וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיליבסטר הוביל להישג: ועדת הכספים תפקח על השינויים בתקציב

28.7.2016 / 17:25

הקואליציה הסכימה לשינוי סעיף הנוגע לייתור הפיקוח של ועדת הכספים, ובתמורה הסירה האופוזיציה 6,000 הסתייגויות. באופוזיציה הגדירו את ההישג ניצחון, ובקואליציה מתחו ביקורת על ח"כ שפיר

הפיליביסטר של ח"כ שפיר:

הישג לאופוזיציה במאבק על התקציב הדו-שנתי בוועדת הכספים: הקואליציה הסכימה לשנות את הסעיף הנוגע לייתור הפיקוח של ועדת הכספים על אישור השינויים בתקציב אחרי כשנה, ובתמורה הסירה האופוזיציה יותר מ-6,000 הסתייגויות. כעת נותרו 80 הסתייגויות מהותיות. אחרי עימות מתוקשר שהתנהל בימים האחרונים בין הצדדים, הגדירו באופוזיציה את הפשרה כניצחון שמחזיר לוועדה את הסמכות לפקח על התקציב. מנגד, בקואליציה אמרו כי היה ניתן להגיע להסכמות כבר ביום שלישי ולהימנע מהסערה הפוליטית.

הצעת החוק הקובעת את המסגרת לתקציב דו-שנתי, שנידונה בשבוע האחרון בוועדת הכספים, אומרת כי לאחר כשנה יעשה משרד האוצר הערכה מחודשת ויבוצעו התאמות בתקציב בהתאם לשינויים בתחזיות. עם זאת, לפי הצעת החוק המקורית, מנגנון העדכון לא כלל דיון, היוועצות או אישור של ועדת הכספים. בתגובה לכך, ביום שלישי התארגנה האופוזיציה למחות בפיליבסטר של שעות, שבמסגרתו הועלו אלפי הסתייגויות בישיבת הוועדה.

אלפי ההסתייגויות הובילו לכך שיו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קטע את הדיון בזעם וטען כי הן אינן ענייניות ומתעלמות מהסכמות קודמות שהושגו בנושא. אל גפני הצטרפו חברי כנסת רבים מהקואליציה שקצפם יצא בעיקר על ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), ששידרה את הדיון בשידור חי בפייסבוק ואף פנתה במהלך השידור לצופים בבקשה שיעלו הסתייגויות. שפיר הגישה 6,789 הסתייגויות בכתב, ובהן דרישה לחייב את הממשלה להנפיק דוחות המפרטים את השקעות התקציב בפריפריה ובמלחמה בעוני.

עוד בוואלה! NEWS:
האופוזיציה והקואליציה איימו לשתק את פעילות הכנסת - וחזרו בהן
דרמה בוועדת הכספים: האופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות לתקציב
בתום מגעים של חודשים: נתניהו וכחלון סיכמו על תקציב דו-שנתי

ח"כ סתיו שפיר, הפנינג גאווה באוניברסיטת בר אילן, 14 ביוני 2015. ראובן קסטרו
הגישה 6,789 הסתייגויות במהלך הדיון. שפיר/ראובן קסטרו

השידור המתוקשר של שפיר עורר זעם נרחב בקואליציה, שכמעט שיתק אתמול את עבודת הכנסת. יו"ר הקואליציה דוד ביטן הודיע אתמול בבוקר כי הקואליציה תתנגד לכל הצעות החוק של האופוזיציה, גם כאלו שיאושרו במליאה. בתגובה, הודיעה האופוזיציה כי היא מתכוונת להחרים את דיוני המליאה. רק לאחר התערבות יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הושגו הסכמות שאפשרו לעבודה במליאה להתחדש כסדרה.

בהתאם להסכמות שהושגו אתמול התכנסה היום ועדת הכספים שוב, והצדדים הגיעו להסכמות שאפשרו את המשך קידום החוק. בעקבות דרישת האופוזיציה הוכנס לחוק סעיף שיחייב את הממשלה להציג עד 1 בנובמבר 2017 דוח על הפרש הוצאות או גירעון לוועדת הכספים. זו תידרש לבחון או לאשר את השינויים התקציביים – כמו קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה או הגדלת הגירעון.

"הלחץ שהפעלנו עבד", אמרה שפיר בתום הדיון. "הממשלה נאלצה לתקן את החוק הדרקוני ולתת לכנסת להמשיך לפקח על כספי מסים של אזרחי ישראל, כפי שדרשתי וכפי שראוי במדינה דמוקרטית. לא נפסיק להיאבק על תקציב הוגן לכל אזרחי ישראל וגם אם זה ידרוש עוד אלפי לילות של עבודה. זה תפקידנו פה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
משה גפני מיהדות התורה  לאחר ההתייעצות בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
קטע את הדיון בזעם. יו"ר הוועדה גפני/טלי מאייר

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), שהוביל את מאמצי הפשרה מטעם האופוזיציה, אמר כי חובת האופוזיציה "לדאוג שהכנסת תוכל לפקח על המהלך הרע הזה של נתניהו. תקציב דו-שנתי הוא פיגוע כלכלי לכל דבר וחובה עלינו לעמוד בשער ולמנוע את השלכותיו על הציבור בישראל".

בקואליציה המשיכו לתקוף: "הביזיון שגרמה שפיר היה מיותר"

בקואליציה, לעומת זאת, המשיכו לתקוף את האופוזיציה על התנהלותם. ח"כ מיקי זוהר, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, בירך על ההסכמות וצמצום ההסתייגויות אך תקף את ח"כ שפיר על העיכוב. "אין ספק שכל חבר בוועדת הכספים מבין שהביזיון שגרמה ח"כ שפיר לוועדה היה מיותר. הסיבה היחידה שההסכמות לא הושגו ביום שלישי הייתה התנגדותה של הגברת שפיר".

ח"כ רחל עזריה אמרה כי הצעת הפשרה הייתה על שולחן הוועדה כבר לפני שלושה ימים: "לא היה צריך את כל ההצגות הפוליטיות האלו. כל ניסיון לדעת מה האופוזיציה רצתה בדיון אל תוך הלילה עלה בתוהו". שפיר, מצדה, לא הביעה כל חרטה. "לא נפסיק להיאבק על תקציב הוגן לכל אזרחי ישראל וגם אם זה ידרוש עוד אלפי לילות של עבודה. זה תפקידנו פה".

חברת הכנסת רחל עזריה. ראובן קסטרו
"לא היה צריך את כל ההצגות הפוליטיות האלו". ח"כ עזריה/ראובן קסטרו

גם חברים נוספים באופוזיציה דחו את הביקורת ובאופן גורף הצהירו כי ההסכמות נולדו בזכות המאבק המתוקשר. "הפיליבסטר הוכיח את עצמו", אמר ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני). לדבריו, רק בזכותו התקיימה ההתייעצות שהביאה "להסכמות על הגברת פיקוח, בקרה ואישור של ועדת הכספים על אודות שינויים שאותם תבקש הממשלה לערוך בתקציב".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי הוא מברך על ההסכמות "שיחזקו את ועדת הכספים ויאלצו את שר האוצר להביא את כל השינויים וההתאמות לתקציב 2018 לאישור ועדת הכספים. זה הרע במיעוטו במסגרת הפשע הכלכלי הזה של התקציב הדו שנתי". עם זאת, הדגיש: "שלא יובן לא נכון: אין בכך הכשר לתקציב דו-שנתי. זהו תקציב רע שהוא בבחינת משחק של רולטה רוסית עם הכלכלה הישראלית". ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הודה גם הוא מדובר ב"הישגים חשובים המקטינים את רוע הגזירה", אבל לדבריו, מדובר ב"רע במיעוטו. אנחנו הולכים בעיניים עצומות לרווחה למהלך כלכלי רע למדינת ישראל בדמות תקציב דו שנתי ואין בהסכמות כדי לתת לו הכשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully