וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרע במפלגה הרפובליקנית מתרחב - וקלינטון מגדילה את הפער מטראמפ

3.8.2016 / 8:00

טראמפ סירב להביע תמיכה בבכירי המפלגה פול ראיין וג'ון מקיין, שיתמודדו מחדש על מושבם בקונגרס, ברקע הסערה של ביקורתו על משפחת החייל המוסלמי. הוא תקף את אובמה - "הנשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה" - אך לפי סקר חדש, התמיכה ביריבתו גדלה

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

מחריף הקרע בין המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית לבין בכירים במפלגתו, ברקע התחזקותה של יריבתו הדמוקרטית. בריאיון לעיתון "וושינגטון פוסט" שפורסם אמש (שלישי) סירב דונלד טראמפ להביע תמיכה בפול ראיין וג'ון מקיין, שיתמודדו מחדש על מושבם בקונגרס. השניים אמנם הביעו בו תמיכה, אך ביקרו אותו בימים האחרונים סביב התבטאויותיו בנוגע למשפחתו של החייל הומאיון חאן שנהרג בעיראק בשנת 2004.

ראיין, יו"ר בית הנבחרים ונציג מדינת ויסקונסין, הוא הפוליטיקאי הרפובליקני הנבחר הבכיר ביותר במפלגה. הסנאטור מקיין מאריזונה היה מועמד המפלגה לנשיאות בשנת 2008. מטעמו של ראיין הכחישו כי הוא ביקש את תמיכתו של טראמפ.

בריאיון אמר טראמפ כי הוא "עדיין לא מוכן להביע תמיכה בפול ראיין" - עקיצה שהזכירה את התמהמהותו של יו"ר בית הנבחרים אחרי שהמיליארדר הבטיח את מספר הצירים הדרוש עד שהביע בו לבסוף תמיכה. עם זאת, בוועידת המפלגה לפני שבועיים, ראיין נשא מסר של אחדות וקרא למפלגה לעבוד יחד.

עוד על הבחירות בארה"ב
אובמה לרפובליקנים: טראמפ לא כשיר להיות נשיא, מדוע לתמוך בו?
אפקט הוועידה הדמוקרטית: קלינטון פותחת פער מול טראמפ בסקרים

דונלד טראמפ בעצרת בווירג'יניה, ארצות הברית, 2 באוגוסט 2016. רויטרס
נגד כולם. המועמד הרפובליקני טראמפ, אתמול/רויטרס

חרף דבריו של טראמפ, ראיין נחשב למועמד מוביל במחוז הבחירה שלו, שם 51% מהמצביעים בפריימריז לראשות המפלגה הרפובליקנית בחרו בטד קרוז, יריבו של טראמפ. הפריימריז למועמדי המפלגה לבית הנבחרים בוויסקונסין ייערכו ביום שלישי הבא ובאריזונה - בהמשך החודש.

איל הנדל"ן אמר כי הוא מחבב את ראיין, "אבל אלה זמנים קשים למדינה שלנו. אנחנו צריכים הנהגה חזקה". הוא שיבח את יריבו של ראיין במרוץ, פול נהלן, ואמר כי הקמפיין שלו "טוב מאוד". טראמפ הוסיף כי ראיין ביקש את תמיכתו, אולם דוברו של האחרון שלל זאת. "לא ראיין ולא איש מהצוות שלו ביקשו את הבעת התמיכה של טראמפ", נמסר.

על מקיין אמר טראמפ: "לא הבעתי בו תמיכה. אף פעם לא הייתי לצדו כי הרגשתי שהוא היה צריך לעשות עבודה הרבה יותר טובה עם וותיקי הצבא. לכן תמיד היה קשה לי אתו. ותיקי הצבא לא מקבלים יחס הוגן".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נאום פול ראיין בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד אוהיו 20 יולי 2016. רויטרס, רויטרס
לא ביקש את תמיכת טראמפ. יו"ר בית הנבחרים פול ראיין/רויטרס, רויטרס

בריאיון אחר שהעניק המועמד הרפובליקני הוא כינה את כהונתו של הנשיא ברק אובמה "אסון", אחרי שזה הצהיר כי הוא אינו כשיר לרשת אותו בבית הלבן. "הוא היה חלש, הוא היה לא יעיל", אמר טראמפ בריאיון לרשת פוקס. הוא לעג לאופן שבו התמודד אובמה עם המשבר באוקראינה, ברקע הטענות שלפיהן רוסיה תומכת במועמדותו והאשמות ולפיהן היא פרצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית על מנת לסייע לו.

לדבריו, "ייתכן שאובמה היה הנשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה של ארצנו. אני סבור שאני בקיא יותר במדיניות חוץ מאשר הוא". טראמפ ספג ביקורת בעקבות תמיכתו בסיפוח חצי האי קרים בידי רוסיה, אולם טען כי אובמה "מדבר על אוקראינה ועל כמה הוא קשוח עם רוסיה. בינתיים, הם לקחו את קרים".

הוא לא חסך את שבטו גם מיריבתו הילרי קלינטון שאותה האשים יחד עם אובמה בפגיעה ביציבות במזרח התיכון ובהמעדת המדינה תחת סכנה בשל השימוש של שרת החוץ לשעבר בשרת מיילים פרטיים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון במהלך הוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה, יולי 2016. רויטרס
"גרמו לחוסר יציבות במזרח התיכון". אובמה וקלינטון בשבוע שעבר/רויטרס

היממה הקשה מבחינתו של טראמפ המשיכה עם פרסום סקר חדש של סוכנות הידיעות רויטרס, שהצביע על התחזקות נוספת של קלינטון. המועמדת הדמוקרטית הגדילה את הפער ממנו ב-2% ועתה היא רחוקה ממנו מרחק של 8%. 43% מסרו כי הם מעדיפים את קלינטון, 35% תמכו בטראמפ ו-9% ב"מועמד אחר".

המועמד הרפובליקני קיבל בשורות שליליות גם בנוגע לגיוס כספים לקמפיין. מג וייטמן, מנכ"לית חברת HP המגייסת זה שנים כספים עבור המפלגה הרפובליקנית, הודיעה כי תתמוך בקלינטון ותגייס עבורה כספים. תמיכתה הכספית וקשריה בגיוס כספים נחשבים למשמעותיים - כשהתמודדה ללא הצלחה ב-2010 על תפקיד מושלת קליפורניה היא הוציאה 140 מיליון דולר מכספה הפרטי. "אצביע להילרי". היא אמרה בריאיון לניו יורק טיימס. "אני אדבר עם החברים הרפובליקנים שלי על האפשרות לעזור לה. אתרום לה כסף ואנסה לגייס עבורה כספים". היא כינתה את טראמפ "דמגוג לא הגון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully