמסים, הבצורת מחריפה: הדוח הקודר על עתיד כדור הארץ

אילוסטרציה. ShutterStock
"חשוב להסביר לאנשים את הדברים הבסיסיים - וחוט דנטלי אינו אחד מהם"/ShutterStock

שני התומכים הגדולים של שימוש בחוט דנטלי בארצות הברית, ארגון רופאי השיניים האמריקני והאקדמיה האמריקנית לרפואת שיניים, טוענים כי מחקרים שונים מצאו שהפעולה מונעת זיהום ונסיגת חניכיים. עם זאת, רוב המחקרים הללו השתמשו בשיטות מיושנות מאוד וחלקם תיעדו נבדקים רק למשך שבועיים. אחד מהמחקרים אף בדק משתתפים שהשתמשו רק פעם אחת בחוט דנטלי, ולא באופן ממושך, ובאופן כללי רובם התמקדו רק בדימומים ובזיהום – ולא בתוצאות ארוכות טווח כמו מחלות חניכיים ועששת.

כשהשימוש בחוט דנטלי החל, חברות תרופות ואביזרי היגיינה לא נדרשו להוכיח את יעילותם של תכשירים שונים. החוט הומצא בידי רופא השיניים לוי ספיר פרמלי במאה ה-19, וב-1874 כבר תועד שימוש נרחב בו. ארגון רופאי השיניים האמריקני מקדם את השימוש בחוט דנטלי עוד מ-1908, אך רבים מהספקנים חושבים כי בשנת 2016 כדאי לומר למשתמשים מהן מגבלות השימוש בו. "זה חשוב להסביר לאנשים את הדברים הבסיסיים בהיגיינת שיניים, ושימוש בחוט דנטלי אינו אחד מהם", אמר דמיאן וולמסלי, יועץ מדעי לארגון רופאי השיניים הבריטי.

למרות העדויות ההולכות וגוברות לכך שחוט דנטלי אינו יעיל, ולעתים נדירות אף יכול לגרום נזק, גם רופאי השיניים שאינם תומכים בו חושבים שיש להמשיך ולהשתמש בו. טים אייפולה, רופא שיניים במשרד הבריאות האמריקני, מכיר בכך שאם סטנדרטים מחקריים מחמירים יותר ייושמו במחקרים על חוט דנטלי, ככל הנראה יהיה צריך להפסיק את ההמלצה להשתמש בו. עם זאת, הוא חושב שצריך להמשיך בפעולה המלווה רבים מאיתנו בצחצוח השיניים, מאחר שמדובר ב"דבר שאינו מסכן, עולה מעט מאוד כסף וייתכן שאפילו עובד. בגלל זה אני מרגיש בנוח להגיד לאנשים להמשיך ולעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully