וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מר בנט, כמה באמת חשוב לך ללמד מתמטיקה ואנגלית?

2.8.2016 / 0:00

רבים מתלמידי ישראל החילוניים היו שמחים לוותר על לימודי תנ"ך. מדוע לא לפטור אותם מכך, אם זו האידיאולוגיה שלהם?

חיילים מגיעים לבסיס תל השומר. 25 ביולי 2016. ראובן קסטרו
מהי הסמכות המוסרית המגייסת מגזר אחד ופוטרת אחר?/ראובן קסטרו

אינני מבקר אומנות ואינני מבין גדול בקריקטורות פוליטיות. אני צוחק מהן כי הן מבטאות את הבוז, הלעג והביקורת הנוקבת. קריקטורה נועדה להעצים, להגזים, לעורר גיחוך, אך ממשלת ישראל עולה על מיטב הקריקטורות. אין קריקטוריסט שיכול להתעלות על הציניות של הממשלה הנוכחית, ואין אדם המסוגל לצייר - בקווים גסים אפילו - את הגרוטסקה הקרויה ממשלת ישראל.

כך ביטול חובת לימודי הליב"ה במגזר החרדי. החרדים אינם רוצים ללמוד דב פרט ללימודי קודש. זכותם לחשוב ולפעול כך, אך ממשלה אמורה לבחון את טובת כלל ילדי ישראל, ולקבוע תוכנית לימוד שתצעיד את החברה קדימה. ממשלת ישראל הנוכחית היא ביזיון שלא היה כדוגמתו. הרי ראש הממשלה, הליכוד והבית היהודי תמכו בהנחלת לימודי הליב"ה במסגרת כהונתם הקודמת. פתאום הכול השתנה כי הכיסאות של נתניהו ובנט חשובים יותר ממה שיקרה בעתיד. זהו הפן המעשי, אך ראוי לתת את הדעת גם על הפן המוסרי.

זכותם של החרדים לא לעבוד, אך המדינה אינה צריכה לתמוך בהם

שר החינוך הנמרץ הגה מהפכה שבמרכזה העלאה משמעותית ביותר של לומדי 5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית. תוכנית יפה וראויה, אך תיאורטית לחלוטין לטעמי. קביעה זו פחות משמעותית ממסקנות הצד של יוזמת בנט: אם הוא סבור שלימודי מתמטיקה ואנגלית ברמה גבוהה הם משימה לאומית עבור התלמידים, מדוע הוא מרים את ידו בעד ביטול מוחלט שלהם במגזר שלם? הרי רבים מתלמידי ישראל החילוניים היו שמחים לוותר על לימודי תנ"ך. מדוע לא לפטור אותם מכך, אם זו האידיאולוגיה שלהם? לא, עליהם נכפים לימודי תנ"ך או תושב"ע בעוד שחבריהם החרדים נהנים מפטור ממתמטיקה או אנגלית. זהו ביזיון תלמידי ישראל וביזיון של השר, שהפוליטיקה חשובה לו יותר מהחינוך ומעתיד הילדים.

אני סבור שצריך ללמוד תנ"ך והיסטוריה, ספרות ומתמטיקה ואנגלית. מספר השעות או רמת הלימוד הם שאלה נפרדת, אך הממשלה מורכבת מציניקנים גדולים. כך, היא החליטה בנוסף לבטל את חובת הגיוס לכולם, חוק שהתקבל, בדומה לחוק לימודי הליב"ה, על ידי אותם שרים כמעט, בהובלת אותו ראש ממשלה. זוהי ציניות, חוצפה ואיוולת. בושה ממש. טענתי בעבר שגיוס החרדים לא ימומש. סברתי, ועודני סבור כיום, שהנושא החשוב ביותר עבורם הוא יציאה לעבודה ופרנסה מכובדת. רבים עושים זאת תוך שילוב לימודי קודש. כך קורה בכל מקום אחר בעולם שבו נמצאים חרדים שאינם נתמכים על ידי הממשלה. לכן, לטובתם האישית, רצוי שיצאו לעבוד. שירות צבאי לא יסייע, אך חובת שירות אזרחי כן. זכותם של החרדים לדחות את הדרישה ליציאה לעבודה, אך המדינה אינה צריכה לתמוך במי שאינו חפץ לצאת לעבודה.

ישיבת ממשלה, 10 ביולי 2016. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
כמעט אותה ממשלה מאשרת ומבטלת/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

אינני מצפה לכלום מראש הממשלה ומשרים אחרים, אך יש לי שאלה לשר החינוך בנט ולשר הביטחון החדש ליברמן: מהי הסמכות המוסרית שלכם לחייב את נערי ונערות ישראל החילוניים לשרת בצה"ל, בשעה שפטרתם מגזר שלם מאותה חובה בדיוק? איך מעז שר החינוך לשלוח לבתי ספר קצינים כדי לעודד גיוס, ולפטור בהצבעה מגזר שלם מנטל ההגנה על המולדת?

אני מצדיע לחרדים על נחישותם להילחם עבור ערכיהם. אני סבור שהם טועים בכך שאינם מוכנים להשתלב בעבודה. אני בז לפוליטיקאים, לראש הממשלה, לשר החינוך ושר הביטחון ודומיהם, המהתלים באזרחי ישראל וגורמים נזק עצום ובלתי הפיך לחברה.

פרופסור צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully