וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חאלב תחת מצור: סוריה ורוסיה הכריזו על "מבצע הומניטרי נרחב"

צבא אסד השתלט על שכונה נוספת במזרח העיר, והנשיא קרא למורדים להסגיר את עצמם והבטיח כי הם יקבלו חנינה. מומחים אמריקנים ורוסים ייפגשו בז'נבה לדון במשבר. דוח חדש מצביע על שימוש נרחב בפצצות מצרר

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא סוריה בשאר אסד הכריז היום (חמישי) על חנינה למורדים שיניחו את נשקו ויסגירו את עצמם לרשויות תוך שלושה חודשים. הצעת החנינה, המגיעה על רקע הידוק האחיזה של צבא סוריה סביב אזורים שבשליטת המורדים בעיר חאלב, שם גם לכודים כ-250 אלף אזרחים. "עריקים חמושים לא יועמדו לדין אם הם ייכנעו לרשויות המשפט או למשטרה תוך שלושה חודשים", צוין במסמך הרשמי, שפורסם בסוכנות הידיעות הממלכתית "סאנא".

במקביל, שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו הכריז היום על "מבצע הומניטרי רחב היקף" של צבאות סוריה ורוסיה באזור חאלב, על מנת לסייע לאזרחים, "שהפכו לבני הערובה של הטרוריסטים", לטענתו. בנאום טלוויזיוני, טען שויגו של יוקמו שלושה מסדרונות הומניטריים שיאפשרו לאזרחים לעזוב את העיר הנצורה על ידי כוחות אסד, ומסדרון רביעי יוקם בצפון העיר, על מנת לאפשר תנועת כוחות חמושים.

עוד בוואלה! NEWS:
250 אלף איש נצורים: צבא אסד קטע את הנתיב האחרון לחאלב
סוריה: עשרות הרוגים ופצועים בפיגוע כפול של דאעש בעיר כורדית
הקרב על חאלב: צבא אסד שלח מסרונים לתושבים והפציר בהם לעזוב

נשיא סוריה בשאר אסד נפגש עם שר החוץ של רוסיה סרגיי שויגו בדמשק, יוני 2016. AP
"האזרחים הפכו לבני הערובה של הטרוריסטים". שויגו ואסד/AP
תושבי חאלב עם עלונים שפיזר המשטר, 28 ביולי 2016. רויטרס
ילדים אוחזים בהודעות שפרסם הממשל בחאלב, היום/רויטרס

בתוך כך, כלי התקשורת המזוהים עם משטר אסד דיווחו היום על השתלטות על שכונה נוספת בחאלב שהייתה בשליטת המורדים. על פי הדיווח, הצבא הסורי השתלט על שכונת בני זייד והחל בפינוי מוקשים באזור. לטענת הצבא, עשרות חמושים שהיו בשכונה. נכנעו ומסרו את נשקם. הארגון הסורי לזכויות אדם אישר כי כוחות הצבא השתלטו על השכונה, במסגרת המצור שהטילו על מזרח העיר מהשבוע שעבר.

כמו כן, לבקשת שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, מומחים רוסים נשלחו לז'נבה לטובת דיונים על מאמצים משותפים להקל על המשבר החמור בחאלב. "בהתאם לבקשת נשיא רוסיה ולבקשתו האישית של שר החוץ של ארצות הברית, נשלח לז'נבה צוות מומחים שיעבוד על צעדים שיביאו ליציבות האזור חאלב", מסר שר ההגנה שויגו.

שכונה בחאלב שבשליטת המורדים לאחר הפצצה של צבא סוריה, 26 ביולי 2016. רויטרס
האזרחים התבקשו לעזוב. הריסות בחאלב, לאחר הפצצות של צבא אסד/רויטרס

אתמול הכריז הצבא הסורי כי הוא קטע את כל דרכי האספקה למזרח חאלב. במקביל, הממשלה הצניחה אלפי עלונים שבהם דרשה מהתושבים לשתף פעולה עם הממשל ומלוחמי האופוזיציה להיכנע. כמו כן, נשלחו לאזרחים מסרונים שבהם התבקשו לעזוב את העיר.

שלשום אמר שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה כי הוא מעוניין לכנס סבב שיחות חדש על סוריה בסוף החודש הבא, ובכך ביטל למעשה את תאריך היעד הקודם שנקבע על 1 באוגוסט. הפסקת האש האחרונה במדינה קרסה לפני כשלושה חודשים. הוא ציין כי הוא מקווה ששר החוץ של ארצות הברית קרי ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב ישיגו התקדמות ניכרת במטרה לשפר את התנאים על הקרקע ואת האווירה לקראת שיחות השלום, על אף שזה לא תנאי מקדים לחידושן.

פצצות מצרר באזור אידליב, מאי 2016. רויטרס
עשרות אזרחים נהרגו בחודשיים האחרונים. פצצת מצרר שנמצאה באזור אידליב/רויטרס

דוח חדש שפרסם היום ארגון זכויות האדם "Human Rights Watch" מצביע על שימוש נרחב בפצצות מצרר, האסורות על פי הדין הבינלאומי בשל הפגיעה הנרחבת והבלתי-ממוקדת שלהן. הארגון תיעד 47 מקרים שבהם נעשעה שימוש בפצצות מצרר, שמתפוצצות באוויר ומתפזרות על פני שטח נרחב, והביאו למותם של עשרות אזרחים באזורים שבשליטת המורדים בחודשיים האחרונים.

"מאז שרוסיה וסוריה חידשו את המצבעים האוויריים המשותפים שלהם, ראינו שימוש חסר הפסק בפצצות מצרר", הסביר אולה סולבנג, סגן מנהל תחום מצבי החירום בארגון. לדבריו, "הממשלה הרוסית חייבת לוודא באופן מידי כי כוחותיה והכוחות הסוריים לא עושים שימוש בנשק חסר הבחנה".

פצצות מצרר באזור אידליב, מאי 2016. רויטרס
"שימוש חסר הפסק בפצצות מצרר". פצצות שנמצאו באזור אידליב, מאי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully