וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרבן הגט הנמלט עודד גז נעצר בבלגיה בחשד לשימוש בדרכון מזויף

28.7.2016 / 18:16

מעצרו של גז, לשעבר מרצה באוניברסיטת בר אילן המסרב לתת גט לאשתו זה ארבע שנים, התרחש בהתאם לבקשת ישראל. הוא מבוקש בעבירות של זיוף והתחזות, תוך הפרת צו יציאה מן הארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסרב לתת לאשתו גט זה ארבע שנים. גז/מערכת וואלה!, צילום מסך

סרבן הגט עודד גז נעצר הבוקר (חמישי) בעיר אנטוורפן שבבלגיה. גז, אזרח ישראלי, התפרסם בשנה האחרונה לאחר שדייני בית הדין הרבני הטילו עליו חרם שהוביל לשיימינג נרחב ברשתות החברתיות. לפני שלושה חודשים הודיעה הנהלת בתי הדין הרבניים כי גז נעלם ואינו מופיע לדיונים. מעצרו של גז התרחש בהתאם לבקשתה של מדינת ישראל. הוא מבוקש לצורך העמדה לדין בארץ בעבירות של שימוש בדרכון מזויף והתחזות לאחר, תוך הפרת הוראה חוקית של צו עיכוב יציאה מן הארץ.

בסוף השנה שעברה הורשע גז בבית משפט השלום בתל אביב בעבירה של הפרת הוראה חוקית שנועדה להגן על אדם. מתן גזר הדין נקבע לתחילת החודש הנוכחי. במקביל, בחודש דצמבר האחרון הוציא בית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה צו עיכוב יציאה מן הארץ נגד גז, במסגרת הליכי הגירושין בין גז ורעייתו. למרות צו זה, יצא גז את הארץ. זאת, על פי החשד, תוך שהוא עושה שימוש בדרכון מזויף ובזהות בדויה.

לקריאה נוספת:
שרה מסורבת גט כבר 20 שנה: "האמת? טוב לו בכלא, הוא לא נשבר"
סרבן הגט שהוטל עליו חרם נעלם: "חשש שאשתו תישאר עגונה"
שיימינג בחסות הרבנים: הוטל חרם על ד"ר לפיזיקה שמסרב לתת גט לאשתו

בית עיריית אנטוורפן. ShutterStock
נעצר בהתאם לבקשת ישראל. אנטוורפן/ShutterStock

משגז לא התייצב למתן גזר הדין בעניינו ובשל החשד להימלטותו מהדין, בוטלו ההליכים והוצא נגדו צו מעצר בתיק. בעקבות כך, הוציאה המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה, באמצעות משטרת ישראל, הודעה בינלאומית המבקשת את איתורו ומעצרו של גז לצורך הסגרתו לישראל. גורמי משטרת ישראל בארץ ובחו"ל והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לקחו חלק במאמצים לאתרו. איתורו בבלגיה הסתייע בעקבות מידע שהגיע מהנהלת בתי הדין הרבניים. משאותר, הוציאה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות בקשה לרשויות בלגיה למעצרו הזמני של גז, ואלו נענו לבקשה ועצרו אותו היום בשל מעשיו הפליליים לכאורה.

גז מבוקש גם על ידי בית הדין הרבני בשל סירובו לתת גט לאשתו במשך למעלה מארבע שנים, חרף החלטות בית הדין אשר הורו לו לעשות כן. עם זאת, מסיבות משפטיות, לא ביקשה המחלקה הבינלאומית מבלגיה את מעצרו בשל עילה זו, אלא בשל ההליכים הפליליים המתקיימים נגדו.

בחודש פברואר הטיל בית הדין הרבני הגדול בירושלים חרם ונידוי חברתי על גז, מרצה דתי שבעבר לימד באוניברסיטת בר אילן, בגין סירובו לתת גט לאשתו חרף החלטת הדיינים. בצעד חריג, הם התירו לאישה לפרסם את פסק הדין שניתן, בצירוף שמו ותמונתו, ואלו הופצו ברשתות החברתיות בניסיון להפעיל עליו לחץ. בית הדין ציין כי אם לא יסכים לגרש את האישה הוא יפעל "להחריף את הסנקציות נגד הבעל ולהגביל את זכויות בצווי הגבלה נוספים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי ההחלטה שקיבלו שלושה דיינים, בהם הרב הראשי דוד לאו, בית הדין אסר על פי ההלכה "לארחו ולהאכילו ולהשקותו". בנוסף לכך קבע: "לא לבקרו בחוליו, ושלא להושיבו בבית הכנסת, וכל שכן שלא להעלותו לתורה ולשאול לאפשר לו לומר קדיש או לתת לו לעבור לפני התורה (חזן בבית כנסת), ושלא לשאול בשלומו ושלא לחלוק לו כבוד ככל, עד אשר יחזור בו מקשיות ערפו וישמע לקול מורים וייתן גט כריתות לאשתו". הם אף אסרו עליו "לשאת ולתת עמו, הן במסחר הן בכל משא ומתן של ממון", והדגיש כי הפסיקה חלה על הדיינים ציינו כי החלטתם חלה על "כל איש ואשה מישראל, וכל הנלווים אליהם".

"ניתן היה להימנע ממרדף חובק עולם אם רק היה גז נשלח למאסר כמתבקש"

עו"ד בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" הנאבק למען נשים מסורבות גט, מתחה ביקורת על התנהלות בתי הדין בסיפורו של גז. "מדינת ישראל יכולה הייתה להימנע מהמרדף חובק העולם שניהלה אחר הסרבן גז, אם רק בית הדין היה שולח אותו למאסר כמתבקש בחוק עם סירובו להענקת הגט", אמרה. "אני מקווה שתקדים זה יעמוד לעיני הדיינים הבאים, שלא יחששו לשלוח למאסר סרבני גט במקום לנקוט בצעדים חסרי משמעות".

בתוך כך, מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי מסר כי "מר גז ביצע כמה עבירות פליליות במהלך הימלטותו מהארץ. אנו מודים למחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים ולמשטרת ישראל שאכפו את החוק ודואגים להסגרתו לישראל תוך זמן קצר. אנו קוראים לכל הגברים המצויים בסכסוך עם נשותיהם למצות את ההליך השיפוטי ולא לחפש דרכים להימלט מן המציאות".

(עדכון ראשון: 17:56)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully